Täydennyskoulutus TAOK
Digiportaat
HYPETÄ-Aktivoivaa ja osallistavaa pedagogiikkaa etänä ja hybridisti
Rohkeasti eteenpäin
Ilmoittautumisaika
23.09.2023 - 22.10.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 01.01.2024
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydennyskoulutus TAOK
Tavoitteet (OJ)
Monikielinen ammatillinen opettaminen -täydennyskoulutuksessa parannat valmiuksiasi toimia ryhmissä, joissa opiskelijoilla on eri äidinkieliä ja opetuksen kielenä on englanti. Koulutuksessa osallistujien englannin kielen viestintätaidot vahvistuvat, ja osioissa harjoitellaan opetutustilanteissa ja ohjauksessa tarvittavaa pedagogista englantia. Samalla käsitellään sitä, miten oman opiskelijaryhmän monikielistä viestintää voi tukea ja huolehtia siitä, että osallistujien suomen kielen taito kehittyy kohti suomalaisen työelämän vaatimaa tasoa.
Sisältö (OJ)
- virkistetään osallistujien englannin kielen taitoa ja rohkaistaan osallistujia englannin kielen puhujina
- kommunikaatiovarmuus englannin kielellä
- oman alan käsitteet haltuun englanniksi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 01.01.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydennyskoulutus TAOK
Sisältö (OJ)
Hyvinvointia tukeva pedagogiikka ja oppiminen
Opiskeluhyvinvointi ja motivaation ylläpitäminen
Oppilaitoksen ja opetus- ja ohjaushenkilöstön resilienssi eli kyky ennakoida, reagoida ja sopeutua muutoksiin toimintaympäristöissä
Opiskeluhuollon kokonaisuus opiskelijan tukena
Yhteisöllisyyden tukeminen oppilaitoksessa ja opiskelijoiden sitouttaminen opiskeluun
Tietoperusteisuus hyvinvointi perustana (kouluterveyskysely, Arvo-opiskelijapalaute sekä Amisbarometri, Lukiolaisbarometri)
Opetushenkilöstön hyvinvointi muutoksessa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 23.10.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydennyskoulutus TAOK
Tavoitteet (OJ)
Hankkeessa järjestetään hybridiopetuksen valmiuksien parantamiseen tähtäävää täydennyskoulutusta oppilaitosten henkilöstölle. Koulutuksessa annetaan tietoa hybridiopetukseen tarkoituksenmukaisista pedagogisista malleista, digioppimisen ympäristöistä ja hyviksi koetuista käytänteistä. Koulutuksella vastaamme pandemian aikana havaittuihin opetushenkilöstön osaamistarpeisiin.
Osallistuja saa monipuolista ja ajantasaista tietoa siitä, kuinka järjestää hybridimäistä opetusta tehokkaasti ja opiskelijalähtöisesti. Koulutuksen keskeinen ajatus on ohjata opettajaa tukemaan opiskelijaa oppimiaan uusissa ympäristöissä. Hybridiopetus on lähi- ja etäopetuksen yhdistämistä hyödyntäen digitaalisia oppimisympäristöjä. Se on synkronista tai asynkronista, vuorovaikutteista ja usein edellyttää tiimiopettajuutta.
Sisältö (OJ)
Koulutuksen sisällöt:
Opettaminen, ryhmäytyminen ja vuorovaikutus verkossa
Sovelluksia ja menetelmiä innostavaan verkko-oppimiseen
Oppimistehtävät verkossa ja opitun jakaminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
15.10.2023 - 13.11.2023
Ajoitus
14.11.2023 - 14.12.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydennyskoulutus TAOK
Tavoitteet (OJ)
Käsittelemättömät oppimisen ja itsetunnon ongelmat hankaloittavat nuoren koulutuspolulla etenemistä ja vaikuttavat koko elämänlaatua huonontavasti. Tukea tarvitsevan ohjaus tarkoittaa ennen kaikkea taitoa ottaa toinen huomioon, kohdata hänet arvostavasti ja tunnistaa hänen kehittymistarpeensa. Minäpystyvyys vaikuttaa paljon nuoren motivaatioon oppia uutta ja toimia tavoitteellisesti. Minäpystyvyyttä voidaan vahvistaa monella tavalla.
Koulutus on osa Areenalla erityistä tukea-täydennyskoulutushanketta. Koulutukset on suunnattu pääasiassa ammatillisen koulutuksen toimijoille.
Sisältö (OJ)
Minäpystyvyys – miten se muodostuu ja miten se vaikuttaa opiskelijan valintoihin?
Minäpystyvyys ja laaja-alaiset tuen tarpeet
Hallintakäsitykset – miten voi vaikuttaa elämäntapahtumiin
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 04.03.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydennyskoulutus TAOK
Tavoitteet (OJ)
Täydennyskoulutuksella pyritään vastaamaan oppilaitosten muutoskykyyn
kehittämällä toiminta- ja oppimisympäristöjä pedagogisesti kestävällä tavalla
sekä varmistuakseen koulutuksen työelämävastaavuudesta ja laadusta nyt ja
tulevaisuudessa.
Sisältö (OJ)
Toimintaympäristö suunnannäyttäjänä (työpaja I)
• Työkulttuurinmuutos, kirkas visio ja strateginen tiekartta työkulttuurin muutokseen
• Toimintaympäristö muuttuu nyt ja tulevaisuudessa
• Organisaation johtaminen ja kehittäminen tiedolla
Webinaari I: Strategiasta toimintaan
Oppimisympäristöjen pedagoginen kehittäminen (työpaja II)
• Pedagogisen suunnittelun periaatteet ja menetelmät toimintaympäristön muuttuessa
• Oppimisympäristöjen käyttäjälähtöisyys, arviointi ja kehittäminen
• Digitaalisuus suunnannäyttäjänä
Webinaari II: Hyvän oppimisen tilat
Yhteinen tulevaisuus: kehittyvät asiakkuudet ja kumppanuudet (työpaja III)
• Verkostot ja vertaisuus johtamistyössä
• Asiakkuuksien ja kumppanuuksien johtamisen vahvistaminen
• Työelämälähtöinen kehittämis- ja innovaatiotoiminta
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 23.10.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydennyskoulutus TAOK
Tavoitteet (OJ)
Koulutus koostuu kolmesta webinaarista ja niiden välillä tapahtuvasta työskentelystä kiinteästi omaan työhön integroituen omassa organisaatiossa. Välityöskentelyssä kehitetään tutkintokohtaisia näyttöjen järjestämiseen liittyviä uusia ja /tai olemassa olevia työkaluja ja toimintamalleja osallistujan ja hänen yksikkönsä/ organisaationsa tarpeiden mukaan.
Koulutus on osa Kestävää arviointia-täydennyskoulutushanketta. Koulutukset on suunnattu pääasiassa ammatillisen koulutuksen toimijoille.
Sisältö (OJ)
Osaamisen arvioinnin luotettavuus ja kattavuus
Tutkinnon perusteet ja HOKS osaamisen arvioinnin suunnittelun lähtökohtana
Osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelman merkitys arjen työvälineenä sekä opiskelijoiden yhdenvertaisuuden ja laadun varmistajana tutkintojen sisällä ja välillä
Osaamisen osoittamisen ja arvioinnin suunnittelu sekä toteutus näytöissä ja muussa osaamisen osoittamisessa, yhdessä työelämän kanssa
Arvioijana toimiminen ja kehittyminen
Osaamisen osoittamisen ja arvioinnin prosessien sekä käytäntöjen kehittäminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 23.10.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydennyskoulutus TAOK
Tavoitteet (OJ)
Koulutus koostuu kolmesta webinaarista ja niiden välillä tapahtuvasta työskentelystä omaan työhön kiinteästi integroituen omassa organisaatiossa. Koulutuksessa painottuu jatkuvan palautteen kokoamiseen ja ohjaavan palautteen antamiseen. Välityöskentelyssä etsitään niitä kehittäviä työkaluja ja toimintamalleja osallistujan ja hänen yksikkönsä/ organisaationsa tarpeiden mukaan.
Koulutus on osa Kestävää arviointia-täydennyskoulutushanketta. Koulutukset on suunnattu pääasiassa ammatillisen koulutuksen toimijoille.
Sisältö (OJ)
Ohjaava palaute (ammatillisen) osaamisen kehittymisen välineenä; opettaja ja työpaikkaohjaaja palautteen antajina
Menetelmät ja työkalut osaamisen kehittymisen seuraamisessa ja palautteen antamisessa mm oppimisanalytiikan hyödyntäminen
Opiskelijoiden itsearvioinnin vahvistaminen; uudet tavat ja menetelmät
Oppimista edistävä palautekeskustelu
Hyvän palautteen periaatteet
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 04.03.2024
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydennyskoulutus TAOK
Tavoitteet (OJ)
Monikielinen ammatillinen opettaminen -täydennyskoulutuksessa parannat valmiuksiasi toimia ryhmissä, joissa opiskelijoilla on eri äidinkieliä ja opetuksen kielenä on englanti. Koulutuksessa osallistujien englannin kielen viestintätaidot vahvistuvat, ja osioissa harjoitellaan opetutustilanteissa ja ohjauksessa tarvittavaa pedagogista englantia. Samalla käsitellään sitä, miten oman opiskelijaryhmän monikielistä viestintää voi tukea ja huolehtia siitä, että osallistujien suomen kielen taito kehittyy kohti suomalaisen työelämän vaatimaa tasoa.
Sisältö (OJ)
- Englannin kielellä viestiminen ohjaustilanteissa
- Englanninkielisen ohjaavan palautteen antamisessa tarvittavat viestinnälliset taidot
- Arviointikriteeristö englanniksi
- Englanninkielinen tutkintotodistus
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
05.08.2023 - 03.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 26.11.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydennyskoulutus TAOK
Tavoitteet (OJ)
Hankkeessa ammatillisten oppilaitosten opetus- ja ohjaushenkilöstö oppii tukemaan erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden siirtymiä työelämään ja toimimaan moniammatillisessa yhteistyössä muun tuki- ja palveluverkoston kanssa. Koulutus lisää osallistujien ymmärrystä työstä ihmisoikeutena sekä työllistymisen ja kuntoutumisen palvelujärjestelmästä. Lisäksi se kehittää tapoja tehdä työelämäyhteistyötä. Koulutus perustuu laaja-alaiseen tutkimus- ja kehittämistyöhön vaikeasti työllistyvien ryhmien työllistymisen tukemisesta. Se nojautuu yksilöllisen tuetun työhönvalmennuksen periaatteisiin. Asiantuntijat edustavat pitkällistä kokemusta erityisopetuksessa, järjestökentän kehittämistyössä sekä yhteiskuntatieteellisessä vammaistutkimuksessa.
Sisältö (OJ)
Koulutuksessa pohditaan, miten opiskelijan omat näkökulmat kutsutaan ja saadaan esiin, kuuluviin ja näkyviin ammatillisen koulutuksen aikana työelämäyhteistyössä ja työllistymisen tuen käytännöissä. Keskiössä ovat opiskelijan osaamisen, vahvuuksien, kykyjen ja taitojen tunnistaminen, tunnustaminen ja tuotteistaminen. Koulutus kutsuu osallistujat tarkastelemaan ja pohtimaan yhteisesti omaa työtään erityistä ja vaativaa erityistä tukea tarvitsevien, ammattiin opiskelevien nuorten kanssa heidän työllistymistään painottaen. Koulutuksen lähtökohtana on IPS – Sijoita ja valmenna! -malli työllistymisen tukemisessa sekä PYRY-hankkeen toimintamalli, jossa paneudutaan vertaisryhmätoimintaan opiskelijan osaamisen tunnistamisen, tunnustamisen ja tuotteistamisen prosessissa. Koulutus toteutetaan kolmessa webinaarissa, joiden välitehtävänä osallistujat kokeilevat näiden mallien toimivuutta omassa työssään.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
23.09.2023 - 22.10.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 01.01.2024
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydennyskoulutus TAOK
Tavoitteet (OJ)
Koulutuksen tavoitteena on syventää digipedagogista osaamista ja perehtyä verkon sovelluksiin, jotka sopivat lukioon opettajan ja/tai opiskelijan työkaluksi. Harjoiteltavia sovelluksia valitaan myös yhdessä osallistujien kanssa ja mukaan valitaan myös tekoälyä hyödyntäviä työkaluja.
Sisältö (OJ)
Johdanto verkkopedagogiikkaan ja tekoälyyn
Opiskelijoiden aktivointi ja osallistaminen
Opettajat ja opiskelijat digisisältöjen tuottajina ja jakajina (esim. infograafit ja videot)
Digisisällöt (esim. animaatiot ja interaktiiviset sisällöt)
H5P-työkalut (verkkosisällöt ja -tehtävät)
Sähköiset kokeet ja kyselyt
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 04.03.2024
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydennyskoulutus TAOK
Tavoitteet (OJ)
Monikielinen ammatillinen opettaminen -täydennyskoulutuksessa parannat valmiuksiasi toimia ryhmissä, joissa opiskelijoilla on eri äidinkieliä ja opetuksen kielenä on englanti. Koulutuksessa osallistujien englannin kielen viestintätaidot vahvistuvat, ja osioissa harjoitellaan opetutustilanteissa ja ohjauksessa tarvittavaa pedagogista englantia. Samalla käsitellään sitä, miten oman opiskelijaryhmän monikielistä viestintää voi tukea ja huolehtia siitä, että osallistujien suomen kielen taito kehittyy kohti suomalaisen työelämän vaatimaa tasoa.
Sisältö (OJ)
- Kielitietoinen opettaminen, monikielisyys ja fleksikielisyys
- Suomen kielen oppiminen englanninkielisessä ryhmässä
- Ryhmän monikielisen kielivarannon hyödyntäminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 04.03.2024
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydennyskoulutus TAOK
Tavoitteet (OJ)
Koulutuksessa perehdytään sosiaalipedagogiikan teoriaan ja työotteeseen varhaiskasvatuksen kontekstissa, sekä opitaan soveltamaan sosiaalipedagogiikan ydinkäsitteitä laaja-alaisesti moniammatillisessa työyhteisössä.
Osallistujat saavat työkaluja osallisuuden ja yhteisöllisen toimintakulttuurin edistämiseen kasvatusyhteisössä. Koulutus avaa pedagogisen suhteen ulottuvuuksia ja tukee empaattisen ja välittävän pedagogisen asiantuntijuuden rakentumista. Sosiaalipedagoginen työote auttaa osallistujia näkemään kasvavan lapsen paitsi yksilöllisenä oppijana, myös yhteisöjensä ja yhteiskunnan jäsenenä. Sosiaalipedagoginen osallisuusymmärrys auttaa tukemaan lasten ja myös henkilökunnan osallisuutta yhteisön jäsenenä, eli heidän kuulumistaan yhteisöön.
Sisältö (OJ)
Sosiaalipedagogiikan tehtävä varhaiskasvatuksessa
Sosiaalipedagogisen työn ja toiminnan tavoitteet ja keinot
Sosiaalipedagogisen työotteen perusperiaatteet: pedagogisuus, dialogisuus, toiminnallisuus osallistumisen vahvistuminen, teorian ja käytännön yhteenkietoutuneisuus yhteiskunnallinen ulottuvuus sekä luovuus ja elämyksellisyys varhaiskasvatuksessa
Osallistuja jäsentää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa ja saa työkaluja osallisuuden ja yhteisöllisen toimintakulttuurin edistämiseen sekä tarkasteluun kasvatusyhteisössä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 04.03.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydennyskoulutus TAOK
Tavoitteet (OJ)
vahvistaa taitoa oppijan yksilöllisen polun tukemiseen
vahvistaa urasuunnittelutaitoja ja toimijuutta
lisätä valmiuksia ryhmän voiman hyödyntämiseen
löytää ryhmän tukemiseen malleja, joilla oman organisaation TUVA-koulutusta voidaan kehittää
Sisältö (OJ)
TUVA-koulutuksen lähtökohdat ja konteksti (Miten TUVA-koulutus asemoituu koulutuskentässä)
TUVA-koulutuksen alueelliset tarpeet, mihin tarpeeseen TUVA alueella vastaa
Henkilökohtaistamisen prosessi, opiskelijan polun lähtökohtana
Ryhmän voima ja tuki
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 04.03.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydennyskoulutus TAOK
Tavoitteet (OJ)
Koulutuksen tavoitteena on antaa toisen asteen opetushenkilöstölle ajankohtaista osaamista vuorovaikutukseen, traumatietoisuuteen ja tunne- ja vuorovaikutukseen liittyvien ilmiöiden tunnistamiseen yksilö- ja yhteisötasolla.
Sisältö (OJ)
Traumatisoituminen kehollisena ilmiönä & traumatietoinen kohtaaminen
Traumatisoitumiseen liittyvien reaktioiden ja ilmiöiden ymmärtämisessä on tärkeää tietää hermosto- ja aivoperäisistä reaktiosta. Tätä kautta saadaan käyttöön keinoja, jotka rauhoittavat tilanteita ja auttavat sekä opettajaa että opiskelijaa parhaalla tavalla.
Kokemukselliset harjoitukset: Mahdollisuus kokeilla itselle sopivia keinoja säädellä omaa olotilaa esim. kehon kuuntelun, hengityksen ja liikkeen avulla. Näitä keinoja voit ottaa käyttöön omaan työarkeen jaksamisen vahvistamiseksi.
Johdanto TRE® (Tension, Stress & Trauma Release Exercise)-menetelmään
Menetelmä on tehokas kehollinen stressinpurkumenetelmä, jota voit hyödyntää koulutuksen jälkeen itsenäisesti oman hyvinvoinnin ja palautumisen tukena
Päiväkirjatyöskentely henkilökohtaisen ja ammatillisen prosessin tukena
Tämän tarkoitus on avata erilaisia näkökulmia arjen tilanteisiin. Se antaa mahdollisuuden pysähtyä itsensä ja oman jaksamisen äärelle
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 15.03.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydennyskoulutus TAOK
Tavoitteet (OJ)
Koulutuksen tavoitteena on edistää uudenlaista ohjausajattelua ja -osaamista parantaa sitä kautta ohjausprosessien laatua ja vaikuttavuutta. Keskiössä ovat yksilö- ja tarvelähtöisyys, ohjauksen arviointi ja tulevaisuussuuntautuneisuus. Tarkoituksena on varmistaa, että ohjaustyöhön osallistuvat kehittävät osaamistaan tulevaisuuden yhteiskunnallisten vaatimusten mukaisesti. Koulutuksen aikana kehitetään toimintatapoja, joilla varmistetaan ohjauspalvelujen arviointiin perustuva laatu ja vaikuttavuus.
Sisältö (OJ)
Keskeinen tavoite:
Avata näkökulmaa, miten muutokset vaikuttavat ohjaukseen.
Koulutuksen aikana tarkastellaan seuraavia teemoja:
- tulevaisuus, mega- ja metatrendit
- maailma, jonne ohjaamme
- maailma, jossa ohjaamme
- tulevaisuuden ohjausympäristöt
- tulevaisuususko
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 04.03.2024
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydennyskoulutus TAOK
Tavoitteet (OJ)
Monikielinen ammatillinen opettaminen -täydennyskoulutuksessa parannat valmiuksiasi toimia ryhmissä, joissa opiskelijoilla on eri äidinkieliä ja opetuksen kielenä on englanti. Koulutuksessa osallistujien englannin kielen viestintätaidot vahvistuvat, ja osioissa harjoitellaan opetutustilanteissa ja ohjauksessa tarvittavaa pedagogista englantia. Samalla käsitellään sitä, miten oman opiskelijaryhmän monikielistä viestintää voi tukea ja huolehtia siitä, että osallistujien suomen kielen taito kehittyy kohti suomalaisen työelämän vaatimaa tasoa.
Sisältö (OJ)
- luokkahuoneessa ja opetustilanteissa tapahtuvan pedagogisen englannin kielen vahvistaminen (EME/ English as a medium of education)
- opetuskielen rekisteri
- ohjauksen ja tehtävänantojen kieli
- opetuskielen sovittaminen opettavan ryhmän kielitaitotasoon
- palautteen antaminen englanniksi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
23.09.2023 - 22.10.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 01.01.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydennyskoulutus TAOK
Tavoitteet (OJ)
Tavoitteena on vahvistaa opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamista ja tarjota työkaluja toteuttaa digipedagogiikkaa mielekkäällä, aktivoivalla, osallisuutta lisäävällä ja vuorovaikutusta vahvistavalla tavalla. Hankkeen tavoitteena on lisäksi vahvistaa myös kokeneempien digiopettajien valmiuksia toimia kollegoidensa vertaimentorina ja saada ideoita vertaismentoroinnin toteuttamiseen toinen toisiltaan.
Sisältö (OJ)
Koulutus toteutuu työpajoina (3), joissa kokeillaan ja harjoitellaan XR-oppimisympäristöjen hyödyntämistä. (Pääympäristö HyPed - lab/ TAMK, lisänä täysin virtuaaliset ympäristöt) Työpajojen teemat ja sisällöt:
- XR- Mitä tarkoittaa oppimisen näkökulmasta, tarvittavat laitteistot ja ohjelmistot
- XR- hyvät pedagogiset käytännöt ja esimerkit (tutkimus ja käytäntö)
- XR-ympäristöjen ideointi oman ammattialan oppimisen näkökulmasta
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty