Please select the curriculum by the start year of studies and orientation line.
Opiskelijan oman palvelumuotoiluprosessin sisällön suuntainen kirjallisuus.
Palvelumuotoiluun liittyvä kirjallisuus. (not translated)
Opiskelijan itsenäinen työskentely palvelumuotoilusunnitelman mukaisesti
Opettajien ja vertaisryhmän mentorointi (not translated)
Palvelumuotoiluprosessin eri vaiheiden toteuttaminen. Arvioiminen prosessin kuvaavan esityksen pohjalta viimeisillä lähikerroilla. (not translated)
Finnish
01.08.2020 - 26.11.2020
02.06.2020 - 31.07.2020
5 cr
20ELASU2
0 - 20
Riikkaelina Susipolku, Anssi-Pekka Udd
Continuous education
Specialisation Education in Child Welfare Work
TAMK Main Campus
5 cr
4 cr
0-5
Ei ole. (not translated)
Opintojakso nivotaan ensisijaisesti osaksi opiskelijoiden oman työyhteisöä tai toissijaisesti muuta työelämätahoa. (not translated)
Prosessi esitellään viimeisillä lähikerroilla - ohjeet opintojakson moodlesivulla. (not translated)
5 op=135 h: aiheen kartoitus, suunnitelman tekeminen, toteuttaminen sekä raportointi ja esittäminen (not translated)
Aiheen kartoitus koulutuksen ennakkotehtävänä
Suunnitelman tekeminen toiselle lähikerralle
Toteutus ja raportointi sekä esitys viimeisille lähikerroille mennessä (not translated)
Opiskelija
- osaa kuvailla pintapuolisesti työtapojaan ja -käytäntöjään, rooliaan työyhteisön ja -tiimin jäsenenä sekä asemaansa ja toimintaansa monialaisissa ja moniammatillisissa verkostoissa.
- osaa arvioida työyhteisön tuottamien lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen vastaavuutta yleisellä tasolla ja ilman yhteyksiä lastensuojelun lasten, nuorten ja perheiden palvelujen ja tuen tarpeisiin lastensuojelun toimintaympäristöissä
- osaa pintapuolisella otteella kartoittaa, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja raportoida lastensuojelutyön kehittämistoiminnan ja edistämisen menetelmiä ja prosessia (not translated)
Opiskelija
- osaa kuvailla työtapojaan ja -käytäntöjään, rooliaan työyhteisön ja -tiimin jäsenenä sekä asemaansa ja toimintaansa monialaisissa ja moniammatillisissa verkostoissa
- osaa kuvailla työyhteisön tuottamien lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen yhteyksiä lastensuojelun lasten, nuorten ja perheiden palvelujen ja tuen tarpeisiin lastensuojelun toimintaympäristöissä
- osaa pintapuolisesti kartoittaa, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja raportoida lastensuojelutyön kehittämistoimintaa ja edistämisen menetelmiä sekä prosessia (not translated)
Opiskelija
- osaa reflektoida työtapojaan ja -käytäntöjään, rooliaan työyhteisön ja -tiimin jäsenenä sekä asemaansa ja toimintaansa monialaisissa ja moniammatillisissa verkostoissa
- osaa arvioida teoreettisesti työyhteisön tuottamien lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen vastaavuutta laadukkaisiin lastensuojelun palveluihin sekä asiakaslähtöisiin tuen tarpeisiin lastensuojelun toimintaympäristöissä
- osaa suunnitella, toteuttaa vastuullisesti ja arvioida lastensuojelutyön kehittämistoimintaa, edistämisen menetelmiä ja prosessia sekä raportoida niistä vaikuttavalla tavalla
- opiskelija tuottaa prosessissa käytännön työtä kehittävää sisältöä (not translated)
Opiskelija
- osaa reflektoida kriittisesti ja monitasoisesti työtapojaan ja -käytäntöjään, rooliaan työyhteisön ja -tiimin jäsenenä, asemaansa ja toimintaansa monialaisissa ja moniammatillisissa verkostoissa sekä kehittymistään opiskeluprosessin aikana
- osaa arvioida kriittisellä ja kehittävällä otteella sekä teoreettisesti jäsentäen työyhteisön tuottamien lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen vastaavuutta laadukkaisiin lastensuojelun palveluihin sekä asiakaslähtöisiin tuen tarpeisiin lastensuojelun toimintaympäristöissä
- osaa suunnitella, johtaa toteuttamista ja arvioida lastensuojelutyön kehittämistoimintaa, edistämisen menetelmiä ja prosessia sekä raportoida siitä vaikuttavalla tavalla toimintaympäristöön sekä laajemmin hyödynnettäväksi
- osaa tuottaa selkeästi lastensuojelutyötä kehittäviä uusia ja innovatiivisia työtapoja, menetelmiä tai käytänteitä (not translated)
Opiskelija
- osaa määritellä etsivän ja jalkautuvan sekä yhteisöllisen työn menetelmiä ja käytäntöjä ennaltaehkäisevässä lastensuojelutyössä
- osaa määritellä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön muotoja, vertaistyön periaatteita ja ryhmämuotoisia käytänteitä ehkäisevässä työssä
- osaa määritellä keskeisiä perheiden kanssa toimivia monialaisia ja -ammatillisia toimijoita ja niiden roolia
- osaa määritellä ehkäisevän työn roolin omassa työssään (not translated)
Opiskelija
- osaa jäsentää ja soveltaa ja vertailla etsivän ja jalkautuvan sekä yhteisöllisen työn menetelmiä ja käytäntöjä ennaltaehkäisevässä lastensuojelutyössä
- osaa arvioida erilaisten vanhempien kanssa tehtävään yhteistyön muotoja, vertaistyön periaatteita ja ryhmämuotoisia käytänteitä ehkäisevässä työssä
- osaa arvioida monialaisen ja -ammatillisen työn roolia ja käytänteitä osana ehkäisevää työtä
- osaa arvioida ehkäisevää työtä ja sen käytänteitä oman työnsä näkökulmasta (not translated)
Opiskelija
- osaa analysoida kriittisesti etsivän ja jalkautuvan sekä yhteisöllisen työn menetelmiä ja käytäntöjä ennaltaehkäisevässä lastensuojelutyössä eri tasoilla
- osaa analysoida kriittisesti vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön periaatteita ja käytänteitä eri tasoilla
- osaa analysoida ehkäisevää työtä moniammatillisen ja -alaisen työn mahdollisuuksien ja haasteiden näkökulmasta
- osaa analysoida omaa työtänsä kriittisesti ehkäisevän työn näkökulmaa sekä yhteistyötä eri tasoilla korostaen
Englanniksi (not translated)
Ennakkotehtävien ja täydennettävien oppimistehtävien arviointi 0-5.
Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroilla. (not translated)
Finnish
01.08.2020 - 05.12.2020
02.06.2020 - 31.07.2020
5 cr
20ELASU2
0 - 20
Riikkaelina Susipolku, Anssi-Pekka Udd
Continuous education
Specialisation Education in Child Welfare Work
TAMK Main Campus
2 cr
3 cr
0-5
Opiskelija
- osaa nimetä yksittäisiä ehkäisevän työn muotoja ja toiminnan periaatteita
- osaa nimetä vanhempien kanssa tehtävän työn erilaisia muotoja
- osaa nimetä yksittäisiä monialaisia alan toimijoita ehkäisevään työhön liittyen
- osaa nimetä ehkäisevän työn piirteitä oman työnsä kannalta (not translated)
Opiskelija
- osaa määritellä etsivän ja jalkautuvan sekä yhteisöllisen työn menetelmiä ja käytäntöjä ennaltaehkäisevässä lastensuojelutyössä
- osaa määritellä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön muotoja, vertaistyön periaatteita ja ryhmämuotoisia käytänteitä ehkäisevässä työssä
- osaa määritellä keskeisiä perheiden kanssa toimivia monialaisia ja -ammatillisia toimijoita ja niiden roolia
- osaa määritellä ehkäisevän työn roolin omassa työssään (not translated)
Opiskelija
- osaa jäsentää ja soveltaa ja vertailla etsivän ja jalkautuvan sekä yhteisöllisen työn menetelmiä ja käytäntöjä ennaltaehkäisevässä lastensuojelutyössä
- osaa arvioida erilaisten vanhempien kanssa tehtävään yhteistyön muotoja, vertaistyön periaatteita ja ryhmämuotoisia käytänteitä ehkäisevässä työssä
- osaa arvioida monialaisen ja -ammatillisen työn roolia ja käytänteitä osana ehkäisevää työtä
- osaa arvioida ehkäisevää työtä ja sen käytänteitä oman työnsä näkökulmasta (not translated)
Opiskelija
- osaa analysoida kriittisesti etsivän ja jalkautuvan sekä yhteisöllisen työn menetelmiä ja käytäntöjä ennaltaehkäisevässä lastensuojelutyössä eri tasoilla
- osaa analysoida kriittisesti vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön periaatteita ja käytänteitä eri tasoilla
- osaa analysoida ehkäisevää työtä moniammatillisen ja -alaisen työn mahdollisuuksien ja haasteiden näkökulmasta
- osaa analysoida omaa työtänsä kriittisesti ehkäisevän työn näkökulmaa sekä yhteistyötä eri tasoilla korostaen (not translated)
Finnish
01.08.2020 - 15.11.2020
02.06.2020 - 31.07.2020
5 cr
20ELASU2
0 - 20
Riikkaelina Susipolku, Anssi-Pekka Udd
Continuous education
Specialisation Education in Child Welfare Work
TAMK Main Campus
2 cr
3 cr
0-5
Opiskelija
- osaa nimetä lapsi- ja perhelähtöisen avo- ja sijaishuollon teoreettisia työorientaatioita, työmuotoja, -menetelmiä ja -käytänteitä, jotka ovat vanhentuneita tai ajankohtaisen toimintakulttuurin kanssa ristiriidassa
- osaa kuvailla pintapuolisesti ja perustelematta avo- ja sijaishuollon työorientaatioita, menetelmiä ja käytänteitä, joilla ei ole yhteyksiä omaan osaamiseen, asiakasprosessiin yleisesti ja oman työpaikan toimintakulttuuriin
- osaa kuvailla asiakastyön työmenetelmää tai hyvää käytäntöä, joka ei tue asiakastyötä avo- ja sijaishuollon kentällä (not translated)
Opiskelija
- osaa nimetä yksittäisiä ajankohtaisia ja itselleen uusia lapsi- ja perhelähtöisen avo- ja sijaishuollon teoreettisia työorientaatioita, työmuotoja, -menetelmiä ja -käytänteitä
- osaa kuvailla avo- ja sijaishuollon työorientaatioita, menetelmiä ja käytänteitä sekä niiden yhteyksiä omaan osaamiseen, asiakasprosessiin yleisesti sekä oman työpaikan toimintakulttuuriin
- osaa kuvailla valitsemaansa itselleen uutta asiakastyön työmenetelmää tai hyvää käytäntöä omassa työssään (not translated)
Opiskelija
- osaa soveltaa ja teoreettisesti perustella ajankohtaisten ja vaikuttavien lastensuojelun avo- ja sijaishuollon lähestymistapojen ja työmenetelmien merkityksiä laadukkaan lapsi- ja perhelähtöisen työn perustana
- osaa teoreettisesti perustellen soveltaa ja analysoida vaikuttavien avo- ja sijaishuollon työorientaatioiden ja menetelmien roolia ja merkitystä osana yleistä laadukasta sekä lapsi- ja perhelähtöistä asiakasprosessia, omaa osaamistaan sekä työpaikan toimintakulttuuria
- osaa perustella teoreettisesti sekä soveltaa valitsemansa näyttöön perustuvan asiakastyön menetelmän tai hyvän käytännön roolia omassa työssään (not translated)
Opiskelija
- osaa teoriaan pohjautuen analysoida, soveltaa ja kriittisesti tarkastella ajankohtaisten ja vaikuttavien lastensuojelun avo- ja sijaishuollon lähestymistapojen ja työmenetelmien merkityksiä laadukkaan lapsi- ja perhelähtöisen työn perustana
- osaa teoreettisesti ja kriittisesti analysoiden tarkastella vaikuttavien avo- ja sijaishuollon työorientaatioiden ja menetelmien merkitystä osana yleistä laadukasta sekä lapsi- ja perhelähtöistä asiakasprosessia, sekä kehittää näitä hyödyntäen oman osaamisensa ja työpaikan toimintakulttuurin laatua ja vaikuttavuutta
- osaa arvioida kriittisesti oman osaamisensa ja/tai työpaikan toimintakulttuurin kehittämistarpeita ja valita teoreettisesti perustellen niitä kehittävän näyttöön perustuvan asiakastyön menetelmän tai hyvän käytännön (not translated)
Opiskelija
- osaa määritellä lastensuojelutyön kannalta olennaisia periatteita
- osaa määritellä lasten ja perheiden elämään liittyviä keskeisiä haasteita ja riskitekijöitä
- osaa nimetä ja määritellä erilaisia perhemuotoja ja niihin liittyviä erityisyyksiä
- osaa määritellä erilaisia lasten ja perheiden haasteisiin liittyviä tukitoimia ja käytänteitä (not translated)
Opiskelija
- osaa selittää ja tarkastella käytönnössä eettisesti kestävän työotteen keskeisiä periaatteita
- osaa määritellä ja selittää eri tasolla olevia lapsiin ja perheisiin liittyviä haasteita ja riskitekijöitä sekä niiden merkitystä tehtävän työn näkökulmasta
- osaa selittää ja vertailla perheiden moninaisuuteen liittyviä tekijöitä sekä arvioida niiden merkityksiä tehtävän työn näkökulmasta
- osaa selittää lasten ja perheiden eri tasolla oleviin haasteisiin vastaavia tukitoimia, käytänteitä ja linjauksia sekä arvioida niiden haasteita ja mahdollisuuksia (not translated)
Opiskelija
- osaa muodostaa kokonaisvaltaisen kuvan eettisestä työotteesta lastensuojelussa ja analysoida sen toteutumiseen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia
- osaa tarkastella analyyttisesti ja kriittisesti lasten ja perheiden elämään liittyviä erilaisia tekijöitä eri tasoilla sekä niihin liittyvien eri tasoisten ratkaisujen mahdollisuuksia ja haasteita (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
02.06.2021 - 31.07.2021
3 cr
21ELASU3
Anssi-Pekka Udd, Riikkaelina Susipolku, Marja-Liisa Timperi
Specialisation Education
Specialisation Education in Child Welfare Work
TAMK Main Campus
0-5
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
02.06.2021 - 31.07.2021
5 cr
21ELASU3
Riikkaelina Susipolku, Hanna-Kaisa Korpikoski
Specialisation Education
Specialisation Education in Child Welfare Work
TAMK Main Campus
0-5
Opiskelija
- osaa nimetä keskeiset asiakasprosessin arviointiin liittyvät periaatteet ja laatutekijät
- osaa kuvailla asiakaslähtöisen ja monitoimijaisen asiakasprosessin kannalta keskeisiä vaiheita ja huomioitavia toimintaperiaatteita
- osaa kuvailla laadukkaan asiakasprosessin tekijöitä oman työnsä kannalta (not translated)
Opiskelija
- osaa määritellä ja soveltaa keskeisiä laadukkaan tuen tarpeen arvioimisen periaatteita ja menetelmiä asiakasprosessissa
- osaa selittää ja jäsentää monitoimijaisen yhteistyön roolia asiakasprosessin eri vaiheissa ja soveltaa sitä asiakaslähtöisyyttä edistävällä tavalla
- osaa jäsentää laadukkaan asiakasprosessin tekijöitä ja arvioida niiden merkitystä oman työn kannalta (not translated)
Opiskelija
- osaa tarkastella ja analysoida laadukkaan arviointityön periaatteita ja toimintatapoja asiakasprosessin kaikissa vaiheissa
- osaa soveltaa ja analysoida asiakaslähtöisen ja monitoimijaisen asiakasprosessin eri vaiheita ja kokonaisuutta sekä tarkastella sitä kriittisellä otteella eri näkökulmista
- osaa analysoida asiakaslähtöisen ja monitoimijaisen asiakasprosessin käytänteitä ja periaatteita oman työnsä näkökulmasta ja esittää kehittämisen kohteita (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
02.06.2021 - 31.07.2021
5 cr
21ELASU3
Sosionomi Virtuaalihenkilö
Specialisation Education
Specialisation Education in Child Welfare Work
TAMK Main Campus
0-5
Opiskelija
- osaa määritellä kohtaamiseen ja osallisuuteen liittyvät keskeiset periaatteet
- osaa määritellä kokemusasiantuntijuuden keskeiset periaatteet ja käytänteet
- osaa määritellä omassa työssään olevat keskeiset kohtaamiseen ja osallisuuteen liittyvä seikat (not translated)
Opiskelija
- osaa soveltaa kohtaamiseen ja osallisuuteen liittyviä periaatteita ja käytäntöjä asikastyössä
- osaa arvioida ja soveltaa kokemusasiantuntijatoiminnan roolia asiakastyössä ja -prosesseissa
- osaa soveltaa kohtaamiseen ja osallisuuteen liittyviä periaatteita ja käytänteitä oman työnsä näkökulmasta (not translated)
Opiskelija
- osaa analysoida ja tarkastella kriittisesti kohtaamiseen ja osallisuuteen liittyviä tekijöitä eri tasoilla aina asiakasprosesseista rakenteisiin
- osaa analysoida kriittisesti kohtaamiseen ja osallisuuden liittyviä tekijöitä oman työnsä näkökulmasta (not translated)
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
01.06.2021 - 30.07.2021
2 cr
21ELASU3
Anssi-Pekka Udd, Riikkaelina Susipolku
Specialisation Education
Specialisation Education in Child Welfare Work
TAMK Main Campus
0-5