Ulla Markkanen
Tenttimateriaali
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
1.Storvik-Sydänmaa, Tervajärvi & Hammar: Lapsen ja perheen hoitotyö, SanomaPro Oy, Helsinki, 2019.
2.Saano & Taam-Ukkonen: Lääkehoidon käsikirja, SanomaPro oy, Helsinki, 2013 (Iän vaikutus lääkehoitoon- Lapset)
3.Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
4.Kela:n internetsivut Lapsiperheen tuet (Jos lapsi sairastuu ja Lapsen vamma)
5. Syödään yhdessä – ruokasuositukset lapsiperheille https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129744/KIDE26_FINAL_WEB.pdf, sivut 62-85 ja 90-93 (luvut 5, 6, luvusta 7 pääkohdat ja 7.1 sekä liitetaulukot 1 ja 2)
6.Hoitosuositukset: Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen - ja Leikki-ikäisen lapsen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitosuositus
7.Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali
Osa 2 Lastentaudit
Rajantie, Heikinheimo & Renko (toim.) Lastentaudit, Duodecim. 2016. E-aineistona Terveysportti>Oppiportti. (soveltuvin osin; ilmoitetaan orientaatiotunnilla)
Osa 5 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
1. Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
2. Ernvall, Pulli, Salonen, Nurminen & Kaukkila: Lääkelaskenta, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos.
lähiopetus, pienryhmätyöskentely, yhteistoiminnallinen oppiminen, tehtävät
Osallistuminen orientaatiotunnille on pakollinen. Läsnäolo varmistaa pääsyn opintojaksolle ja pienryhmiin sekä toteutukselle 7K00CU12-3013 Orientoiva harjoittelu, lasten ja nuorten hoitotyö.
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
-Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut tehtävät. Osallistuminen lähiopetustunneille vähintään 75 %:sti.
Osa 2 Lastentaudit
-Hyväksytty/hylätty tentti (75 % oikein)
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä lääkelaskun suorittaminen hyväksytysti.
Osa 4 Pienryhmätyöskentely koululla
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa pienryhmätyöskentelytunneilla koululla
Osa 4 Pienryhmätyöskentely kentällä
- Hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista lapsille suunnatun toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen sekä toiminnan hyväksytyn itsearvioinnin
Suomi
30.09.2019 - 24.11.2019
10.06.2019 - 26.09.2019
4 op
18SH1A
0 - 39
Pienryhmä 1 (Koko: 13. Avoin amk: 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 13. Avoin amk: 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 13. Avoin amk: 0.)
Ulla Markkanen, Hanna Viitala, Katariina Kunnas
Toteutussuunnitelmaa voidaan päivittää opintojakson alkaessa.
Koko ryhmän lähiopetustunneilla 75 % läsnäolovelvollisuus. Mikäli opiskelija on poissa enemmän kuin 6 lähiopetustuntia, korvaus tapahtuu toisella toteutuksella.
Lähiopetustunneille valmistaudutaan perehtymällä annettuihin materiaaleihin niin pyydettäessä.
Sairaanhoitajakoulutus (päivätoteutus)
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
ei ole
Pienryhmätyöskentely tapahtuu osittain yhteistyössä päiväkotien/päiväkerhojen/alakoulujen/lapsiperheiden kanssa toteuttamalla 1-12-vuotiaille lapsille tavoitteellista toimintaa n. 2 h.
Toimintaa suuniteltaessa tulee huomioida aika, mikä menee mahdollisten välineiden lainaamiseen ja suunnitelman hyväksyttämiseen (5-10 työpäivää).
Tarkempi ohjeistus orientaatiotunnilla.
Lastentautioppi Tenttiterraariossa vk 43-44/2019, Uusinnat: 1. uusinta vk 47/2019, 2. uusinta vk 50/ 2019
Lastenhoitotyön ja lääkelaskun tentti 10.12.2019. Lastenhoitotyön teoriakokeen ja lääkelaskun uusinnat tenttiterraariossa vk 4/2020 ja vk8/2020 .
Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentaudit 4op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun. Lähiopetusta 34 h, josta pienryhmätyöskentelyä 8 h. Itsenäistä työskentelyä 74 h, joka sisältää oppimateriaaliin perehtymisen ja valmistautumisen sekä koulussa että koulun ulkopuolella tapahtuviin pienryhmätyöskentelyihin sekä koulun ulkopuolella tapahtuvan toiminnan ja sen reflektoinnin.
Opintokokonaisuuden suoritus koostuu seuraavista osista
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
Osa 2 Lastentaudit
-Lastentautien opetus on integroitu Lasten ja nuorten hoitotyön opetukseen
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
Osa 4 Pienryhmätyöskentely koulussa
Osa 5 Pienryhmätyöskentely kentällä
- Tunnistaa lasten- ja nuorten hoitotyöhön sekä lastentautioppiin liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa sekä alan erityispiirteet ja hoitotyön prosessin
- Tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteet sekä
- Tuntee lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi lasten ja nuorten hoitotyön toimintatavaksi
- Tunnistaa leikin tärkeäksi lastenhoitotyön toimintatavaksi
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan
- Ymmärtää lasten ja nuorten hoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten hoitotyön hoitoprosessiin.
- Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa kuvata erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä ja perustella valintansa
- Ymmärtää lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
- Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata lasten ja nuorten hoitotyössä
- Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan palautteen antoon
- Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti lasten ja nuorten hoitotyön sekä lastentautiopin tietoperustaa.
- Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten hoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
- Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja perustella erilaisia hoitotyön toimintatapoja
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet,
- Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita naisen, lapsen ja perheen hoitotyössä
- Osaa ohjata asiakaslähtöisesti lasten ja nuorten hoitotyössä
- Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä ja pystyy soveltamaan tietoa
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon
- Lastenhoitotyön tai lastentautiopin teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
- Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
- Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
- Ei osaa toimia asianmukaisesti lastenhoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä
- Ei osallistu kentällä tapahtuvan pienryhmätyöskenetelytoiminnan suunnitteluun tai toteutukseen
- Oman toiminnan reflektointi on pintapuolista