•   Hoitotiede eilen ja tänään 7K00CT89-3018 14.11.2019-13.12.2019  3 op  (18ASH1) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija:
    - tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
    - tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
    - tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
    - ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
    - osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta ajattelusta
    Esitietovaatimukset
    ei ole
    Opintojakson sisältö
    - tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
    - hoitotieteen historiallinen kehitys
    - viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
    - hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
    - tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan ajattelun lähtökohdat

    Vastuuhenkilön nimi

    Sanna Nisula

    Kirjallisuus

    Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
    Oheislukemisena: Eriksson K. Ym. 2016. Hoitotiede.SanomaPro.
    Kyngäs, H ja Lauri S.2004. Hoitotieteen teorian kehittäminen.
    Muu tunneilla tai tabulassa ohjeistettu materiaali.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Opetusmenetelminä ovat orientaatio & keskusteluluento sekä ryhmätyönä tehtävä kirjallinen tehtävä ja seminaari (esitys vaikuttaa arvosanaan). Vertaisarviointi ja itsearviointi kuuluvat kurssiin. Ohjeet kurssin suorittamiseen sekä tehtävän tekemiseen ja esittämiseen annetaan aloitusluennolla. Läsnäolo on pakollinen orientaatiotunnilla sekä seminaarissa. Opetusmenetelmät voivat muuttua orientaatioon mennessä.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Arviointi asteikolla 0-5, ryhmätehtävän perusteella. Arviointiin vaikuttaa kirjallinen tuotos, Tabulassa käyty arviointikeskustelu sekä seminaariesitys.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    14.11.2019 - 13.12.2019

    Ilmoittautumisaika

    10.06.2019 - 07.11.2019

    Opintopisteet

    3 op

    Ryhmä(t)

    18ASH1

    Opettaja(t)

    Sanna Nisula

    Lisätietoja opiskelijoille

    Muutoksia voi tulla orientaatiotuntiin mennessä. Työn arviointikriteerit käydään orientaatiotunnilla läpi. Arvosana muodostuu kirjallisesta tehtävästä ja seminaariesityksestä sekä Tabulassa käydystä arviointikeskustelusta.

    Vastuuyksikkö

    Sairaanhoitajakoulutus (monimuotototeutus)

    Koulutusohjelma(t)

    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Ei mahdollisuutta kirjatenttiin. Ei ole valinnaisia suoritustapoja.

    Tenttien ajankohdat

    1. Uusinta tehtävän täydentäminen 1. kerran.
    2. Uusinta tehtävän täydentäminen 2. kerran.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opintojakso on 3 op eli 81 h, josta läsnäoloa on 8 h, loput itsenäistä opiskelua.
    Orientaatioluennolla ja seminaarissa läsnäolovelvollisuus.

    Sisällön jaksotus

    - hoitotieteen historiallinen kehitys
    - tieteenfilosofiset lähtökohdat
    - hoitotiede tieteenä
    - perhehoitotide
    - tieteellinen tieto ja sen tuottaminen ja soveltaminen hoitotyöhön

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
    - oma pohdinta on puutteellista
    - arviointikriteerit täyttyvät vain osittain

    Hyvä

    Opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä ja
    oma pohdinta on johdonmukaista.
    - arviointikriteerit täyttyvät

    Kiitettävä

    Opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
    - oma pohdinta on johdonmukaista ja soveltavaa
    - arviointikriteerit täyttyvät

    Hyväksytty/Hylätty

    Opiskelija ei tee annettuja tehtäviä määräaikaan mennessä
    - opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
    - arviointikriteerit eivät täyty