Siirry suoraan sisältöön

Suuhygienistin tutkinto-ohjelma

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Suuhygienisti (AMK)

Laajuus:
210 op

Tutkintonimike ja tutkinnon taso

Suuhygienisti (AMK) EQF 6

Yhteystiedot

Ida Nikkola
Osaamispäällikkö
ida.nikkola@tuni.fi
p. 0406473553
Irmeli Nieminen
Opintojenohjaaja
irmeli.nieminen@tuni.fi
p. 0503119677

Hakukelpoisuus ja hakeminen

Ammattikorkeakoulun yleiset pääsyvaatimukset:
Linkki TAMKin www-sivujen hakuohjeisiin

Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen

Opiskelijan on mahdollista saada tunnustusta aiemmin suoritetuista korkeakouluopinnoista sekä opintojen ulkopuolella hankitusta osaamisestaan. Katso TAMKin yleiset AHOT/hyväksiluku -ohjeet. Linkki TAMKin yleisiin AHOT-ohjeisiin

Tutkintovaatimukset ja niitä koskevat säännöt

Ammattikorkeakoulun yleiset pääsyvaatimukset:
Linkki TAMKin www-sivujen hakuohjeisiin
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä

Tutkinnon profiili

Tutkinto on ammatillisesti suuntautunut Bachelor-tason korkeakoulututkinto.

Tutkinto vastaa Suomen kansallisen tutkintojärjestelmän ammattikorkeakoulututkinnolle asettamia kriteereitä sekä tutkintojen ja muun osaamisen eurooppalaista viitekehystä.
Ammattikorkeakoululaki ja asetus ammattikorkeakouluista

Tutkinnon keskeiset osaamistavoitteet ja vuositeemat

1.vuoden teema: Matkalla suun terveydenhoitotyön ammattilaiseksi
Ensimmäisen opintovuotensa jälkeen opiskelijalla on ammattikorkeakouluopinnoissa vaadittavat opiskelutaidot ja hän osaa käyttää digitaalisia työkaluja ja oppimisympäristöjä apuna opinnoissaan. Opiskelija on perehtynyt koulutusohjelmaan ja suuhygienistin ammatilliseen osaamisen suun terveydenhuollon palvelujärjestelmässä. Opiskelija osaa käyttää perusopinnoissa hankkimaansa matemaattisluonnon-tieteellistä tietoa ammattiopinnoissaan. Opiskelija osaa toimia suun terveydenhuollon muuttuvissa toimintaympäristöissä ja on omaksunut turvallisuutta edistävän työasenteen osaksi kehittyvää ammatillista rooliaan. Opiskelija osaa toimia ensiaputilanteissa ja osallistua turvallisesti lääkehoitoon ohjatuissa harjoitteluissa. Opiskelijalla on perustiedot ja taidot yleisimpien suusairauksien kehittymisestä, oireista ja hoidosta. Opiskelija pystyy osallistumaan suusairauksien hoitamiseen osana suun terveydenhuollon tiimiä. Opiskelija osaa itsenäisesti hyödyntää näyttöön perustuvia osallistavia opetus- ja ohjausmenetelmiä yksilöiden suun terveyden edistämisessä sekä antaa yksilöllisiä suunhoito-ohjeita. Opiskelija osaa ohjata asiakasta vastaanotolla ja suun terveydenhuollon palveluihin hakeutumisessa. Opiskelija toimii opinnoissaan ja harjoitteluissa opiskeluryhmäläisiä, ammattilaisia ja asiakkaita kohtaan kunnioittavasti ja arvostavasti.

2.vuoden teema: Kehittyvä suun terveydenhoitotyön asiantuntijuus
Toisen opiskeluvuoden aikana opiskelija syventää osaamistaan yleisimpien suusairauksien hoitamisessa. Opiskelija perehtyy perheiden, lasten ja nuorten suun terveydenhoitotyöhön. Lisäksi hän perehtyy aikuisten suun terveydenhoitotyöhön. Opiskelija saa valmiuksia ravitsemusneuvonnan antamiseen sekä valmiuksia käyttää näyttöön perustuvia tukikeinoja nikotiinituotteiden lopetuksen tukemisessa. Opiskelija laajentaa turvallisuusosaamistaan säteilysuojelussa. Opiskelija saa valmiuksia itsenäiseen työskentelyyn eri-ikäisten yksilöiden suun terveydenhoitotyössä ohjatuilla harjoittelujaksoilla ja oppii käyttämään kivunlievitysmenetelmiä apuna suun terveydenhoitotyössä. Lisäksi opiskelija perehtyy oman alansa ajankohtaiseen kehittämiseen. Toisen opiskeluvuoden loputtua opiskelija osaa käyttää ruotisia ja englantia suun terveydenhuollon ohjustilanteissa. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää, osaa arvioida potilaan hoidon tarvetta, laatia ja toteuttaa hoitosuunnitelmaa sekä toimia osana moniammatillisia tiimejä.

3.vuoden teema: Suun terveydenhoitotyön kehittäminen
Kolmantena opiskeluvuotena opiskelija perehtyy ikääntyneen ja erityistarpeisten yksilöiden suun terveydenhoitotyöhön. Suun terveyden edistämisessä opiskelija syventää osaamistaan väestön suun terveyden edistämisessä ja oppii ymmärtämään suun terveyden edistämisen osana kestävää kehitystä yhteiskunnassa. Lisäksi opiskelija perehtyy hammaslääketieteen erikoisaloihin, lähijohtamiseen ja yrittäjyyteen sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmiin. Ohjatuissa harjoitteluissa opiskelija harjaantuu toimimaan itsenäisesti eri-ikäisten suun terveydenhoitotyössä ja terveyden edistämisessä. Kolmannen vuoden aikana opiskelija toteuttaa opinnäytetyön ohjatusti. Kolmannen vuoden jälkeen opiskelijalla on hyvät valmiudet toimia itsenäisesti suuhygienistin tehtävissä.

4.vuosi teema: Suuhygienistin ammatin osaamisen syventäminen
Neljäntenä vuotena, viimeisellä lukukaudella, opiskelija syventää suun terveydenhoitotyön osaamistaan. Ohjatussa harjoittelussa opiskelija syventää omaa ammatillista osaamistaan itse valitsemassaan harjoittelussa. Valmistuttuaan opiskelija toimii suun terveydenhoidon asiantuntijana. Hän pystyy työskentelemään itsenäisesti oman vastuualueensa tehtävissä tunnistaen samalla tarpeen oikea-aikaiselle konsultoinnille. Opiskelija osaa huolehtia toimintaympäristönsä turvallisuudesta ja tuntee alan lainsäädäntöä. Hänen toimintansa pohjautuu eettiseen päätöksen tekoon ja näyttöön perustuvaan tietoon. Hän huomioi asiakaslähtöisyyden ja kestävän kehityksen osana jokapäiväistä työtään. Valmistuneella opiskelijalla on on valmiudet jatkuvaan itsensä kehittämiseen alalla, jossa digitalisaatio ja terveysteknologia luovat tarpeen jatkuvalle oppimiselle.

Sijoittuminen työelämään

Suuhygienistit työllistyvät erityisen hyvin. Suuhygienisti voi
työskennellä kliinisessä työssä hyvinvointialueilla terveyskeskuksessa
tai sairaalassa sekä yksityisvastaanotoilla alan yrityksissä. Hän voi
toimia myös itsenäisenä ammatinharjoittajana tai yksityisyrittäjänä.
Suuhygienisti voi tehdä hallinnollisia tehtäviä tai toimia esihenkilönä.
Suuhygienistinä on mahdollista työllistyä myös alan myynti– ja
markkinointi- tai tutkimus– ja kehitystehtäviin.

Jatko-opintomahdollisuudet

Tutkinto antaa hakukelpoisuuden ylempään ammattikorkeakoulututkintoon tai maisteriopintoihin yliopistoissa ja muissa korkeakouluissa.

Opintosuoritukset ja niiden arviointi

Suoritusten arvioinnissa käytetään pohjana TAMKin yleisiä arviointikriteereitä
Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät opintojen toteutussuunnitelmista. Opiskelijoiden kanssa sovitaan opintojakson alussa opintojakson suoritus- ja arviointitavat. TAMKin tutkintosääntö

Valmistuminen

Opintojen suorittaminen ja osaamistavoitteiden saavuttaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.

Opintojen toteuttaminen

Tutkintoon johtava suuhygienistin tutkinto-ohjelma on laajuudeltaan 210 op, kesto noin 3,5 vuotta, toteutetaan päiväopintoina.
Opetuksessa käytetään monenlaisia opetusmenetelmiä, kuten teoriaopetus, pienryhmäopetus, verkko-opiskelu, simulaatiot ja harjoitustunnit, työelämässä toteutettava harjoittelu ja itsenäinen opiskelu.
Suuhygienistin tutkinto-ohjelma sisältää ammattitaitoa edistävää harjoittelua 75 opintopistettä. Osa harjoittelusta voi toteutua myös ilta-aikaan tai viikonloppuisin eri puolilla Pirkanmaata vaihtuvissa toimintaympäristöissä.

Tutkinnon kehittäminen

Opetussuunnitelmassa on otettu huomioon opetus- ja kulttuuriministeriön linjaukset sekä TAMKin strategia.
Opetussuunnitelman kehittämistä toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa.

Suuhygienistin tutkinto-ohjelma
Tunnus
(24SUUHYG)
Suuhygienistin tutkinto-ohjelma
Tunnus
(24SUUHYG)
Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 12.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 22.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 670

Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
  • Suuhygienistin tutkinto-ohjelma
  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
  • Kätilön tutkinto-ohjelma
  • Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
  • Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Marjut Murtosaari
  • Kati Borg
  • Piia Jokiranta
  • Kirsi Mattila
  • Maria Maljanen
  • Minna Nurminen
  • Sara Sternberg
  • Milla Salama
  • Taina Ojaniemi
  • Maija Koivunen
  • Sanna Keskikuru
  • Heli Hilander
  • Johanna Vilppola
  • Tiina Ketola
  • Anssi-Pekka Udd
  • Maarit Lähteenmäki
  • Irmeli Nieminen
  • Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö

Milla Salama

Ryhmät
  • 24SHG
    Suuhygienistin tutkinto-ohjelma, 24SHG
  • 24SH2B
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2B
  • 24ASH2B
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
  • 24EH
    Ensihoitajan tutkinto-ohjelma, 24EH
  • 24ASH2A
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
  • 24BA1
    Bioanalyytikot syksy 2024
  • 24SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
  • 24SH2EL
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2EL
  • 24TH
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, 24TH
  • 24RH1
    Röntgenhoitajat syksy 2024
  • 24KL
    Kätilön tutkinto-ohjelma, 24KL
  • 24FY
    Fysioterapeutit syksy 2024
  • 24SH2C
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2C
  • 24RH2
    Röntgenhoitajat syksy 2024
  • 24SH2A
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2A
  • 24BA2
    Bioanalyytikot syksy 2024
  • 24SH2D
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2D

Tavoitteet (OJ)

Tämän kurssin avulla tutustut monialaisesti tulevaisuuden sosiaali- ja terveysalan työkenttään ja saat työkaluja ammatillisen kasvun ja opintojen tueksi.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää ammatillisen kasvun yksilöllisen ja monialaisen merkityksen oppimisprosessissa
• ymmärtää resilienssin ja sosiaalisen kestävyyden merkityksen sosiaali- ja terveysalalla ja tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan oppijana
• huomioi turvallisuuden opiskelussa ja opiskeluyhteisössä
• työskentelee ryhmässä aktiivisesti ja muut huomioiden sekä ymmärtää vuorovaikutusosaamisen merkityksen monialaisessa opiskelu- ja työyhteisössä
• tuntee sosiaali- ja terveysalan arvot ja eettiset periaatteet.

Sisältö (OJ)

• monialaiset opiskelu-, ryhmä- ja tiimityöskentelytaidot sosiaali- ja terveysalalla
• reflektointi, palautteen vastaanottaminen ja palautteen antaminen opiskelijana ja työntekijänä
• itsesäätely- ja stressinhallintakeinot sekä palautuminen
• tunnetaidot ja tunteiden säätely
• minäpystyvyys ja itsemyötätunto
• itsensä johtaminen
• itseohjautuvuus, vastuunottaminen ja ongelmanratkaisutaidot
• psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen turvallisuus opiskelussa ja opiskeluyhteisössä
• sosiaali- ja terveysalan arvot ja ammattieettiset periaatteet
• moninaisuuden huomiointi opiskelu- ja työyhteisössä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:

Opiskelija
• Ymmärtää ammatillisen kasvun yksilöllisen ja monialaisen merkityksen oppimisprosessissa. Tietää palautteen antamisen ja vastaanottamisen merkityksen opiskelijana ja työntekijänä.
• Tietää resilienssin ja sosiaalisen kestävyyden merkityksen sosiaali- ja terveysalalla. Tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan oppijana, ja osaa hyödyntää tietoa omassa oppimisessaan.
• Osaa huomioida turvallisuuden opiskelussa ja opiskeluyhteisössä. Osaa toimia turvallisuutta edistäen ja moninaisuutta huomioiden.
• Osaa työskennellä ryhmässä aktiivisesti ja ottaa muut huomioon. Ymmärtää vuorovaikutusosaamisen merkityksen monialaisessa opiskelu- ja työyhteisössä.
• Tietää oman alansa arvot ja eettiset periaatteet sekä tunnistaa muiden sosiaali- ja terveysalojen arvoja ja eettisiä periaatteita.

Hylätty:

Opiskelija
• Ei ymmärrä ammatillisen kasvun yksilöllistä ja monialaista merkitystä oppimisprosessissa. Ei ymmärrä palautteen antamisen ja vastaanottamisen merkitystä opiskelijana ja työntekijänä.
• Ei ymmärrä resilienssin ja sosiaalisen kestävyyden merkitystä sosiaali- ja terveysalalla. Ei tunnista omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan oppijana, eikä hyödynnä tietoa omassa oppimisessaan.
• Ei huomioi turvallisuuden merkitystä opiskeluyhteisössä. Ei osaa toimia turvallisuutta edistäen ja moninaisuutta huomioiden.
• On passiivinen ja välttää osallistumista ryhmän työskentelyyn. Muiden huomioiminen on puutteellista. Ei ymmärrä vuorovaikutusosaamisen merkitystä monialaisessa opiskelu- ja työyhteisössä.
• Ei tiedä oman alansa arvoja ja eettisiä periaatteita, eikä tunnista muiden sosiaali- ja terveysalojen arvoja ja eettisiä periaatteita.

Aika ja paikka

Kurssin kesto viikot: 36-50

Pakollinen orientaatio etänä 5.9. klo 10.15-11.45

Pakollinen pienryhmätyöskentely keskiviikkoisin tai torstaisin viikoilla 38, 41, 44, 47 ja 50

Itsenäinen työskentely Moodlessa edellä viikoilla 36-50.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Posterin palautus Moodlen palautuskansioon ennen viimeistä pienryhmätapaamista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsenäinen työskentely Moodlessa ennen jokaista pienryhmätapaamista.

Itsenäinen valmistautuminen Moodlen tehtävien avulla ennen jokaista pienryhmätapaamista.

Aktiivinen osallistuminen pakollisissa pienryhmätapaamisissa.

Posterin tekeminen ja palauttaminen pienryhmässä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen verkkotyöskentely, pienryhmätyöskentely lähiopetuksena, omassa pienryhmässä itsenäinen työskentely.

Oppimateriaalit

Kaikki materiaali löytyy kurssin Moodlesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op x 27 h = 135 h opiskelijan työtä

Orientaatio: 2 h

Pienryhmätapaamiset 2 op, 5 x 4h = 20 h

Itsenäinen työskentely Moodlessa ja omassa pienryhmässä 3 op, 113 h

Sisällön jaksotus

Kurssi koostuu seuraavista osista:
1. Orientaatio
2. Minä oppijana -pienryhmätapaaminen
3. Oletko tiimipelaaja? -pienryhmätapaaminen
4. Tunnetaidot hallussa -pienryhmätapaaminen
5. Omaan ja muiden SOTE-alaan ammattiryhmään tutustuminen -pienryhmätapaaminen
6. Ammatillinen kasvu – voiko se alkaa jo nyt? -pienryhmätapaaminen

Moodle-tehtävät ja posterin palautus

Teemat sisältävät itsenäistä työskentelyä Moodlessa sekä pienryhmätyöskentelyä koululla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Kurssi on mahdollista suorittaa englannin kielellä englanninkielisellä toteutuksella. Muista ilmoittautua englanninkieliselle toteutukselle heti orientaation jälkeen

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi toteutetaan monialaisesti. Pienryhmät rakentuvat eri sote-alan opiskelijoista, joka harjaannuttaa monialaiseen työskentelyyn jo opintojen aikana.

Ensimmäisellä ja viimeisellä pienryhmätapaamiselle on 100% läsnäolopakko. Muissa pienryhmätapaamisissa on 80% läsnäolopakko. Jos opiskelija on pois pienryhmätapaamisista, hän voi korvata poissaolon toisen ryhmän tunnilla. Korvaaminen pitää aina sopia etukäteen pienryhmän opettajan kanssa. Poissaolo voidaan korvata tarvittaessa myös englanninkielisellä toteutuksella. Jos et osallistu kurssille edellä mainittujen ohjeiden mukaisesti, voit suorittaa kurssin uudelleen seuraavalla lukukaudella.

Toteutussuunnitelma voi päivittyä ennen opintojakson orientaatiota.