Siirry suoraan sisältöön

Myynnin johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tutkinto:
Liiketalouden ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Tradenomi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Tutkintonimike ja tutkinnon taso

Tradenomi (ylempi AMK), NQF 7

Yhteystiedot

Osaamispäällikkö
Hanna Pihlajarinne
Tutkintovastaava
Sini Jokiniemi
Opinto-ohjaaja
Eija Reunanen

Hakukelpoisuus ja hakeminen

Ammattikorkeakoulun yleiset pääsyvaatimukset, ks. TAMKin www-sivut.

Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen

Opintojen hyväksilukeminen tarkoittaa, että opiskelija voi hakea hyväksiluettavaksi korkeakouluissa suoritettuja tutkinnon tavoitteisiin ja tasoon soveltuvia opintoja.
Hakeminen tapahtuu TAMK:n erillisen ohjeen mukaisesti.

Tutkintovaatimukset ja niitä koskevat säännöt

Opetussuunnitelman mukaisten opintojen suorittaminen ja niitä vastaavan osaamistavoitteiden saavuttaminen.

Tutkinnon profiili

Opintojen laajuus on 90 opintopistettä ja ne on suunniteltu tehtäväksi töiden ohessa. Opetus järjestetään 1,5 vuoden aikana.

KOULUTUKSEN RAKENNE
Syventävät ammattiopinnot 30 op
Vapaasti valittavat opinnot 30 op
Opinnäytetyö 30 op
Yhteensä 90 op

Tutkinnon keskeiset osaamistavoitteet ja vuositeemat

Ylemmästä myynnin johtamisen tutkinto-ohjelmasta valmistut yritysten välisen myynnin johtamisen ja kehittämisen osaajaksi. Syvennät tietojasi ja taitojasi myynnin strategisesta johtamisesta ja kehittämisestä osana ekosysteemistä liiketoimintaympäristöä. Osaat kriittisesti tarkastella ja kehittää myynnin johtamisen eri osa-alueita ja edistät tutkimuksellista otettasi kehittämistehtävissä.

Opiskeltavia aihealueita ovat mm. asiantuntijamyyntityö moderneissa liiketoimintaympäristöissä, myynnin ja kasvun johtaminen teknologiaa ja dataa hyödyntämällä, myyntitiimin johtaminen valmentavalla ja tunneälykkäällä otteella, arvon rakentaminen myyntikohtaamisissa sekä myynnin tulevaisuuden skenaariotyöskentely. Kaikkia aihealueita läpileikkaavia teemoja ovat digitaalisuus, kansainvälisyys ja kestävyys. Lisäksi myyntitoimintaa tarkastellaan tiiviisti ostopolun, asiakaskokemuksen sekä arvonluonnin näkökulmista. Ylemmässä tutkinto-ohjelmassa hyödynnetään erilaisia opetusmenetelmiä soveltaen myös tiimioppimista. Yhteisöllinen tiedon tuottaminen ja jakaminen ovat osa oppimistasi.

Sijoittuminen työelämään

Valmistuttuasi olet yritysten välisen myynnin asiantuntija, muutosagentti, myynnin johtaja ja kehittämisosaaja. Saat valmiudet työskennellä organisaatioiden johdossa, keskijohdossa tai vaativissa myynnin ja kasvun asiantuntijatehtävissä.

Jatko-opintomahdollisuudet

Tutkintonimike on Tradenomi (ylempi AMK), kansainvälisessä käytössä Master of Business Administration. Tutkinto tuottaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään kuin ylempi korkeakoulututkinto. Tutkinto antaa mahdollisuuden hakeutua tiedekorkeakoulujen jatko-opintoihin.

Opintosuoritukset ja niiden arviointi

Suoritusten arvioinnissa käytetään pohjana TAMKin yleisiä arviointikriteereitä. Opetuksen toteuttamisessa ja arvioinnissa noudatetaan TAMKin tutkintosääntöä.

Valmistuminen

Valmistumisen ehtona on opintojen suorittaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.

Opintojen toteuttaminen

Opetusta järjestetään 1,5 vuoden ajan ja pedagogiikka sisältää erilaisia opetusmenetelmiä soveltaen myös tiimioppimista. Se mahdollistaa sinulle tutkinto-ohjelman aihealueiden syvällisemmän tarkastelun yhdessä opiskelijakollegoidesi, opettajien ja muiden asiantuntijoiden kanssa.

Tutkinnon kehittäminen

Opetussuunnitelmaa kehitetään yhteistyössä TAMKin muiden YAMK-koulutusten kanssa. Yhteistyö työelämän kanssa toteutuu mm. opinnäytetöinä ja neuvottelukuntatoimintana. Opiskelijoilta kerätään vuosittain opintojaksopalautetta. Lisäksi valmistuneiden palaute kootaan sähköisellä kyselyllä.

Tradenomi (YAMK) myynnin johtaminen
Tunnus
(24YMYYJ)
Ilmoittautumisaika

10.06.2024 - 28.08.2024

Ajoitus

23.08.2024 - 20.10.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Myynnin johtaminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 35

Koulutus
  • Myynnin johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mika Jokinen
  • Sini Jokiniemi
Vastuuhenkilö

Sini Jokiniemi

Ryhmät
  • 24YMYYJ
    Myynnin johtaminen 2024, ylempi AMK

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on kehittää näkemyksellistä asiantuntijamyyntityön osaamista yritysten välisessä kaupankäynnissä moderneissa liiketoimintaympäristöissä.​ Opintojakso antaa valmiudet monikanavaisen myynnin kehittämiseen asiakkaiden arvonluonti- ja päätöksentekoprosessit huomioiden. ​
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:​
• jäsentää asiakaskäyttäytymisen muutoksen vaikutukset B2B-myyntiin​
• vertailee strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin keskeisiä eroja ja vaikutuksia myyntitoimintaan​
• ymmärtää markkinoinnin ja myynnin älykkään yhteistoiminnan merkityksen​
• soveltaa myynnin transformaation mahdollisuuksia osana monikanavaista myynnin kehittämistä​
• analysoi asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien vaikutusta myyntiprosesseihin​

Sisältö (OJ)

Asiakaskäyttäytymisen muutos ja kompleksiset asiakastarpeet​
Tuotemyynnistä strategiseen arvomyyntiin​
Myynnin transformaatio ja monikanavaisuus​
Asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessit​

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa asiakaskäyttäytymisen muutoksen vaikutuksia B2B-myyntiin. Opiskelija ymmärtää strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin keskeisiä eroja. Opiskelija osaa nimetä myynnin transformaation ja monikanavaisuuden keskeisiä elementtejä. Opiskelija osaa määritellä asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien keskeisiä vaiheita osana myyntiprosessia.​

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa selittää asiakaskäyttäytymisen muutoksen ja kompleksisten asiakastarpeiden vaikutuksia B2B-myyntiin. Opiskelija osaa vertailla strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin eroja liike-elämän yhteyksissä. Opiskelija osaa soveltaa myynnin transformaation ja monikanavaisuuden tarjoamia mahdollisuuksia käytännön tilanteissa. Opiskelija osaa jäsentää asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien keskeiset vaiheet osana myyntiprosessia.​

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa kriittisesti analysoida asiakaskäyttäytymisen muutoksen ja kompleksisten asiakastarpeiden vaikutuksia B2B-myyntiin. Opiskelija osaa perustellen vertailla strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin eroja liike-elämän yhteyksissä ja suositella tilanteeseen sopivia vaihtoehtoja. Opiskelija ymmärtää myynnin transformaation ja monikanavaisuuden muodostaman kokonaisuuden ja osaa suunnitella toimintaympäristöön uusia toimintamalleja. Opiskelija osaa ennakoida ja suunnitella asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien vaikutusta myyntiprosessiin.​

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena TAMK Pääkampuksella ja mahdollisesti verkko-opetuksena ajalla 23.8. - 20.10.2024. Pakollista läsnäoloa edellyttävät lähipäivät (klo 9.30 - 16.30) ovat torstaina 5.9. sekä torstaina 10.10.24.

Mahdolliset verkko-opetuksen ajankohdat (arki-illat, zoom) ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot valmentajien ja vierailijaluennoitsijoiden toimesta
Yksilö- ja tiimityöskentely

Oppimateriaalit

Suomen- ja englanninkielinen kirjallisuus ja verkkomateriaalit opintojakson Moodle-työtilassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, joka tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä. Opintojakson kuormittavuus voi kuitenkin vaihdella, esimerkiksi ennakko-osaamisestasi riippuen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella ennen opintojakson alkua. Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään 30.8.2024 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja.

Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.

Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksestään ennen opintojakson alkamista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Kansainvälisyys

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Ilmoittautumisaika

10.06.2024 - 28.08.2024

Ajoitus

23.08.2024 - 20.10.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Myynnin johtaminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 35

Koulutus
  • Myynnin johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mika Jokinen
  • Sini Jokiniemi
Vastuuhenkilö

Sini Jokiniemi

Ryhmät
  • 24YMYYJ
    Myynnin johtaminen 2024, ylempi AMK

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on kehittää strategisen myynnin osaamista osana arvoa ja kasvua tuottavaa liiketoimintaa.​ Opintojakso antaa valmiudet myyntistrategian ja -mallien soveltamiselle sekä niiden käytäntöönviennille myyntiorganisaatiossa. ​

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:​
• tietää, miten myyntistrategia rakennetaan​
• ymmärtää myyntimallien merkityksen osana myyntistrategiaa​
• jäsentää myyntijohtajan roolin erityisesti kasvun johtamisessa sekä strategisten muutosten läpiviennissä​
• johtaa ja kehittää myyntiä strategisesta näkökulmasta käsin​

Sisältö (OJ)

Myynnin ja kasvun johtaminen moderneissa liiketoimintaympäristöissä​
Myyntistrategia ja –mallit ​
Strategisen myynnin johtajan rooli arvoa tuottavassa myynnissä​
Muutosten läpivienti​

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa myynnin ja kasvun johtamisen keskeisiä piirteitä sekä ymmärtää myyntijohtajan roolin näiden edistäjänä. Opiskelija ymmärtää strategisen myynnin roolin osana kasvua tuottavaa liiketoimintaa. Opiskelija osaa määritellä myyntistrategian ja –mallien olennaiset elementit. Opiskelija osaa nimetä muutosjohtamisen osa-alueita ja tunnistaa muutosjohtamisen merkityksen osana uudistusten läpivientiä myyntiorganisaatiossa.​

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija jäsentää myynnin ja kasvun johtamisen muodostaman kokonaisuuden sekä myyntijohtajan roolin näiden edistämisessä. Opiskelija osaa selittää strategisen myynnin roolia osana kasvua tuottavaa liiketoimintaa. Opiskelija osaa laatia myyntistrategian ja valita sitä tukevat myyntimallit. Opiskelija jäsentää muutosjohtamisen osa-alueet ja osaa selittää muutosjohtamisen vaikutuksia uudistusten läpivientiin myyntiorganisaatiossa. ​

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa analysoida myynnin ja kasvun johtamista sekä suositella sopivia toimintatapoja näistä vastaavalle myyntijohtajalle. Opiskelija osaa monipuolisesti perustella strategisen myynnin vaikutusta liiketoiminnan kasvuun. Opiskelija osaa laatia myyntistrategian ja valita sitä tukevat myyntimallit ennakoiden mahdollisia muutostekijöitä. Opiskelija ymmärtää muutosjohtamisen ja uudistusten läpiviennin väliset yhteydet kokonaisvaltaisesti ja osaa mallintaa erilaisia toimintatapoja muutostilanteisiin. ​

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena TAMK Pääkampuksella ja mahdollisesti verkko-opetuksena ajalla 23.8. - 20.10.2024. Pakollista läsnäoloa edellyttävät lähipäivät (klo 9.30 - 16.30) ovat perjantaina 6.9.24. sekä perjantaina 11.10.24.

Mahdolliset verkko-opetuksen ajankohdat (arki-illat, zoom) ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot valmentajien ja vierailijaluennoitsijoiden toimesta
Yksilö- ja tiimityöskentely

Oppimateriaalit

Suomen- ja englanninkielinen kirjallisuus ja verkkomateriaalit opintojakson Moodle-työtilassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, joka tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä. Opintojakson kuormittavuus voi kuitenkin vaihdella, esimerkiksi ennakko-osaamisesta riippuen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella ennen opintojakson alkua. Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään 30.8.2024 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja.

Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.

Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksestään ennen opintojakson alkamista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Kansainvälisyys

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Ilmoittautumisaika

09.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 15.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Myynnin johtaminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 35

Koulutus
  • Myynnin johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Markus Jähi
  • Sini Jokiniemi
Vastuuhenkilö

Markus Jähi

Ryhmät
  • 24YMYYJ
    Myynnin johtaminen 2024, ylempi AMK

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on kehittää teknologian ja datan johtamisosaamista B2B-myyntitoiminnassa. Opintojakso antaa valmiudet teknologian hyödyntämiseen osana myynnin onnistumisen tukemista (Sales Enablement).​

​Opintojakson suoritettuaan opiskelija:​
• ymmärtää teknologiastrategian roolin osana myyntitoimintaa​
• johtaa myyntiä datapohjaisesti​
• ymmärtää integroitujen myynnin järjestelmävalintojen merkityksen​
• yhdistää dataa, järjestelmätyökaluja ja tekoälyn tuomia mahdollisuuksia myynnin onnistumisen tukemisessa​

Sisältö (OJ)

Teknologiajohtaminen ja –strategia​
Datapohjainen myynnin johtaminen​
Myynnin järjestelmätyökalut​
Myynnin onnistumisen tukeminen (Sales Enablement)​
Tekoäly myynnin johtamisessa​

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa teknologiajohtamisen ja -strategian roolin osana myyntitoimintaa. Opiskelija ymmärtää myynnin järjestelmävalinnat osana myyntitoimintaa. Opiskelija osaa nimetä datapohjaisen myynnin johtamisen erityispiirteitä. Opiskelija tunnistaa myynnin onnistumisen tukemisen merkityksen myyntitoiminnalle ja osaa nimetä tekoälypohjaisia mahdollisuuksia.​

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa selittää teknologiajohtamisen ja –strategian vaikutukset osana myyntitoimintaa. Opiskelija osaa arvioida ja valita myynnin kokonaisuutta tukevat järjestelmätyökalut. Opiskelija osaa jäsentää datapohjaisessa myynnin johtamisessa tarvittavan osaamisen. Opiskelija osaa laatia suunnitelman myynnin onnistumisen järjestelmäpohjaiseksi tukemiseksi sekä integroida siihen valitut tekoälypohjaiset mahdollisuudet.​

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää teknologiastrategian ja myyntitoiminnan väliset suhteet ja osaa suositella kokonaisuutta tukevia datapohjaisia myynnin johtamismalleja. Opiskelija osaa analysoida ja perustella keskenään integroituvien järjestelmätyökalujen valintaa osaksi myynnin onnistumista tukevaa toimintatapaa. Opiskelija kokeilee ja arvioi luomiaan toimintamalleja tekoälypohjaisten ratkaisujen hyödyntämiseen myynnin onnistumisen tukena.​

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena TAMK Pääkampuksella ja mahdollisesti verkko-opetuksena ajalla 21.10. - 15.12.2024. Pakollista läsnäoloa edellyttävät lähipäivät (klo 9.30 - 16.30) ovat perjantaina 25.10. sekä perjantaina 22.11.24

Mahdolliset verkko-opetuksen ajankohdat (arki-illat, zoom) tarkentuvat opintojakson alkaessa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot valmentajien ja vierailijaluennoitsijoiden toimesta
Yksilö- ja tiimityöskentely

Oppimateriaalit

Suomen- ja englanninkielinen kirjallisuus ja verkkomateriaalit opintojakson Moodle-työtilassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, joka tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä. Opintojakson kuormittavuus voi kuitenkin vaihdella, esimerkiksi ennakko-osaamisestasi riippuen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella ennen opintojakson alkua. Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään 7.10.2024 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja.

Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.

Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksestään ennen opintojakson alkamista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Kansainvälisyys

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.