•   Korjausrakentamisen tuotantotekniikka 5R00BI06-3006 02.09.2019-19.12.2019  3 op  (16I341, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opintojakson tavoitteena on oppia tuntemaan korjausrakentamistoiminnan toteutuksen perusteet ja erot uudisrakentamiseen verrattuna sekä oppia tuntemaan vanhoja käytettyjä rakenneratkaisuja ja niiden korjausmenetelmiä. Lisäksi opiskelijat perehtyvät työskentelyyn projektitiimissä.
    Opintojakson sisältö
    Opintojaksossa tehdään ryhmätyönä todellisen korjausrakennuskohteen toteutussuunnitelma, joka sisältää menetelmäkuvauksen, aikataulun, laatu-, turvallisuus- ja ympäristösuunnitelman sekä kustannusarvion. Opintojakson sisältönä ovat myös korjausrakentamisen riskit ja niiden minimointi. Kaikki tunnit ovat ryhmätyönä tehtäviä toteutussuunnitelmia.
    Lisätiedot
    Kirjallisuus: Ratu-aineisto ja tapauskohtaisesti sovittava kirjallisuus. Opetusmenetelmät: yhteistoiminnallinen oppiminen, Itsenäinen opiskelu/etätehtävät, harjoitustyöt, raportti/työselostus, ryhmäopiskelu, ongelmalähtöinen opiskelu, projektityöskentely ja loppuseminaari.

    Vastuuhenkilön nimi

    Tommi Lehtonen

    Kirjallisuus

    Korjaus-Ratu kortit.
    Ratu kortisto ja käsikirjat

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    yhteistoiminnallinen oppiminen|prosessikirjoittaminen|harjoitustyöt|raportti/työselostus|ongelmalähtöinen opiskelu|seminaari

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Harjoitustyöt arvioidaan asteikolla 1-5. Kaikki ryhmän jäsenet saavat saman arvosanan. Kurssin opettajat arvioivat työt yhdessä.
    Arvioinnissa huomioidaan lopputuloksen lisäksi ryhmien aktiivisuutta työskentelyn aikana ja yhteydenpitoa ohjaajaan. Välinäyttöjen palautus ajallaan vaikuttaa arvosanaan. Seminaarit jaetaan 2-päivälle

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    02.09.2019 - 19.12.2019

    Ilmoittautumisaika

    02.07.2019 - 10.10.2019

    Opintopisteet

    3 op

    Ryhmä(t)

    16I341

    16I361

    Opettaja(t)

    Tommi Lehtonen, Jaakko Hilska

    Lisätietoja opiskelijoille

    Oppimistavoitteet
    Opiskelijat perehtyvät korjausrakentamisen tuotantoteknisiin erityispiirteisiin
    Opiskelijat osaavat tulkita vanhoja piirustuksia ja suunnitelmia
    Opiskelijat osaavat soveltaa aiemmin opittuja taitoja korjaustrakennuskohteisiin
    Opiskelijoiden ryhmätyötaidot kehittyvät
    Toteutustapa
    Kurssi perustuu 2-3 hengen ryhmissä tehtäviin harjoitustöihin.
    Harjoitustyöt tehdään toteutettuihin rakennuskohteisiin
    Ei luentoja
    Ei tenttiä
    Pakolliset välinäyttöpäivät, joissa läsnäolo pakollinen.
    Opettajat ryhmien käytettävissä lukujärjestystuntien aikana
    Ryhmät pitävät työskentelypäiväkirjaa
    Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
    Opintojaksopalautejärjestelmän kautta

    Vastuuyksikkö

    Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus

    Koulutusohjelma(t)

    Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Kaikki opiskelijat suorittavat opintojakson samoilla periaatteilla.

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Ryhmätyö tehdään todellisiin korjausrakentamiskohteisiin.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opiskelijoiden työpanos on noin 80 h sisältäen lähiopetuspäivät ja etätyönä ryhmissä tehtävät harjoitustyöt.

    Sisällön jaksotus

    Aloitus: Alustus, korjausrakentamisen erityispiirteet, tietolähteet, Ryhmien muodostaminen,Harjoitustöiden jako ,Kaikkien oltava paikalla.
    Lähtötietojen ja tehtävänannon tarkennus
    Välinäyttö: Työnkulun kuvaus (menetelmät, kalusto)
    Välinäyttö: Aikataulu ja kustannusarvio
    Välinäyttö: Laatu, ympäristö ja työturvallisuus
    Välinäyttö: Lähes valmiit työt
    Seminaaripäivät

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Ryhmä on palauttanut harjoitustyön tehtävänannon mukaisesti tehtynä.Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.

    Hyvä

    Ryhmän opiskelijat ovat miettineet erilaisia ratkaisutapoja ja työmenetelmiä kyseisen tehtävän läpiviennin onnistumikseksi ja laatineet niistä yhden tomivan mallin, joka olisi mahd. toteuttaa rakennsutuotannossa.Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut

    Kiitettävä

    Ryhmän opiskelijat ovat osoittaneet suurta kiinnostusta ja perehtyneisyyttä aihealueesen ja saanett aikaan toteutuskelvon tuotantoratkaisun aikataulussa.Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisumenetelmät