Siirry suoraan sisältöön

Rakentamisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tutkinto:
Tekniikan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Insinööri (ylempi AMK)

Laajuus:
60 op

Tutkintonimike ja tutkinnon taso

Insinööri (ylempi-AMK), NQF 7

Yhteystiedot

Vastuuopettaja Mauri Laasonen
Opintoasiain koordinaattori Anne Kulmala

Hakukelpoisuus ja hakeminen

Rakentamisen ylempi AMK-tutkinto on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat suorittaneet rakennus- ja yhdyskuntatekniikan insinöörin korkeakoulututkinnon, ammatillisen korkea-asteen rakennusalan insinöörin-, rakennusalan diplomi-insinöörin-, tai vastaavan ulkomaisen korkeakoulututkinnon, ja joille on kertynyt vähintään kaksi vuotta työkokemusta asianomaiselta alalta edellä mainitun tutkinnon jälkeen. Insinöörin tutkinnon suorittaneilla opintojen laajuus on 60 op ja rakennusmestari (AMK) tutkinnolla 90 op.

Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen

Opiskelijan on mahdollista saada tunnustusta aiemmin hankitusta osaamisestaan.
Katso TAMKin yleiset AHOT-ohjeet

Tutkintovaatimukset ja niitä koskevat säännöt

petussuunnitelman mukaisten opintojen suorittaminen ja niitä vastaavan osaamistavoitteiden saavuttaminen.
Lisätietoja: TAMKin tutkintosääntö ja ammattikorkeakoululaki.
TAMKin tutkintosääntö
Ammattikorkeakoululaki ja asetus ammattikorkeakouluista

Tutkinnon profiili

Tutkinto on ammatillisesti suuntautunut Master-tason korkeakoulututkinto.
Tutkinto vastaa Suomen kansallisen tutkintojärjestelmän ammattikorkeakoulututkinnolle asettamia kriteereitä sekä tutkintojen ja muun osaamisen eurooppalaisen viitekehystä.
Ammattikorkeakoululaki ja asetus ammattikorkeakouluista

Tutkinnon keskeiset osaamistavoitteet ja vuositeemat

Koulutuksen tavoitteena on syventää erityisesti rakentamisen projektitoimintaan liittyviä tietoja ja taitoja. Tutkinto antaa opiskelijalle valmiuden toimia rakennus- ja kiinteistöalan vaativissa asiantuntijatehtävissä. Näitä ovat mm. rakennushankkeen johtaminen, tutkimus- ja innovaatiotoiminta sekä erilaisten kehittämisprojektien johtaminen. Rakentamisen toimialalla on tapahtumassa suuria muutoksia muun muassa energiatehokkuuden, digitaalisuuden sekä vähähiilisyyden myötä. Uudenlaiset hankemuodot ja tuotannonohjausprosessit haastavat perinteistä toimintatapaa.

Tutkinto-ohjelman sisältö rakentuu opiskelijan henkilökohtaisesta kehittämistehtävästä (opinnäytetyö 30 op) ja henkilökohtaista osaamista lisäävistä syventävistä ammattiopinnoista (30 op). Niiden tavoitteena on syventää rakennushankkeen suunnitteluun liittyviä osaamisia sekä päivittää tiedot rakentamisen ajankohtaisimmista suunnittelualan teemoista. Tutkinnossa on mukana vaihtoehtoisia opintoja yhteensä 10 op edestä. Näiden vaihtoehtoisten opintojen toteutus määräytyy valittavan opiskelijaryhmän enemmistövalinnan perusteella.

Sijoittuminen työelämään

Koulutuksesta valmistuneet sijoittuvat pääosin rakennushankkeisiin liittyviin johto- ja asiantuntijatehtäviin. He voivat toimia muun muassa projektipäällikköinä rakennus- tai kehittämishankkeissa.

Jatko-opintomahdollisuudet

Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa muodollisesti samat jatko-opintomahdollisuudet kuin yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto.

Opintosuoritukset ja niiden arviointi

Suoritusten arvioinnissa käytetään pohjana TAMKin yleisiä arviointikriteereitä
Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät opintojen toteutussuunnitelmista. Opiskelijoiden kanssa sovitaan opintojakson alussa opintojakson suoritus- ja arviointitavat.
TAMKin tutkintosääntö

Valmistuminen

Opintojen suorittaminen ja osaamistavoitteiden saavuttaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.

Tutkinnon kehittäminen

TAMK:n rakennus- ja kiinteistöalan neuvottelukunta on osallistunut ko opetussuunnitelman kehittämistyöhön. Tämän lisäksi opetussuunnitelmaa on ollut suunnittelemassa ryhmä rakennusalan suunnittelu- ja konsulttiyhtiöiden asiantuntijoita.

Rakennustekniikan ylempi AMK tutkinto-ohjelma
Tunnus
(24YIRAKE)
Rakentamisen ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Tunnus
(22YIRAKE)

Opintosuuntien ajoitukset

Rakentamisen ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Tunnus
(22YIRAKE)

Opintosuuntien ajoitukset

Rakentamisen ylempi AMK tutkinto-ohjelma
Tunnus
(21YIRAKE)
Rakentamisen ylempi AMK tutkinto-ohjelma
Tunnus
(19YIRAKE)
Ilmoittautumisaika

24.11.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

16.02.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakentaminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakentamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Eero Nippala
  • Aki Kortetmäki
  • Antti Mäkinen
  • Jussi-Pekka Juvela
Vastuuhenkilö

Eero Nippala

Ryhmät
  • 23YIRAKE
    Rakentaminen, ylempi amk

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa
- selvittää rakennetun ympäristön energiankäyttöön liittyviä näkökulmia ja muutostarpeita sekä kuvailla niiden vaikutuksia taloteknisen alan ratkaisuihin
- osaa hakea ja soveltaa laajasti voimassa olevia rakentamiseen liittyvät energiamääräyksiä ja säädöksiä sekä tehdä niiden kehittyessä niihin ehdotuksia ja lausuntoja
- ennakkoluulottomasti etsiä energiankäytön tehostamismenetelmiä kiinteistöissä ja arvioida analyyttisesti niiden kannattavuutta

Sisältö (OJ)

Energiajärjestelmän muutos, energian tuotanto ja siirtojärjestelmien kehittyminen Suomen ja EU:n alueella.
Uusiutuvat energiat ja muut kehittyvät energialähteet, esim. lämpöpumput ja hybridijärjestelmät.
Energiayhteisöt, tehohallinta, kiinteistöjen älykkyys.
Energiatehokkuus, energian säästömahdollisuudet rakenteellisilla ja taloteknisillä menetelmillä ja kannattavuuden laskeminen.
Hiilineutraalisuuden vaatimuksen vaikutukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa kuvailla peruspiirteet energiajärjestelmien nykytilanteesta ja kehitysnäkymistä. Opiskelija osaa nimetä tyypillisimmät uusiutuvan energian lähteet ja joitakin kehittyviä energianlähteitä. Opiskelija osoittaa kiinnostusta kehittää tulevaisuuden energiaratkaisuja vähäpäästöisiksi ja taloudellisesti kannattaviksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa kuvailla kattavasti energiajärjestelmien nykytilanteen ja vaihtoehtoisia kehitysnäkymiä. Opiskelija osaa nimetä monipuolisesti uusiutuvan energian lähteitä ja kehittyviä energianlähteitä. Opiskelija osoittaa osaavansa valmiuksia kehittää tulevaisuuden energiaratkaisuja vähäpäästöisiksi ja taloudellisesti kannattaviksi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa kuvailla kattavasti ja syvällisesti energiajärjestelmien nykytilanteen ja pystyy perustellusti kuvailemaan energiamarkkinoiden vaihtoehtoisia kehitysnäkymiä. Opiskelija osoittaa tietävänsä monipuolisesti uusiutuvien energianlähteiden sekä kehittyvien energialnlähteiden ominaisuudet ja mahdollisuudet. Opiskelija osoittaa osaavansa teoreettiset ja käytännölliset valmiudet hyödyntää laajasti tulevaisuuden energiaratkaisuja resurssitehokkaasti ja taloudellisesti kannattavasti. Opiskelija osaa kuvailla taloteknikan ja rakenteiden merkityksen vähähiilisyyteen.

Aika ja paikka

16.2 klo 12-16 B3-28 lähi/etä
8.3 klo 12-14 B3-28 lähi ja etä ja 14-16 oppariseminaaria lähi/etä
15.3 klo 12-16 B3-28 lähi/etä
22.3 klo 12-14 B3-28 lähi/etä ja 14-16 oppariseminaaria
12.4 klo 12-16 VAIN ETÄ
19.4 klo 12-14 VAIN ETÄ ja oppariseminaari VAIN ETÄ
26.4 Klo 12-16 VAIN ETÄ
3.5 klo 12-14 VAIN ETÄ ja oppariseminaari VAIN ETÄ
17.5 klo 12-16 lähi/etä
24.5 klo 12-14 lähi/etä ja oppariseminaari lähi/etä

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssi suoritetaan tekemällä portfolio raportti eikä
kurssissa ole tenttiä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tällä kurssilla opiskelijan hyvän portfolion toivotaan sisältävän ainakin seuraavia:
1. Jokaista kurssin osiota on reflektoitu erikseen opettajan tai asiantuntijan esityksen, oppituntiharjoituksen sekä opiskelijan itse etsimän samasta aiheesta löytämän aineiston perusteella. Tätä on toteutettu ainakin seuraavista näkökulmista:
o Mitä uutta opit?
o Omat kokemukset ja pohdinnat aiheeseen liittyen?
o Käsiteltyjen asioiden mahdolliset vaikutukset omaan asuin-, opiskelu- tai työskentely-ympäristöön nyt ja tulevina vuosina?
o Aihealueeseen liittyvien tuoreimpien julkaisujen ja uutisten etsiminen. Mitä aihepiiriin liittyvää tällä hetkellä on meneillään?
2. Omassa elinympäristössä tehdyt arjen havainnot aiheisiin liittyen. Tällaisia voi olla esimerkiksi ottamasi valokuvat paikoista, joissa aihealueeseen liittyviä ratkaisuja on toteutettu.
3. Myös itse tuotetut tiivistelmät esimerkiksi omista esityksistä tehtyjen muistiinpanojen pohjalta ovat erittäin hyvä lisä portfolioon.
4. Lisäksi portfoliosta tulee löytyä ajatuksella rakennettu kurssipalaute sisällön ja menetelmien kehittämiseksi.
Portfolion voit tuottaa haluamassasi muodossa. Suositeltavaa on myös kokeilla jotain itselle vieraampaa esitysmuotoa ja oppia samalla uusien työkalujen käyttöä. Esitys voi olla toteutettu esimerkiksi:
- Tekstidokumenttina (Word, Docs, Writer...)
- Diaesityksenä (PowerPoint, Sway, Slides, Prezi, Seidat...)
- Videotuotantona (Screen O Matic, Power Point, Panopto, Zoom, Teams, Loom....)
Portfolio palautetaan kurssin ohjeistuksen mukaisesti sellaisessa muodossa, että sitä on mahdollista tarkastella ilman maksullisia sovelluksia tai erillisten käyttäjätunnusten luomista. Portfolion laajuus vastaa noin 2 sivua omaa tuotosta jokaista asiantuntijaesitystä Kurssi toteutetaan portfolio menetelmällä.
Opiskelija kokoaa kurssin eri teemoista portfolioraportin. Kurssin arvosana perustuu
tähän portfolio raporrttiin.

Oppimateriaalit

Kussakin teemassa opettajat /asiantuntoijaluennoitsijat pitävät luentoa
ja opettajat antavat tehtävät joiden tekemiseen opsikelijat itse hakevat
kirjallisen ja sähköisen materiaalin käyttöönsä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi koostuu 10 lähi/etäopetuskerrasta.
Kurssin läpäisyyn vaaditaan 8/10 läsnäolokertaa opetuskerroista.
Mikäli Läsnäoloja on vähemmän kuin 8
vaaditaan portfolion lisäksi poissaoloteemoista lisätehtävien tekemistä
kurssin suorittamiseksi.

- osallistuminen opettajien ja asiantuntijoiden luentoihin sekä
- oppitunti - ja kotitehtävien tekeminen = portfolion tekeminen
- oppituntiharjoitusten esitysten tekeminen ja pitäminen oppitunneilla.
- oppituntiharjoislaskujen tekeminen
- portfolion tekeminen

Sisällön jaksotus

Portfolio perustuu opettajan tai asiantuntijan luentoihin 5 eri teemasta:
teemat ovat:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
LÄHI/ETÄ, E.Nippala, 16.2 Energiankäytöä ohjaavat säädökset ja strategiat luento +tehtävä
LÄHI/ETÄ E. Nippala 8.3, Energiankäyttöä ohjaavat säädökset ja strategiat- esitykset
LÄHI/ETÄ: 15.3, Antti Mäkinen intro IDA-ICE ja Juvela IDA-ICE opetus
LÄHI/ETÄ 22.3, Antti Mäkinen,palaute ja IDA-ICE laskennan tuki
ETÄ: Aki Kortetmäki, 12.4 ja 19.4, Energiantuotannon ja energiamarkkinoiden tulevaisuus
ETÄ: Aki Kortetmäki, 26.4 ja 3.5, Kiinteistöjen energiatehokkuus ja paikallinen tuotanto- tai antti
LÄHI/ETÄ: J-P Juvela, 17.5 opetus OneQlick LCA
LÄHI/ETÄ A Mäkinen ja J-P Juvela, 24.5 palaute harkkatehtävistä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijaluennoijat tulevat yrityksistä

Kansainvälisyys

ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

PORTFOLION SISÄLLYSLUETTELO - malli

Ohje yhden teeman käsittelystä portfoliossa. Portfolio sisältää kaikki 5 teemaa.
Hyvä tekstimuodossa palautettu portfolio voisi olla koostettu esimerkiksi Tamkin raportointipohjaan kirjoitettuna seuraavanlaisesti:
Teeman Pääotsikko: Asiantuntijaesitys 1, Matti Meikäläinen
1.1. Asiantuntijaesityksen tärkeimmät opit
- Muistiinpanojen perusteella kirjoitettu yhteenveto. Mitä esityksessä käsiteltiin ja mitä itselle erityisesti jäi mieleen.
- Omaa reflektointia liittyen esitykseen ja sen sisältöön.
- Oma koostava tuotos sisällöstä (esim. ajatuskartta)

1.2. Harjoitustehtävä
Harjoitustehtävän yhteenveto
1.3. Oma selvitystyö
- Media-, markkina- ja/tai tutkimuskatsaus aihepiiriin liittyen. Mitä aiheeseen liittyen tiedetään tai on tehty muualla? Minkälaisia kaupallisia toimijoita tai tuotteita aiheeseen liittyen on markkinoilla? Mistä alalla aihepiiriin liittyen keskustellaan?
- Omat pohdinnat, havainnot ja kokemukset aihepiiriin liittyen
- Käsiteltyjen asioiden mahdolliset vaikutukset omaan asuin-, opiskelu- tai työskentely-ympäristöön nyt ja tulevina vuosina?

Ilmoittautumisaika

01.07.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 08.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakentaminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakentamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Petri Murtomaa
Vastuuhenkilö

Petri Murtomaa

Ryhmät
  • 22YIRAKE
    Rakentaminen, ylempi amk
  • 23YIRAKE
    Rakentaminen, ylempi amk

Tavoitteet (OJ)

Opiskelijat osaavat kiinteistöliiketoiminnan toimintaympäristön, sen toimijat ja palveluntarjonnan.
Opiskelijat osaavat kiinteistöjohtamisen peruskäsitteet sekä kiinteistöalaan vaikuttavat yhteiskunnalliset ja taloudelliset tekijät.
Opiskelijat osaavat tunnistaa asiakastarpeet ja toimia kiinteistökehittämisessä asiakas- ja strategialähtöisesti.
Opiskelijat osaavat kiinteistösijoitustoiminnan päätösprosessin ja kiinteistömarkkinoiden erityispiirteet sekä tunnistavat sijoittamisen riskit, kiinteistöjen arvonmäärityksen ja salkutuksen periaatteet.

Sisältö (OJ)

Opintojaksolla perehdytään kiinteistö- ja toimitilatalouteen ja niiden merkitykseen rakentamisessa ja kiinteistönpidossa. Käsiteltäviä aiheita ovat mm. toimitilojen merkitys yritystoiminnalle, kiinteistöstrategia, kiinteistön liiketoimintasuunnitelma, kiinteistösijoittaminen, kiinteistön asiakkuus- ja vuokrausprosessi ja vuokrasopimusten hallinta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tuntee kiinteistöliiketoiminnan toimintaympäristön ja ymmärtää hankekehitysprosessin ja sen keskeiset tehtävät,osapuolet ja toimijat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee kiinteistöliiketoiminnan toimintaympäristön ja ymmärtää hankekehitysprosessin ja sen keskeiset tehtävät,osapuolet ja toimijat. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman kiinteistöstrategian pohjalta. Opiskelija hallitsee arvonmäärityksen ja salkutuksen periaatteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa analysoida kriittisesti kiinteistökehityshankkeen taloudellista kannattavuutta sekä siihen liittyviä riskejä. Opiskelija osaa tunnistaa asiakastarpeet ja toimia kiinteistökehittämisessä asiakas- ja strategialähtöisesti.

Aika ja paikka

Oppitunnit perjantaisin iltapäivällä klo 12:15-14, 2 oppituntia/ kerta, yhteensä 10 opetuskertaa alkaen 1.9.23 ja päättyen 8.12.23 (kts. lukkarikone)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu opiskelijan palauttamaan oppimispäiväkirjaan. Maksimipisteet 50 pistettä ja hyväksytyn suorituksen raja 25 pistettä. Aktiivinen osallistuminen opetuskerroille voi korottaa arvosanaa rajatapauksessa. Myöhästynyt palautus alentaa pisteitä -1 p/ alkava viikko, enintään -10 pistettä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen opiskelu, referaatit ja oppimispäiväkirja. Jokaisella opetuskerralla on oma teema, johon liittyen pidetään luento ja käydään mahdollisesti ryhmäkeskusteluja. Luentoaineiston rinnalla on teemakohtaista kirjallisuutta tai muuta aineistoa.

Oppimateriaalit

Moodlesivustolle tallennettu ja muu oppitunneilla ilmoitettava aineisto.
Suositeltava koko opintojaksoa koskeva kirjallisuus: Leväinen Kari I. : Kiinteistö- ja toimitilajohtaminen, Gaudeamus Oy 2013.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson nimellinen laajuus 5 op *27 h = 135 h

Sisällön jaksotus

Oppitunneilla käsiteltävät teemat:
1. Kiinteistöjohtamisen sisältö ja keskeiset käsitteet
2. Kiinteistöstrategia ja kiinteistöjen salkutus
3. Kiinteistökauppa ja -vuokraustoiminta
4. Kiinteistöpalvelujen hankinta
5. Kiinteistön elinkaaritalous
6. Ympäristöasiat kiinteistöjohtamisessa
7. Kiinteistötiedon hallinta ja tietomallien hyödyntäminen kiinteistönpidossa
8. Kiinteistöjohtamisen mittarit
9. Kiinteistöjen kehittäminen
10. Kiinteistösijoittaminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppitunneilla vierailevia luennoitsijoita.

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla käsiteltävistä teemoista pidetään teemoittain ryhmiteltyä oppimispäiväkirjaa, joka sisältää tiiviin referaatin teeman aineistosta täydennettynä opiskelijan omilla kommenteilla. Referaattiin opiskelija pyrkii kiteyttämään omasta mielestään teeman tärkeimmät asiat. Kommenttiosuus voi sisältää vastauksia esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin: Mikä teeman sisällöstä oli sinulle uutta, mikä ennestään tuttua? Mitä ajatuksia se herätti? Voitko soveltaa sitä käytäntöön työssäsi tai muulla tavoin?
Koko oppimispäiväkirja palautetaan yhtenä tiedostona Moodleen viimeistään 15.12.2023.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 22.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.12.2024

Laajuus

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakentaminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakentamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Eero Nippala
  • Heikki Saarenpää
  • Mauri Laasonen
  • Petri Murtomaa
  • Henri Salonen
  • Arttu Lehtonen
  • Jussi Savolainen
  • Tero Markkanen
  • Jani Hietakangas
  • Rakennustekniikka Virtuaalihenkilö
Vastuuhenkilö

Mauri Laasonen

Ryhmät
  • 23YIRAKE
    Rakentaminen, ylempi amk

Tavoitteet (OJ)

2. Opinnäytetyön toteuttaminen (portin 4 jälkeen), 20 op

Tavoitteet
Opiskelija
- osaa seurata ja edistää oman ammattialansa kehittymistä ja soveltaa ammattialansa tietoja ja teorioita, keskeisiä käsitteitä, menetelmiä ja periaatteita kriittisesti omassa opinnäytetyössään
- osaa soveltaa opinnäytetyössään asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa,
- osaa toteuttaa oman opinnäytetyönsä suunnitelman mukaisesti ohjausta hyödyntäen

Sisältö (OJ)

Osasuoritukset vaihtelevat tutkinto-ohjelmakohtaisesti:
- empiirisen ja/ tai teoreettisen osuuden toteuttaminen ja kirjallisen raportin kirjoittaminen
- menetelmäopinnot
- tietosuojailmoitus
- opinnäytetyöseminaareihin ja ohjaustilanteisiin osallistuminen ja vertaisarviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

24.11.2023 - 22.01.2024

Ajoitus

12.04.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakentaminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakentamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tero Markkanen
Vastuuhenkilö

Hannu Kauranen

Ryhmät
  • 23YIRAKE
    Rakentaminen, ylempi amk

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija hallitsee projektinhallinnan eri osa-alueet: aikataulut, kustannushallinta, turvallisuus, laatu ja projektitiedon hallinta.
Opiskelija tuntee nykyaikaiset aikataulumuodot ja niiden ATK-sovellukset.
Opiskelija osaa laatia projektiaikataulun.
Opiskelija tuntee projektin suunnittelun ja organisoinnin periaatteet käytössä olevan projektinhallintajärjestelmän mukaisesti.
Opiskelija osaa muutos - ja lisätyön laskennan projektin muutoshallinnan osana.

Sisältö (OJ)

Eri aikataulutekniikat ja -ohjelmistot sekä aikataulujen seuranta ja ohjaus, kustannuslaskentamenetelmät hankkeen eri vaiheissa ja kustannusseuranta, rakennusprojektin laatu- ja turvallisuusjohtaminen sekä projektitietopankit ja projekteista tiedottaminen. LEANin ja tahtituotannon periaatteet.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelijan harjoitustehtävän käsittely on pintapuolista ja puutteellista eri näkökulmia ei ole pohdittu kattavasti. Esitys hajanainen. Opiskelija osaa kuvailla keskeiset osat projektihallinnasta.
Opiskelijan osallistuminen ja aktiivisuus yhteistoiminnallisiin osiin on vähäistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelijan harjoitustehtävän käsittely on melko kattavaa ja asiavirheitä ei esiinny.
Esitys on havainnollinen.
Opiskelija osaa laatia soveltamiskelpoisenja selkeän aikataulusuunnitelman. Hän hallitsee laajoja projektihallinnan osaamisalueita.
Opiskelija toimii aktiivisesti ja yhteistoiminnallisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelijan harjoitustehtävän käsittely on kattavaa ja syvällistä ja eri näkökulmia esittelevää ja soveltavaa. Esitys kiitettävä ja keskustelua herättävä.
Opiskelija hallitsee projektinhallinnan kaikki osa-alueet ja osoittaa soveltavansa niitä sujuvasti.
Osaaminen sujuvaa ja laaja-alista.
Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, aktiivisesti ja yhteistoimintaa edistäen.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitustyöt

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetuskeskustelu, harjoitukset, harjoitustyöt, ja lähiopetus

Oppimateriaalit

Luentoaineisto ja RT-kortiston lähteet

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähitunteja 35,Muu opiskelijan itsenäistä työskentelyä

Sisällön jaksotus

Alustava ajankäyttö:
-johdanto, termit, käsitteet
-hankkeen osittelu projektinhallinnan näkökulmasta
- tavoitehinta- ja rakennusosa-arvio projekstin kustannusten hallinnan osana
-määrälaskennan mahdollisuudet
- kustannuslaskentatavat ja kustannustiedon hallinta
-opintojaksossa parityönä tehtävät harjoitustyöt kustankin kurssin osa-alueesta pääosin tuntien aikana
-rakennushankkeen tuotannonohjausjärjestelmän rakenne ja periaatteet
-aikataulutekniikat
-tietoteknisetsovellukset ja -harjoitukset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoitustyöt

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Käsiteltävät asiat kustannuslaskennan ja tuotannon käytännön tehtäviä, harjoitustyöt todellisesta kohteesta

Kansainvälisyys

Ei ole

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 18.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakentaminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakentamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Eero Nippala
  • Mauri Laasonen
  • Jussi Savolainen
Vastuuhenkilö

Mauri Laasonen

Ryhmät
  • 23YIRAKE
    Rakentaminen, ylempi amk

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa
• selvittää alaan liittyviä ajankohtaisia aiheita ja niiden taustoja
• hakea tietoa kriittisesti ja arvioida tiedon ajankohtariippuvuutta
• muodostaa perusteltuja näkemyksiä aiheesta ja esittää niitä tiivistetysti kuulijakunta huomioon ottaen
• tuottaa alaa kehittävää teema-aineistoa
• vahvistaa kehittämisosaamista ja luoda uusia näkökulmia teemoihin

Sisältö (OJ)

Digitaalisuus rakentamisessa.
Kiertotalous ja ympäristönäkökohdat
Energiamurros
Väestön muutoksen vaikutukset, kilpailu osaamisesta ja resursseista
Jakamistalous

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on tuottanut kaikista annetuista tehtävistä vaaditun materiaalin mutta sen laadussa on julkaisun estäviä puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelijan aihealueista tuottama materiaali on monipuolista ja luotettavista lähteistä koottua. Opiskelijan tuottama materiaali on laadultaan opetuskäyttöön riittävää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija on laatinut annetuista aihealueista kattavan ja laadukkaan kokonaisuuden joka on peräisin luotettavista lähteistä. Opiskelijan tuottaman materiaalin julkaisuformaatti on moitteeton ja selkeä. Opiskelijan tuottama aineisto ylittää julkaisukynnyksen.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssila ei ole tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana hyväksytty / hylätty
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan
- 7/9 läsnäolo lähiopetuksessa
- osallistuminen kaikkiin ryhmätöihin

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus
Ongelmalähtöiset ryhmätyöt

Oppimateriaalit

Luentoaineisto
Moodleen koottu kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oletettu ajankäyttö on 135 h, josta lähiopetusta on 36 h

Sisällön jaksotus

Kurssi on jaettu kolmeen osioon:
1. Kierto- ja jakamistaloutus
2. Rakennetun ympäristön digitalisaatio
3. Energiamurros

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla on ulkopuolisia luennoitsijoita
Kurssilla käsitellään työelämälähtöisiä ongelmia

Kansainvälisyys

Osa aineistosta on englanninkielistä

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 18.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakentaminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakentamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Heikki Saarenpää
Vastuuhenkilö

Heikki Saarenpää

Ryhmät
  • 23YIRAKE
    Rakentaminen, ylempi amk

Tavoitteet (OJ)

Opiskelijalla on hyvät valmuidet ymmärtää staattisesti määrättyjen ja hyperstaattisten rakenteiden toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa määrittää laskennallisesti staattisesti määrättyjen rakenteiden tukireaktiot ja rasituskuviot.

Sisältö (OJ)

Jäykän kappaleen voimasysteemin redusointi, kuormatyypit, tuentatavat, rakennemalli, tasapaino, tukireaktiot ja rasituskuviot.
Yksinkertaiset palkit, nivelpalkit, palkkirakenteet, nivelmekanismit, rasituskuviot. Jatkuvat palkit, yksinkertaiset kehät ja kaaret. Ristikot ja köysirakenteet.
Mitoitus normaalivoimalle, taivutukselle, leikkaukselle, väännölle. Yhdistettyjen rasitusten mitoitus. Yhdistettyjen jännitysten vaikutus.
Yleinen stabiliteetin hallinta, nurjahdusmitoitus, lommahduksen ja kiepahduksen periaatteet.
Materiaalin heikennyksen, lovien, reikien ja aukkojen vaikutus. Pakkovoimat.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti ratkaisumenetelmiä.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 22.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakentaminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakentamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jussi Savolainen
Vastuuhenkilö

Hannu Kauranen

Ryhmät
  • 23YIRAKE
    Rakentaminen, ylempi amk

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa arvioida rakennushankkeen suunnittelun johtamisen ja ohjaamisen merkitystä sekä asettaa suunnittelutavoitteita ja selittää kuinka hanketta ohjataan tavoitteiden saavuttamiseksi. Opiskelija osaa kertoa suunnittelun eri vaiheissa tehtävät valintamenetelmät ja päätösten kustannus- ja arvovaikutukset. Lisäksi opiskelija osaa päätellä rakennuksen elinkaari- ja laatuajattelun sekä energiatalouden merkityksen. Opiskelija osaa periaateratkaisuja suunnitteluun ohjaukseen tietomallintamista käytettäessä.

Sisältö (OJ)

Taloudelliset valinnat ja valintamenetelmät
Tavoitehintamenettely ja rakennusosa-arvio
Päätösten kustannus- ja arvovaikutukset
Elinkaari-, energia- ja laatuasiat
Tietomallinnus suunnittelun ohjauksessa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa luetella suunnitteluhankkeen osapuolet ja tuntee näiden tehtävät. Opiskelija osaa avustettuna laatia hankkeen tavoitearvion ja rakennusosa-arvion.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa luetella suunnitteluhankkeen osapuolet ja tuntee näiden tehtävät. Opiskelija osaa itsenäiseti laatia hankkeen tavoitearvion ja rakennusosa-arvion.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa käyttää rakenuksen tietomallia ja yhteensovittaa eri suunnitteluosapuolten suunnitelmia. Opiskelija osaa arvioida suunnitteluratkaisuja kriittisesti ja ohjata suunnitteluprosessia tavoitearvion mukaiseksi.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennointi, ryhmätyöt, esseetehtävät, monivalintakokeet

Oppimateriaalit

Savolainen, J., Junnonen J-M. & Saari, A. (2023) Rakennushankkeen suunnittelun ohjaus. Rakennustieto. Helsinki.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla käy vierailijoita eri organisaatioista

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.08.2023

Ajoitus

31.08.2023 - 31.07.2024

Laajuus

30 - 60

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 2

Koulutus
  • Rakentamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Ryhmät
  • AVOINAMK
    Avoin amk

Sisältö (OJ)

Polkuopiskelijana suoritat tutkinto-ohjelman ensimmäisen lukukauden tai lukuvuoden (30-60) opinnot avoimen AMKin opiskelijana. Löydät opintosuunnitelmat esimerkiksi polkuopintojen sivulta tuni.fi/polkuopinnot.

Voit ilmoittautua polkuopintoihin, jos sinulla on rakennus- ja yhdyskuntatekniikan insinöörin korkeakoulututkinto, rakennusmestari (AMK) -tutkinto, ammatillisen korkea-asteen rakennusalan insinööri, rakennusalan diplomi-insinööri, tai vastaava ulkomainen korkeakoulututkinto.

Ilmoittautuminen alkaa 2.8.2023 klo 9 ja päättyy 3.8.2023 klo 23.59.
YAMK-tutkintoryhmään on varattu yhteensä 2 paikkaa avoimen AMKin opiskelijoille. Mikäli paikkoja on tämän jälkeen vapaana, ilmoittautumisaikaa voidaan pidentää. Ilmoittautumislomake julkaistaan tällä sivulla ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen on verkkokauppailmoittautuminen ja ilmoittautumisen yhteydessä maksetaan puolet 300 euron opintomaksusta eli 150 €. Toinen osa 150 € laskutetaan syyskuun aikana.

Polkuopinnot koostuvat ensimmäisen lukukauden opinnoista. Huom! Rakennusmestareiden täydentävät opinnot järjestetään em. lähiopetusjaksojen ulkopuolella.
Lähiopetus järjestetään pääosin perjantaisin (koko päiviä).
Syksyn 2023 lähiopetuspäivät
31.8 - 1.9.23 (Huom! torstai ja perjantai)
15.9.23
22.9.23
6.10.23
13.10.23
27.10.23
3.11.23
17.11.23
24.11.23
7.-8.12.23 (Huom! torstai on varapäivä)
Haku tutkinto-opiskelijaksi polkuopintojen jälkeen
Polkuopintojen suorittamisen perusteella voit hakea tutkinto-opiskelijaksi avoimen väylän erillishaussa opintopolku.fi-palvelussa toukokuussa tai lokakuussa 2024.

Jotta voit tulla valituksi, opintoja tulee olla suoritettuna 15 op kevään avoimen väylän erillishaussa 31.7.2024 mennessä ja syksyn haussa 31.12.2024 mennessä. Jos vaaditun opintopistemäärän suorittaminen ei onnistu syyslukukauden aikana, opiskele vielä kevät avoimen opiskelijana ja hae tutkinto-opiskelijaksi toukokuun alussa 2024.

Huomioithan, että hakiessasi YAMK-tutkintoon sinun pitää täyttää myös pohjakoulutus- ja työkokemusvaatimukset.

Arviointiasteikko

0-5