•   Seminaari 3 1L00BZ87-3074 01.08.2019-31.12.2019  1 op  (18TAPELA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Seminaarin tavoitteet
    Opettajaopiskelija

    - arvioi oppimaansa ja integroi aiempaan tietämiseensä ja osaamiseensa
    - arvioi toiminnan onnistumista ja tunnistaa toimintansa vahvuuksia ja haasteita
    - vertaa ja arvioi oppimistaan suhteessa henkilökohtaisen opintosuunnitelman (hops) ja opetussuunnitelman (ops) tavoitteisiin
    - esittää jäsennyksen omasta käyttötiedostaan.
    Opintojakson sisältö
    Ydinkysymyksiä

    - Miten tietoni ja osaamiseni on muuttunut tai lisääntynyt tämän opintokokonaisuuden aikana?
    - Mitkä kokemukset ja minkälainen toiminta olivat oman oppimiseni kannalta tärkeimpiä?
    - Miten oppimani asiat liittyvät aiempaan tietämiseeni ja toimintaani?
    - Miten voin käyttää oppimaani opettajana toimimisessa ja opiskelussa?
    Lisätiedot
    Osaamisen arviointi: Kaikkiin osaamisalueisiin kuuluu a) opettajan työn eettisten periaatteiden ja arvoky-symysten pohtiminen ja perusteleminen, b) eettisesti vastuullinen toiminta erilaisissa ympäristöissä sekä c) vastuun ottaminen opiskelijoiden identiteettityön tukemisesta ja ammattiin kasvattamisesta omalla koulutusalalla.

    Seminaari 3

    Kuvaileva osaaminen
    Opettajaopiskelija

    - esittää teoreettisen ja kokemukseen perustuvan tiedon omina kokonaisuuksinaan
    - reflektoi tekemiään havaintoja ja tunnistaa omia tietämisen ja osaamisen tarpeitaan

    Soveltava osaaminen
    Opettajaopiskelija

    - yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiin ja havaintoihin
    - reflektoi havaintojaan, toimintaansa ja kokemuksiaan
    sekä arvioi niiden merkitystä omalle tietämiselleen ja osaamiselleen

    Integroitunut osaaminen
    Opettajaopiskelija

    - kehittää uusia tarkastelukulmia integroimalla teoreettista, käytännöllistä ja itsesäätelytietoa
    - reflektoi oman toiminnan ja kokemusten lisäksi erilaisia toimintakokonaisuuksia ja strategioita sekä kehittää ja muuttaa niitä tavoitteellisesti

    Arviointi-osaaminen

    - kertoo esimerkkejä opettajasta yhteisöllisenä ja yhteiskunnallisena vaikuttajana

    - arvioi, minkälaisia vaikutuksia työelämän muuttumisella on ammatillisen opettajan työhön ja toimintaan


    - käyttää ennakointiraportteja arvioidessaan ja perustellessaan opettajan työn ja oman ammattialan muuttu-mista ja muutoksen edellyttämää osaamista

    - problematisoi työelämän muutosten ja koulutuksen kysymyksiä

    - toimii aktiivisesti oman ammattialan ja opettajan työn kehittäjänä tuottamalla näkökulmia ja aineistoa julkiseen keskusteluun

    Kumppanuus-osaaminen

    - kuvailee oppilaitoksen sisäisiä ja ulkoisia verkostoja sekä eri toimijatahojen yhteistyötä opiskelijan opiskelupolun eri vaiheissa

    - osallistuu oppilaitoksen sisäisen ja ulkoisen verkoston toimintaan

    - laajentaa henkilökohtaista verkostoaan osallistumalla erilaisten ammatillisten ryhmien ja verkostojen toimintaan

    - toimii aktiivisesti verkostoyhteistyössä ja kehittää verkostoyhteistyön käytänteitä ja menetelmiä

    - luo henkilökohtaisia ja oppilaitoksen toimintaa edistäviä yhteistyösuhteita

    Ohjaamis-osaaminen

    - kertoo esimerkkejä siitä, minkälaisia uudenlaisia oppimisen, opiskelun ja ohjaamisen muotoja muuttuva työelämä edellyttää

    - arvioi ammatillisen kasvun ohjaamisen tukimuotoja oman alan muuttuvien osaamistarpeiden näkökulmasta

    - osallistuu opiskelun tukiprosessien toteuttamiseen ja perustelee monialaisesta yhteistoiminnasta nousevia kehittämisen kohteita (oppilaitoksen toiminnalle ja omalle osaamiselle)

    - kehittää opetuksen ja ohjaamisen käytänteitä ja opiskelun tukiprosesseja osana verkostoyhteistyötä

    Kulttuuri-osaaminen

    - kuvailee, miten työelämän muutos tulee näkymään oppilaitoksen toimintakulttuureissa ja opis-kelijoiden ja opettajien toiminnassa

    - hankkii tietoa erilaisista kulttuurisista näkökulmista toimiessaan erilaisissa yhteisöissä

    - toimii eri yhteisöjen jäsenenä kulttuurista monenlaisuutta edistävällä tavalla

    - toimii sujuvasti erilaisissa kulttuurisissa konteksteissa ja edistää uudenlaisten yhteistoiminnan ja yhteisöllisen toiminnan muotojen (myös virtuaalisten) kehittämistä

    Hyvinvointi-osaaminen

    - kuvailee työelämän muutosten vaikutuksia opettajan ja opiskelijan hyvinvoinnin ja jaksamisen näkökulmasta

    - arvioi ja perustelee erilaisten yhteistoiminnan muotojen kehittämisen merkitystä opettajan ja opiskelijan toiminnassa

    - toimii eri yhteisöjen jäsenenä hyvinvointia edistävällä tavalla ja esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia

    - osallistuu yhteisölliseen kehittämiseen luomalla hyvinvointia edistäviä kontaktiverkostoja

    Hyväksilukeminen: Seminaaria ei voi hyväksilukea

    Vastuuhenkilön nimi

    Jori Leskelä

    Kirjallisuus

    Ks. OPS, Tabula ja ryhmänopettajan ilmoittama verkkoympäristö

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Opintojaksolla käytetään reflektoivaa opettajuuden käsikirjaa, (ja sen osana halutessaan myös oppimispäiväkirjaa,) seminaarityöskentelyä, itsenäistä työskentelyä ja pienryhmätyöskentelyä (kontaktipäivässä)

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Asiantuntija-arviointi, itsearvointi ja vertaisarvointi. Ks. OPS.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2019 - 31.12.2019

    Ilmoittautumisaika

    01.08.2018 - 31.12.2019

    Opintopisteet

    1 op

    Ryhmä(t)

    18TAPELA

    Opettaja(t)

    Jori Leskelä

    Vastuuyksikkö

    Ammatillinen opettajankoulutus

    Koulutusohjelma(t)

    Ammatillinen opettajankoulutus

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/hylätty

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    1 op on 27 h opiskelijan opiskelutyötä

    Arviointikriteerit