Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen erityisopettajankoulutus

Laajuus:
60 op

Tutkintonimike ja tutkinnon taso

Ammatillinen erityisopettajankoulutus (60 op)

Yhteystiedot

sähköposti: taok.tamk@tuni.fi

Hakukelpoisuus ja hakeminen

Voit hakea ammatilliseen erityisopettajankoulutukseen, mikäli sinulla on ammatillisen koulutuksen ammatillisten tai yhteisten tutkinnon osien opettajan kelpoisuus (Lisätietoja asetuksesta 986/1998, § 13, § 13 a, § 13 b, § 14, § 29):

hakukelpoisuuteen vaadittava tutkinto
hakukelpoisuuteen vaadittava työkokemus
opettajan pedagogiset opinnot (60 opintopistettä/35 opintoviikkoa)
ja lisäksi vähintään 5 kuukauden päätoiminen opetus- ja/tai ohjauskokemus ammatillisesta oppilaitoksesta ja/tai ammattikorkeakoulusta.

Opettajan pedagogiset opinnot voivat olla suoritettu joko ammatillisena opettajankoulutuksena tai yliopisto-opintoina. Hakukelpoisuuden tulee täyttyä hakuajan päättymiseen mennessä.

Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen

Osaamisperustainen erityisopettajankoulutus perustuu erityisopettajaopiskelijan aikaisemman osaamisen tunnistamiseen, tarvittavan osaamisen kehittämiseen ja koulutusprosessin aikaiseen jatkuvaan arviointiin.

Tutkintovaatimukset ja niitä koskevat säännöt

Ammatillinen erityisopettajankoulutus antaa kelpoisuuden toimia ammatillisena erityisopettajana ammatillisessa koulutuksessa ja ammattikorkeakoulussa.
Asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (865/2005).
Opintojen suorittaminen antaa henkilölle oikeuden käyttää
lyhennettä AmE (ammatillinen erityisopettaja).

Tutkinnon keskeiset osaamistavoitteet ja vuositeemat

Ammatillisen erityisopettajan työ on erityisosaamista vaativa asiantuntijatyö, joka edellyttää laaja-alaista erityispedagogista ja pedagogista osaamista: osaamista
ratkaista vaativia ongelmia sekä asioiden johtamista.
Menestyminen ammatillisen erityisopettajan työssä edellyttää valmiutta jatkuvaan oppimiseen. Ammatillisen erityisopettajan työssä yksilökeskeisen toimijan roolin rinnalla toteutuu yhä vahvemmin ryhmiä ja yhteisöä tukeva sekä konsultoiva
rooli – myös innostajan rooli. Ammatillisen erityisopettajan työnkuva on laajentunut yksilön ja ryhmän ohjaamisesta työyhteisön ja sen sidosryhmien väliseksi monialaiseksi ja monimuotoiseksi verkostoasiantuntijatyöksi.
Ammatillinen erityisopettaja on verkostoissa toimimisen asiantuntija. Koulutuksen keskeiset teemat ovat erityispedagoginen osaaminen, ammatillisen
erityisopettajan pedagoginen osaaminen, työyhteisöosaaminen ja kehittämisosaaminen.

Sijoittuminen työelämään

Ammatillinen erityisopettaja työskentelee alansa asiantuntijana ja kehittäjänä oppilaitosten monipuolisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä sekä verkostoissa
alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.

Opintosuoritukset ja niiden arviointi

Erityispedagoginen osaaminen: asteikko 1-5
Muut opintokokonaisuudet: Hyväksytty / Hylätty

Opintojen toteuttaminen

Opinnot toteutetaan monimuoto-opintoina, joissa painotetaan opiskelijan omaa aktiivisuutta, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä. Itsenäisen työskentelyn lisäksi opiskelijat työskentelevät pienemmissä tiimeissä.Koko opiskelijaryhmän tapaamisista osa toteutetaan verkossa.

Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Tunnus
(24OPKOE)
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Tunnus
(21OPKOE)
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Tunnus
(21OPKOE)
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Tunnus
(21OPKOE)
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Tunnus
(19OPKOE)

Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Tunnus
(21OPKOE)
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Tunnus
(19OPKOE)
Ilmoittautumisaika

20.01.2025 - 23.02.2025

Ajoitus

03.03.2025 - 30.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajankoulutus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettaja
  • Minna Seppälä
Vastuuhenkilö

Minna Seppälä

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija

- tunnistaa ajankohtaisia erityispedagogiikkaan liittyviä yhteiskunnallisia ilmiöitä ja keskusteluja sekä osaa tarkastella niitä kriittisesti
- tiedostaa taustan, arvojen ja asenteiden sekä sosiaalisten erojen merkityksen erilaisuuden ja erityisyyden määrittelyssä
- ymmärtää, miten kansainväliset, kansalliset ja paikalliset arvot ja ideologiat heijastuvat palvelujärjestelmien rakenteisiin, toimintaympäristöihin ja erilaisuuden kohtaamiseen
- ymmärtää, miten yhteiskunnassa tuotetaan inkluusiota tai ekskluusiota ja määritellään osallisuutta ja kuuluvuutta
- tarkastelee syrjäytymiseen johtavia kehityspolkuja yhteiskunnallisesta näkökulmasta

Sisältö (OJ)

Opintojaksolla tarkastellaan, miten kansainväliset, kansalliset ja paikalliset ideologiat liittyen erilaisuuteen, erityisyyteen ja vammaisuuteen ovat kehittyneet vuosikymmenien aikana ja millaisia seurauksia erilaisilla ideologioilla ja arvoilla on ollut palvelujärjestelmän muotoutumiseen eri aikakausina. Lisäksi tarkastellaan osallisuuteen ja kuuluvuuteen mutta toisaalta myös syrjäytymiseen johtavia kehityspolkuja yhteiskunnallisesta näkökulmasta ja pohditaan palvelujärjestelmän merkitystä syrjäytymistä ehkäisevänä tai sitä osaltaan jopa aiheuttavana tekijänä etenkin erilaisissa siirtymävaiheissa. Opintojakson aikana pohditaan myös henkilökohtaisesta näkökulmasta asiantuntijoiden omien arvojen ja asenteiden merkitystä erityisyyden määrittelyssä, erilaisuuden kohtaamisessa ja tukitoimien suunnittelussa.

Aika ja paikka

Toteutuu 2. ja 4. periodeissa
Suositus suorittaa opj 4. periodissa

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkkototeutus TUNI Moodlessa yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa:
https://www.tuni.fi/fi/opiskelijan-opas/opintotiedot/opintojaksot/otm-ff6efd12-6baa-4655-9b2f-57ae7efc92a0?year=2024

Lisätietoja opiskelijoille

Verkkototeutus TUNI Moodlessa yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa:
https://www.tuni.fi/fi/opiskelijan-opas/opintotiedot/opintojaksot/otm-ff6efd12-6baa-4655-9b2f-57ae7efc92a0?year=2024

Ilmoittautuminen SISU-järjestelmän kautta