Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja suuntautumispolun mukaan.
Carolina Pajula
Lähiopetusta, yritysanalyysiä varten tehdään haastattelu.
Suomi
28.01.2019 - 29.03.2019
08.12.2018 - 06.01.2019
Carolina Pajula, Elokuva ja TV Virtuaalihenkilö
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Helena Ruohotie
Suomi
07.01.2019 - 31.05.2019
08.12.2018 - 06.01.2019
Antti Haapio, Elokuva ja TV Virtuaalihenkilö, Helena Ruohotie
Taide, musiikki ja media
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Carolina Pajula
Suomi
05.11.2018 - 10.12.2018
21.07.2018 - 29.10.2018
Maaret Salminen, Carolina Pajula, Kirsi Karimäki
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Pertti Näränen
Suomi
10.09.2018 - 21.12.2018
11.08.2018 - 09.09.2018
Petteri Rajanti, Tommi Moilanen, Elokuva ja TV Virtuaalihenkilö, Jaakko Salmijärvi, Teppo Nuutinen, Helena Ruohotie
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Pertti Näränen
Suomi
06.08.2018 - 31.07.2019
07.07.2018 - 31.05.2019
Petteri Rajanti, Pertti Näränen, Janne Heinonen, Maaret Salminen, Tommi Moilanen, Anneli Karppinen, Carolina Pajula, Jaakko Salmijärvi, Helena Ruohotie
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Pertti Näränen
Suomi
01.08.2018 - 31.07.2019
02.07.2018 - 31.03.2019
Petteri Rajanti, Pertti Näränen, Janne Heinonen, Maaret Salminen, Tommi Moilanen, Anneli Karppinen, Carolina Pajula, Jaakko Salmijärvi
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Pertti Näränen
Suomi
01.09.2018 - 31.07.2019
02.08.2018 - 31.08.2018
Petteri Rajanti, Maaret Salminen, Pertti Näränen, Tommi Moilanen, Anneli Karppinen, Carolina Pajula, Jaakko Salmijärvi
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Pertti Näränen
Suomi
01.09.2018 - 31.07.2019
01.07.2018 - 30.09.2018
0 - 40
Petteri Rajanti, Pertti Näränen, Maaret Salminen, Janne Heinonen, Tommi Moilanen, Anneli Karppinen, Carolina Pajula, Jaakko Salmijärvi, Ari Koivumäki
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Pertti Näränen
Suomi
13.08.2018 - 31.07.2019
14.07.2018 - 12.08.2018
Petteri Rajanti, Pertti Näränen, Janne Heinonen, Maaret Salminen, Tommi Moilanen, Anneli Karppinen, Carolina Pajula, Jaakko Salmijärvi
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Pertti Näränen
Suomi
13.08.2018 - 31.12.2018
14.07.2018 - 12.08.2018
Pertti Näränen, Maaret Salminen, Tommi Moilanen, Carolina Pajula
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Pertti Näränen
Suomi
07.01.2019 - 31.07.2019
08.12.2018 - 06.01.2019
Petteri Rajanti, Pertti Näränen, Tommi Moilanen, Carolina Pajula
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Tomi Leino
Suomi
04.02.2019 - 31.05.2019
17.12.2018 - 18.02.2019
Petteri Rajanti, Janne Heinonen, Tommi Moilanen, Elokuva ja TV Virtuaalihenkilö, Tomi Leino, Teppo Nuutinen, Emma Ketonen
Taide, musiikki ja media
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Tomi Leino
Suomi
13.08.2018 - 18.12.2018
14.07.2018 - 30.09.2018
Petteri Rajanti, Tommi Moilanen, Jaakko Salmijärvi, Tomi Leino, Teppo Nuutinen, Arto Koskinen, Janne Heinonen
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Pertti Näränen
Suomi
18.03.2019 - 17.05.2019
16.02.2019 - 01.04.2019
Janne Heinonen, Pertti Näränen, Elokuva ja TV Virtuaalihenkilö, Teppo Nuutinen, Arto Koskinen
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Pertti Näränen
Jakso toteutetaan syksyllä 2018 osallistumalla joko YLE Asian konseptikehityshankkeeseen tai Tampereen yliopiston järjestämälle kurssille Audiovisuaalisen kerronnan teoria ja dramaturgia (1-5op) (24.10. - 12.12.)
Suomi
22.09.2018 - 17.12.2018
22.09.2018 - 21.10.2018
Pertti Näränen, Elokuva ja TV Virtuaalihenkilö
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Yle Asian konseptikehityshankkeessa vetäjinä toimivat Yleisradion tuotannon ja dramaturgian henkilöt. TaY:n kurssilla luennoitsijat tulevat alan tutkimuksen ja työelämän piiristä.
Ei tenttimuotoista suoritusta.
Tommi Moilanen
Suomi
01.10.2018 - 21.12.2018
01.09.2018 - 30.10.2018
Petteri Rajanti, Outi Söderholm, Tommi Moilanen, Jaakko Salmijärvi, Teppo Nuutinen, Arto Koskinen
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Arto Koskinen
Ensimmäisillä luennoilla powerpoint-muodossa annettu analyysimalli sekä pohja analyysin tekemiseen.
Aktivoivat kirjoitustehtävät
Ongelmalähtöinen opiskelu
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opetuskeskustelu
Esitelmät
Argumentoiti
Onko analyysi / opponointi valmisteltu vastuullisesti?
Kuinka opiskelija on analyysissa osannut soveltaa annettua analysointimallia: *Onko opiskelija sisäistänyt analyysin keskeiset teemat - roolifunktiot, käännekohdat, rakenteet?
Näkyykö analyysissa "tehdyn työn" määrä? - huolellisuus. Esityksen ulkoasu (powerpointit), selkeys,
Osaako opiskelija kuunnella muilta saamansa palautetta ja hyödyntää sen rakentavasti - Kykeneekö hän itse antamaan rakentavaa ja arvostavaa palautetta kollegoille?
Suoritetun analysin muodollinen toteutus - ulkoasu, sisällysluettelot, tekstin kieliopillinen virheettömyys, huolellisuus.
Henkilökohtainen läsnäolo ja osallistuminen.
Opiskelijan kyky perustella näkemyksiään eettisesti ja tarkastella tarinoita myös etiikan näkökulmasta.
Suomi
20.08.2018 - 18.12.2018
21.07.2018 - 04.09.2018
1 - 45
Teppo Nuutinen, Arto Koskinen
Oppimistavoitteet:
1. Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi
2. Hän osaa analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot jakautuvat tyypillisessä kokoillan elokuvassa | Opiskelija oppii hahmottamaan mikä kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä on kokonaisuudessa
3. Hän tunnistaa eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa | Opiskelija oppii henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkityksen tarinankerronnassa.
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
OPS: Feature-elokuvan kohtauskohtainen purku ja dramaturginen analyysi: 40%
Kerran viikossa tehdyn analyysin esittäminen ja opponointi - muut osallistuvat analyysin arvioimiseen ryhmässä: 60%
Kurssi alkaa maanantaina 3.9.2017 kello 8.30. Kuutena ensimmäisenä maanantaina (3.9- 8.10) esitellään analysointimetodi ja tehdään harjoitusanalyysejä. Viikolla 43 maanantaista 22.10 ryhmä jakautuu maanantai- ja perjantairyhmään.
Opiskelijoille valitaan analysoitavat elokuvat. Jokainen opiskelija analysoi ryhmässä valitun kokoillan elokuvan annetun metodin mukaisesti. Analyysi suoritetaan kirjallisesti ja esitellään elokuvan kanssa muille opiskelijoille ja opponentille.
Tyydyttävässä arvosanassa toteutuvat jotkin seuraavista määritelmistä:
1. Opiskelija on osannut purkaa tyydyttävästi kokoillan elokuvan kohtauksiksi. Kohtauksiksi jakaminen ei kaikilta osin toteuta määritelmää - aika tai paikka muuttuu. Kohtausten dramaturgisen merkityksen ja rakenteen analysointi on puutteelista ja osin huolimatonta. Opiskelija on osittain hahmottanut mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä on kokonaisuudessa
2. Opiskelija on tyydyttävästi tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa mutta saattanut jättää joitakin henkilöhahmoja huomioimatta. Hän on pohtinut henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti.
3. Teksti ei ole kieleltään täysin moitteetonta ja virheetöntä.
4. Opiskelija on osallistunut tunneille kohtalaisesti.
5. Opiskelijan osoittama kiinnostus, argumentointi- ja keskustelukyky ovat laimeaa.
Hyvässä arvosanassa toteutuvat jotkin seuraavista määritelmistä:
1. Opiskelija on osannut purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä on kokonaisuudessa mutta laiminlyönyt jonkin osa-alueen analyysissa.
2. Opiskelija on tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä ja pohtinut onnistuneesti henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti.
3. Teksti on kieleltään lähes moitteetonta ja virheetöntä.
4. Opiskelija on osallistunut tunneille aktiivisesti - joitakin poissaoloja.
5. Opiskelija on osoittanut kiinnostusta, argumentointi- ja keskustelukykyä.
1. Opiskelija on osannut purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä on kokonaisuudessa
2. Opiskelija on tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä ja pohtinut onnistuneesti henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti.
3. Teksti on kieleltään moitteetonta ja virheetöntä.
4. Opiskelija on osallistunut tunneille aktiivisesti.
5. Opiskelija on osoittanut kiinnostusta, argumentointi- ja keskustelukykyä.
Tommi Moilanen
Kuvaajahaastatteluja alan aikakauslehdistä
Bruce Block -Visual Story
www-foorumit
Luennot, työpajaopetus, yksilö- ja pienryhmätehtävät
Kohtausharjoitukset
Läsnäolo opetuksessa. Aktiivinen työskentely pienryhmätehtävissä ja kohtausharjoituksissa.
Suomi
07.01.2019 - 31.05.2019
08.12.2018 - 14.01.2019
Janne Heinonen, Tommi Moilanen
Taide, musiikki ja media
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Opetus jakautuu pitkälle aikavälille lähiopetukseen sekä myöhemmin kuvattaviin kohtausharjoituksiin.
Keskimäärin 20-24 h / vko x4
Itsenäinen työskentely noin 20 h
Opiskelija tuntee kattavasti kuvaajan työtehtävät ja vastuut. Hän hallitsee kuvauksen ennakkosuunnittelun sekä kuvadramaturgian että valaisun näkökulmasta ja huomioi värimäärittelyn tarjoamat mahdollisuudet lopputuotteelle. Opiskelija johtaa kameraryhmää sekä työskentelee vaivatta yhteistyössä valaisijan kanssa ennalta sovitun visuaalisen päämäärän saavuttamiseksi. Hän huomioi aikataulun ja resurssien asettamat rajoitteet ja toimii niiden puitteissa.
Tommi Moilanen
American Cinematographer
No Film School -foorumi
Bruce Block - Visual Story
1. Lähiopetus: työpajat ja luennot
2. Tutkimustehtävät
3. Kirjalliset referaatit
Vaaditaan 80% läsnäolo ja tehtävien tekeminen sekä toimiminen elokuvakohtauksen valaisuryhmässä.
Suomi
07.01.2019 - 31.05.2019
08.12.2018 - 14.01.2019
Tommi Moilanen, Elokuva ja TV Virtuaalihenkilö
Taide, musiikki ja media
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
24 tuntia / viikko lähiopetusta
10 tuntia / itsenäinen ja ryhmätyö
Myöhemmin keväällä osa kurssista sisältyy kohtausharjoitteissa työskentelyyn.
Opiskelija on aktiivisesti läsnä opetuksessa ja tekee annetut yksilö- ja pienryhmätehtävät kiitettävästi. Hän osaa soveltaa oppimaansa tietoa käytännön valaisutilanteisiin ja huomioi työturvallisuusseikat ennakolta. Opiskelijalla on taito johtaa ja ohjeistaa valaisuryhmää sovittujen päämäärien täyttämiseksi. Hän hallitsee kuvaaja-valaisijayhteistyön ja osaa laatia valaisun ennakkosuunnitelmat sekä toteuttaa ne käytännössä halutun tyylin mukaisesti.
Marianna Leikomaa
Tunneilla jaettavat monisteet, verkkomateriaali Tabulassa. Hyvänä lisämatskuna kirja WinWin (mm. TAMKin kirjastosta)
lähiopetus, aktivoivat kirjoitustehtävät, esitelmät, itsenäinen verkko-opiskelu, opetuskeskustelu
Arvosana muodostuu portfoliotyyppisesti osasuoritusten perusteella. Kaikki osasuoritukset on suoritettava hyväksytysti:
1) CV 20%
2) Kulttuuriessee 20%
3) Koe 30%
4) Suullinen esitys 30%
Kurssilla on läsnäolopakko: ilman lääkärintodistusta saa olla pois 3 lähiopetuskertaa koko kurssin aikana. Jos opiskelija ei täytä läsnäolovaatimuksia, häneltä voidaan evätä oikeus läpäistä kurssi.
Lisäksi arviointiin vaikuttavat aktiivisuus ja asetettujen aikataulujen noudattaminen. Kurssipalaute on myös pakollinen osasuoritus.
Suomi
07.01.2019 - 17.05.2019
08.12.2018 - 11.01.2019
0 - 25
Marianna Leikomaa
Sisältö jakautuu seuraaviin pääteemoihin:
1) koulutus, työnhaku ja työ: opiskelija osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja tehtävistään sekä laatia CV:n
2) Suulliset viestintätilanteet, small talk ja neuvottelu: opiskelija osaa toimia erilaisissa kansainvälisissä työympäristössä mm. projektinhallinnassa.
3) Asiantuntijakirjoitelmat: opiskelija osaa viestiä asiakaslähtöisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
4) Ammattitekstit, dokumentit, tekniikkaraideri, ohjeistus ja ohjeet: opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää oman alan keskeistä erityisterminologiaa.
5) metataidot: Opiskelijat osaavat projektinhallinnan perusteet sekä monipuolisissa verkkoympäristöissä työskentelemisen. Opiskelijat osaavat myös kehittää omaa osaamistaan koulutuksen jälkeen.
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
2 op
0-5
AHOT-prosessi mahdollinen.
Sovitaan erikseen kurssin aikana, viimeisellä opetusviikolla.
3.-4. periodit, suullisten esitysten ajankohdat sovitaan erikseen.
HUOM! Kurssi alkaa ma 14.1.2019!!
Opiskelija:
- selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
- reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
- tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille
- kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
- ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
- ääntää useimmiten ymmärrettävästi
- löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
- käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
- käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat
- palauttaa kaikki annetut tehtävät
Opiskelija:
- keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
- reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
- viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
- kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
- ääntää melko luontevasti ja selkeästi
- ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
- osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
- ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
- osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
- käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin
- tunnistaa eroja eri kulttuurien välillä
- osaa laatia projektisuunnitelman englanniksi
- osaa pitää ammatillisen esityksen
- osaa laatia CV:n englanniksi
- Opiskelija palauttaa kaikki annetut tehtävät ajallaan
Opiskelija
- keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
- reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
- viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
- kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
- ääntää luontevasti ja selkeästi
- ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa
- selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
- ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
- löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
- käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
- ymmärtää miten eroja eri kulttuurien välillä on otettava huomioon työelämässä
- osaa laatia englanninkielisen projektisuunnitelman
- osaa pitää hyvän ammatillisen esityksen
- osaa laatia hyvän CV:n englanniksi
- palauttaa kaikki annetut tehtävät ajallaan
Petri Tuohimäki
Tunneilla jaettavat monisteet, verkkomateriaali Tabulassa. Hyvänä lisämatskuna kirja WinWin (mm. TAMKin kirjastosta)
lähiopetus, aktivoivat kirjoitustehtävät, esitelmät, itsenäinen verkko-opiskelu, opetuskeskustelu
Arvosana muodostuu portfoliotyyppisesti osasuoritusten perusteella. Kaikki osasuoritukset on suoritettava hyväksytysti:
1) CV 20%
2) Kulttuuriessee 20%
3) Koe 30%
4) Suullinen esitys 30%
Kurssilla on läsnäolopakko: ilman lääkärintodistusta saa olla pois 3 lähiopetuskertaa koko kurssin aikana. Jos opiskelija ei täytä läsnäolovaatimuksia, häneltä voidaan evätä oikeus läpäistä kurssi.
Lisäksi arviointiin vaikuttavat aktiivisuus ja asetettujen aikataulujen noudattaminen. Kurssipalaute on myös pakollinen osasuoritus.
Englanti
07.01.2019 - 20.05.2019
08.12.2018 - 25.01.2019
0 - 30
Petri Tuohimäki
Sisältö jakautuu seuraaviin pääteemoihin:
1) koulutus, työnhaku ja työ: opiskelija osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja tehtävistään sekä laatia CV:n
2) Suulliset viestintätilanteet, small talk ja neuvottelu: opiskelija osaa toimia erilaisissa kansainvälisissä työympäristössä mm. projektinhallinnassa.
3) Asiantuntijakirjoitelmat: opiskelija osaa viestiä asiakaslähtöisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
4) Ammattitekstit, dokumentit, tekniikkaraideri, ohjeistus ja ohjeet: opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää oman alan keskeistä erityisterminologiaa.
5) metataidot: Opiskelijat osaavat projektinhallinnan perusteet sekä monipuolisissa verkkoympäristöissä työskentelemisen. Opiskelijat osaavat myös kehittää omaa osaamistaan koulutuksen jälkeen.
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
1 op
0-5
AHOT-prosessi mahdollinen.
Sovitaan erikseen kurssin aikana, viimeisellä opetusviikolla.
3.-4. periodit, suullisten esitysten ajankohdat sovitaan erikseen.
Opiskelija:
- selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
- reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
- tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille
- kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
- ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
- ääntää useimmiten ymmärrettävästi
- löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
- käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
- käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat
- palauttaa kaikki annetut tehtävät
Opiskelija:
- keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
- reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
- viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
- kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
- ääntää melko luontevasti ja selkeästi
- ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
- osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
- ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
- osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
- käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin
- tunnistaa eroja eri kulttuurien välillä
- osaa laatia projektisuunnitelman englanniksi
- osaa pitää ammatillisen esityksen
- osaa laatia CV:n englanniksi
- Opiskelija palauttaa kaikki annetut tehtävät ajallaan
Opiskelija
- keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
- reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
- viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
- kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
- ääntää luontevasti ja selkeästi
- ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa
- selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
- ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
- löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
- käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
- ymmärtää miten eroja eri kulttuurien välillä on otettava huomioon työelämässä
- osaa laatia englanninkielisen projektisuunnitelman
- osaa pitää hyvän ammatillisen esityksen
- osaa laatia hyvän CV:n englanniksi
- palauttaa kaikki annetut tehtävät ajallaan
Teppo Nuutinen
Opetusmateriaali Tabulan toteutuksessa.
Vastaava kirjallisuus: Jouko Aaltonen: Käsikirjoittajan työkalut, Tomi Leino: Sanoista eläviä kuvia
Luennot ja osaan luennoista liittyvät harjoitukset. Harjoituselokuva 1 käsikirjoitusprosessi.
Annettujen tehtävien suorittaminen, opetettujen asioiden omaksuminen, osallistuminen, läsnäolo.
Suomi
01.10.2018 - 21.12.2018
01.09.2018 - 14.11.2018
Teppo Nuutinen, Arto Koskinen, Janne Heinonen
Kurssin toteutus:
Maanantai-iltapäivisin (vk:43,44,45,46,47,48) on teoria- tai inspiraatioluento kaikille. Viikon 49 maanantai-iltapäivällä ryhmät kirjoittavat käsikirjoituksia eteenpäin.
Tiistai aamu- ja iltapäivisin (VK:43,44,45,46,47,48, 49) viedään harjoituselokuva 1 käsikirjoitusprosessia eteenpäin. Tiistaisin opiskelijat ovat kahdessa ryhmässä. Ryhmät muodostetaan tiistaina viikolla 43. Suomen kielen ja viestinnän ryhmien mukaan.
Viikolla 50 maanantaina 10.12 tapahtuu tuotantoon menevien käsikirjoitusten valinta. Tiistaina 11.12 käsikirjoituksista kirjoitetaan vielä uudet versiot.
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Luennot 40%
Käsikirjoitusprosessi 60%
1. Ma iltapäivisin yleisluento.
2. Ti ap - ip Käsikirjoitusten feedback.
Opiskelijalla poissaoloja luennoilta ja käsikirjoitusprosessista. Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät myöhässä tai tyydyttävällä panoksella.
Opiskelija on osallistunut luennoille ja käsikirjoitusprosessiin, eikä hänella ole liikaa poissoloja. Opiskelija on suorittanut tehtävät ajallaan ja pystynyt täyttämään niissä asetetetut vaatimukset, mutta ei kuitenkaan ole osoittanut niissä persoonallista otetta.
Opiskelija osallistunut luennoille ja ryhmätöihin, eikä hänellä ole liikaa poissoloja. Opiskelija on suorittanut tehtävät ajallaan ja pystynyt täyttämään niissä asetetetut vaatimukset ja osoittanut töissään persoonallista otetta ja kiinnostusta.
Helena Ruohotie
Luennot, harjoitukset ja ryhmätyöt, lyhytelokuvan toteuttaminen, osallistuminen ryhmätyöskentelyyn
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja ryhmän toimintaan, henkilökohtainen projektiraportti, itse- ja vertaisarvioinnit, lyhytelokuvan opettaja-arviointi työprosessin ja elokuvakerronnallisten ansioiden kautta
Suomi
07.01.2019 - 19.04.2019
02.12.2018 - 14.01.2019
10 - 50
Petteri Rajanti, Janne Heinonen, Maaret Salminen, Elokuva ja TV Virtuaalihenkilö, Teppo Nuutinen, Helena Ruohotie, Emma Ketonen
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Helena Ruohotie
Luennot, pienryhmätapaamiset ja harjoitustyöt
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja ryhmän toimintaan, henkilökohtainen tenttiarvosana, ryhmän projektisuunnitelma
Suomi
07.01.2019 - 19.04.2019
08.12.2018 - 14.01.2019
Janne Heinonen, Teppo Nuutinen, Helena Ruohotie
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Tentti tiistaina 9.4. klo 10-12
Pertti Näränen
Suomi
13.08.2018 - 31.07.2019
14.07.2018 - 12.08.2018
Petteri Rajanti, Maaret Salminen, Pertti Näränen, Janne Heinonen, Tommi Moilanen, Anneli Karppinen, Carolina Pajula, Jaakko Salmijärvi
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Pertti Näränen
Suomi
01.08.2018 - 31.07.2019
02.07.2018 - 31.05.2019
Petteri Rajanti, Pertti Näränen, Janne Heinonen, Maaret Salminen, Tommi Moilanen, Anneli Karppinen, Carolina Pajula, Jaakko Salmijärvi
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Pertti Näränen
Suomi
01.08.2018 - 31.07.2019
02.07.2018 - 30.04.2019
0 - 40
Petteri Rajanti, Janne Heinonen, Pertti Näränen, Tommi Moilanen, Anneli Karppinen, Carolina Pajula, Jaakko Salmijärvi, Tomi Leino
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Carolina Pajula
Suomi
20.11.2018 - 29.11.2018
14.07.2018 - 09.11.2018
Carolina Pajula, Elokuva ja TV Virtuaalihenkilö
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Ari Koivumäki
Oheiskirjallisuus (sopimuksen mukaan jokin/jotkin seuraavista):
Aaltonen, Seikkailu todellisuuteen, Like 2011
Karisto & Leppänen: Todellisia tarinoita: radiodokumentin tekeminen. Edita 1997
Hirvonen: Käsikirjoittaminen, Art House 2003
Biewen & Dilworth: Reality radio: telling true stories in sound 2010
Kilborn: Confronting reality: An introduction to television documentary Manchester UP 1997
Kriwaczek: Documentary for the small screen. Focal Press, 1997
Saksala: Asiaa ruudussa. TV-dokumentin anatomia. Like, 2008.
Henkilödokumenttikurssilla opiskelijat tekevät yhteisestä teemasta valitsemastaan aiheesta henkilödokumentin radioon (kesto noin 6 min) tai pienimuotoisen henkilödokumentin (noin 5 min) televisiolle. Kurssilla tutustutaan aluksi dokumentaariseen ilmaisuun sekä dokumentin tekemisen työtapojen eroihin ja yhtäläisyyksiin radiossa ja televisiossa.
Opiskelijat pitävät kurssin aikana projektipäiväkirjaa, jossa analysoidaan ja reflektoidaan oman dokumenttihankkeen tavoitteita ja työn edetessä tehtyjä ratkaisuja. Valmiit työt lähetetään kevään aikana Radio Moreenin tai Yliopistotelevision kautta. Radiolle tehdyt harjoitustyöt voivat osallistua huhtikuussa järjestettävien Radiofestivaalien dokumenttikilpailuun.
Suoritustapa:
Luentojen ja harjoitusten (40h) lisäksi kurssiin kuuluu itsenäistä työskentelyä (60h). Suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa, dokumenttisuunnitelman palautusta ja sekä idean työstämistä että oman työn kehittämistä palautteen pohjalta, osallistumista ryhmän ideoiden kehittämiseen, reflektoivaa työraporttia sekä palautteeseen osallistumista.
Suomi
08.01.2019 - 19.03.2019
09.12.2018 - 07.01.2019
0 - 15
Arto Koskinen, Ari Koivumäki
Opettajat:
Vastuuopettaja: Marko Ala-Fossi
Seppo Kangaspunta (TV)
Ari Koivumäki (TAMK, radio)
Arto Koskinen (TAMK, käsikirjoittaminen ja TV)
Lisäksi kurssilla on vierailevia luennoitsijoita.
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Vuoden 2019 kurssiohjelma 7.1.2019 - 19.3.2019 viikoittain klo 13-16, PÄÄT rh. A21
1. Ma 7.1.2019
- Kurssin järjestäytyminen
- Mitä kurssilla syntyy ja miten?
- Mikä on dokumentti
Seuraavalle kerralle valmiiksi: rajattu idea
2. Maanantai 14.1.
- Miten dokumenttia tarjotaan tuotantoyhtiölle/tv:lle (Arto Koskinen)
- Ideoiden kehittely: ajatuksesta projektiksi
- Pitsaus ja synopsis
Seuraavalle kerralle valmiiksi: Kehitetty ideaehdotus, synopsis, lopullinen aihe ja lähestymistapa
3. Maanantai 21.1.
-Televisiodokumentti: dokumentaarinen ilmaisu ja työmenetelmät televisiossa/ Vierailija Markku Heikkinen
- Aiheiden lukkoon lyönti ja mahdollisten ryhmien organisointi, töiden aikataulutus
4. Maanantai 28.1.
- YLEn Audiopäivä, Mediapoliksen Kino-auditoriossa klo 12-15.30
5. Maanantai 4.2.
- Dokumentaarisen ilmaisun näkökulmia. Vierailija Hannu Karisto YLE
- Tilannepäivitys: Missä mennään?
- Materiaalia kuultavaksi/katsottavaksi
6. Maanantai 11.2.
- dokumentin äänisuunnittelu (Ari Koivumäki)
-Töiden kehittely: materiaalia kuultavaksi/katsottavaksi
7. Maanantai 18.2.
- Töiden kehittely: materiaalia kuultavaksi/katsottavaksi
8. PERIODITAUKO/TALVILOMAVIIKKO 9
9. Maanantai 4.3.
- Töiden kehittely: materiaalia kuultavaksi/katsottavaksi
Moodleen: lopulliset palautteen pohjalta viilatut versiot
10. Maanantai 11.3.
Loppuarviointi
- Valmiiden töiden kuuntelu ja katselu
- Palautekeskustelu ja arviointi
- Kurssin päätös
Tyydyttävä 1
Työtehtävien
työtoiminnan
osaaminen
* Suorittaa annettuja
tehtäviä ohjattuna ja
avustettuna.
* Suunnittelee ja
toteuttaa yhdessä sovitun
tehtävän.
* Valitsee
tarkoituksenmukaiset
välineet ja työtavat
tehtävän
suorittamiseksi.
* Työote on suorittava,
puutteita kehittämisessä
ja palautteen
vastaan ottamisessa ja
antamisessa
* Tarkastelee asioita
omasta näkökulmastaan.
Hyvä 3
Ammatin osaaminen
* Suorittaa itsenäisesti keskeisiä
tehtäviä ja toimii
työyhteisönsä/projektiryhmän
aktiivisena jäsenenä.
* Kuvaa toteutetun työprosessin,
perustelee tehdyt ja tulevat
valinnat.
* Arvio omaa toimintaansa
* Osallistuu vaihtoehtoisten
ratkaisujen kehittämiseen. Ottaa
vastaan ja antaa aktiivisesti
palautetta.
Kiitettävä 5
Työkulttuurin
osaaminen
* Suhteuttaa
työprosessinsa
yhteisön/projektin
kokonaistavoitteisiin ja
arvioi toimintaansa
suhteessa niihin.
* Kuvaa osaamisensa
nykytilaa ja asettaa
kehittymistavoitteita, luo
itsensä ja työnsä
kehittämiseksi
vaadittavan polun
* Tutkii ja kokeilee
erilaisia vaihtoehtoja
ratkaisuihin, etsii, ottaa
vastaan ja antaa
aktiivisesti palautetta
* Tunnistaa
yhteisön/projektin
vahvuudet ja
kehittämiskohteet.
*Toimii rakentavasti
ryhmän jäsenenä,
ryhmähenkeä luoden ja
ylläpitäen ja muita
ryhmän jäseniä tukien.
* Osaa arvioida ja
kehittää toimintaansa
ammattimaisesta
näkökulmasta
Anneli Karppinen
Suomi
20.08.2018 - 07.09.2018
21.07.2018 - 21.08.2018
Petteri Rajanti, Outi Söderholm, Anneli Karppinen, Teppo Nuutinen
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Janne Heinonen
Luennot, kirjoitusharjoitukset, vierailijat. Kurssiin sisältyvä Writers' Room -työpaja on suunnattu pelkästään 17MAkäsis-opiskelijoille.
Suomi
07.01.2019 - 31.05.2019
08.12.2018 - 31.01.2019
Janne Heinonen, Elokuva ja TV Virtuaalihenkilö, Teppo Nuutinen, Emma Ketonen
Taide, musiikki ja media
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Ari Koivumäki
Oheismateriaalina Tabula-toteutus, Tamkin kirjastossa Mediapoliksella olevat kuunnelmat ja kirjallisuus: Aro Eero & Viljanen Mikko (toim.): Korville piirretyt kuvat, kirjoituksia kuunnelmasta ja äänitaiteesta. Like, 2010. Weston, Judith Näyttelijän ohjaaminen. Helsinki : Nemo, 1999, David Sonnenschein: Sound Design, Michael Wiese Productions, 2001, Äänipää-sivuston kuunnelmaan liittyvät osuudet (http://www.aanipaa.tamk.fi)
Kurssin tavoitteena on tutustua radiokuunnelman dramaturgiaan ja käsikirjoittamiseen, oppia kuunnelman tuotantoprosessi ennakkosuunnittelusta toteutukseen, tutustua ohjaajan, näyttelijän ja äänisuunnittelijan näkökulmiin sekä tehdä hyviä kuunnelmakäsikirjoituksia, joista osa toteutetaan kuunnelmaksi ja esitetään mm. YLEssä, Radio Moreenissa ja Radiofestivaaleilla.
Suomi
12.03.2019 - 14.05.2019
08.12.2018 - 31.01.2019
Elokuva ja TV Virtuaalihenkilö, Ari Koivumäki
Ilmoittautuminen kurssille viimeistään ensimmäisellä tapaamiskerralla eli ti 13.3.2019
Taide, musiikki ja media
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Ti 12.3.2019 klo 16.30 -19.30 Kuunnelman käsikirjoittaminen Mari Mörö
Ti 19.3 2019 klo 16.30 -18.30 Käsikirjoituksesta esitykseksi
Ti 26.3 2019 klo 16.30 -18.30 Äänisuunnittelu kuunnelmissa Ari Koivumäki
Ti 2.4 2019 klo 16.30 -18.30 Dialogin kirjoittaminen Mari Mörö
Pe 5.4.2019 Radiofestivaalit (radiofestivaali.metropolia.fi) Helsingissä
Ti 9.4 2019 klo 16.30 -18.30 YLE Audiodraama Antti Lehtinen
To 2.5 2019 tekstien dramatisointi ryhmissä 3-4 h aikavälillä 9-20 Mari Mörö
Ti 14.5 2019 klo 16.30 -18.30 kuunnelmien tuotannon suunnittelu, valmiiden tekstien arviointikeskustelu Ari Koivumäki
* Suorittaa annettuja tehtäviä ohjattuna ja avustettuna.
* Suunnittelee ja toteuttaa yhdessä sovitun tehtävän.
* Valitsee tarkoituksenmukaiset työtavat tehtävän suorittamiseksi.
* Työote on suorittava, puutteita kehittämisessä, palautteen vastaan ottamisessa ja antamisessa
* Tarkastelee asioita omasta näkökulmastaan.
* Suorittaa itsenäisesti keskeisiä tehtäviä ja toimii ryhmän aktiivisena jäsenenä.
* Arvio omaa toimintaansa, perustelee tehdyt ja tulevat valinnat.
* Osallistuu vaihtoehtoisten ratkaisujen kehittämiseen. Ottaa vastaan ja antaa aktiivisesti palautetta
* Suhteuttaa käsikirjoitustyöprosessinsa asetettuihin tavoitteisiin ja arvioi toimintaansa suhteessa niihin.
* Kuvaa osaamisensa nykytilaa ja asettaa kehittymistavoitteita
* Tutkii ja kokeilee erilaisia vaihtoehtoja ratkaisuihin, etsii, ottaa vastaan ja antaa aktiivisesti palautetta
* Tunnistaa käsikirjoituksensa vahvuudet ja kehittämiskohteet.
* Toimii rakentavasti ryhmän jäsenenä, ryhmähenkeä luoden ja ylläpitäen ja muita ryhmän jäseniä tukien.
* Osaa arvioida ja kehittää toimintaansa ammattimaisesta näkökulmasta
Pertti Näränen
Bruce Block - Visual Story
American Cinematographer
No Film School
Luennot, työpajaopetus, pienryhmätehtvät ja opetuskeskustelut
Läsnäolot
Tehtävien toteuttaminen
Aktiivisuus keskusteluissa
Suomi
14.01.2019 - 31.05.2019
15.12.2018 - 13.01.2019
Janne Heinonen, Tommi Moilanen
Taide, musiikki ja media
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Lähiopetusta noin 24h / viikko
Itsenäistä / pienryhmätyöskentelyä noin 10h
Työkalujen haltuunotto: linssioppi ja kuvausformaatit
Kuvakerronnan teorian perusteet (kertaus)
Kuvakerronnan teorian hallinta: kuvakerronnan rakentaminen kohtaukseen
Kuvadramaturgian ja kuvaleikkauksen suhde
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yhtenäisen ja ilmaisuvoimaisen kuvakerronnan pieneen kohtaukseen. Hän valitsee tyylilajiin ja työskentelytapaan sopivat työkalut (kamera ja objektiivit) sekä hallitsee niiden päämäärätietoisen käytön. Opiskelija soveltaa kuvakerronnan teoriaa kiinnostavan kuvadramaturgian luomiseksi. Hän ymmärtää kuvaleikkauksen tuomat mahdollisuudet ja rajoitteet sekä osaa huomioida ne kuvauksen ennakkosuunnittelussa.
Janne Heinonen
Suomi
07.01.2019 - 31.05.2019
08.12.2018 - 31.01.2019
Janne Heinonen, Elokuva ja TV Virtuaalihenkilö
Taide, musiikki ja media
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Janne Heinonen
Luennot ja harjoitustehtävät sekä ryhmässä oppiminen.
Suomi
07.01.2019 - 31.05.2019
08.12.2018 - 31.01.2019
Janne Heinonen, Sasu Riikonen
Opettajat: Janne Heinonen ja Sasu Riikonen
Taide, musiikki ja media
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Janne Heinonen
Suomi
07.01.2019 - 31.05.2019
08.12.2018 - 31.01.2019
Janne Heinonen, Antti Perälä
Taide, musiikki ja media
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Helena Ruohotie
Suomi
07.01.2019 - 31.05.2019
08.12.2018 - 06.01.2019
Elokuva ja TV Virtuaalihenkilö, Helena Ruohotie
Taide, musiikki ja media
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Arto Koskinen
Blake Snyder; Save The Cat
Luennot.
Kirjoitusharjoitukset.
Lyhytelokuvan, n. 10-12min käsikirjoituksen käsikirjoittaminen.
Läsnäolo l. tunneille osallistuminen.
Aktiivisuus ja oma-aloitteisuus sekä harjoitustehtävien suorittaminen.
Annetussa aikataulussa pysyminen ja käsikirjoitustyön eteneminen.
Suomi
07.01.2019 - 31.05.2019
08.12.2018 - 06.02.2019
Teppo Nuutinen, Arto Koskinen
Taide, musiikki ja media
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Em. kirjan tenttiminen + 10-12. min käsikirjoituksen tekeminen ohjatusti.
Oppilaitosten välisten käsikirjoitusten pitsaustapahtuma 25.4.2019 Suomen elokuvasäätiön tiloissa, joko osallistuen tai seuraten katsomosta.
onnistunein lopputyöksi saatettu projekti saattaa päästä osallsitumaan Nordik Talent tapahtumaan Kööpenhaminassa seuraavan vuoden syksynä.
Luennot 30%
Käsikirjoitusharjoitukset 70%
Lyhytelokuvan käsikirjoittaminen ja ennakkosuunnittelu aikataulu:
Viikko 6
Ke 6.2 kello 10.00-16.00 (20061) Tunnekartta, aiheet - millainen on omaperäinen aihe/ idea?
To 7.2. kello 9-16.00 (20061) Opiskelijoiden kartat
Pe. 8.2 kello 9 -16 (20061) Opiskelijioden kartat
Viikko 7
Ti 12.2 kello 10-16.00 (20061) Novellit käydään läpi
Ke 13.2 kello 10-16.00 (20061) Novellit käydään läpi
Viikko 10
Ti 5.3 kello 9.00-17.00 (20061) Synopsikset käydään läpi
Viikko 12
Ti 19.3 kello 10-16 (20061) Kohtausluettelot käydään läpi
Ke 20.3 kello 10-16 (20061) Kohtausluettelot käydään läpi
To 21.3 kello 10-16 (20061) Kohtausluettelot käydään läpi
Viikko 14
Ti 2.4 kello (20061) 10.00-16.00 Käsikirjoitukset käydään läpi
Ke 3.4. kello (20061) 10.00 - 16.00 Käsikirjoitukset käydään läpi
Viikko 15
Ti 9.4 Käsikirjoitukset toimitetaan tuottajille.
To 11.4 kello 10-16 Tuottajien palaute käsikirjoituksille / Helena Ruohotie vastaa
Viikko 16
Ma 15.4. kello 09-16 (20061) Käsikirjoitukset käydään läpi
Ti 16.4 kello 9-16 (20061) Käsikirjoitukset käydään läpi
Viikko 17
To 25.2 kello 9-17.00 SES / Final draft opiskelijaelokuvien pitsaustapahtuma
Osallistuu luennoille vaihtelevasti, aikataulussa pysyminen tuottaa vaikeuksia.
Tuottaa kaksi käsikirjoitusversiota mutta aktiivisuus heikko. Draamallinen ajattelu heikko.
Osallistuminen vaihtelevaa. Suoriutuu annetuista tehtävistä ja käsikirjoitusprosessista, draamallisen ajattelun sisäistäminen kohtalaista.
Osallistuu ja on aktiivinen tunneilla.
Käsikirjoitus etenee aikatulun mukaisesti.
Osoittaa vahvaa draamallisen ajattelun sisäistämiskykyä. Omaperäinen lähestymistapa käsikirjoittamiseen.
Pertti Näränen
Suomi
20.08.2018 - 25.09.2018
21.07.2018 - 19.08.2018
30 - 50
Pertti Näränen, Elokuva ja TV Virtuaalihenkilö
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
1 op
Pertti Näränen
Tabulassa (tabula.tamk.fi/ omat tunnukset)
Luennot, ryhmätyötehtävät, esseet, esitelmät, yhteissoitto ja laulu!
Arviointi perustuu elotv:n yleisiin arviointikriteereihin, ks.
https://intra.tamk.fi/web/tutkinto-opinto-opas/arviointi-koulutuskohtaiset
Suomi
07.01.2019 - 31.05.2019
08.12.2018 - 14.01.2019
Petteri Rajanti, Elokuva ja TV Virtuaalihenkilö
Ammattillisesti suuntaavat 20 op:n opinnot, Äänisuunnittelu ja kenttä-äänitys, Äänisuunnittelu ja miksaus, Äänisuunnittelu ja jälkiäänitys sekä Musiikin äänitys ja miksaus muodostavat kokonaisuuden. Siksi voi olla hyvin vaikeaa ottaa yksittäistä toteutusta erillisenä.
Keväällä hypitään viikottain eri toteutusten välillä. ks Pakki.
Taide, musiikki ja media
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Sovittava Petteri Rajannin kanssa
Vierailemme muutamassa ammattistudiossa.
ks Pakki
ks Pakki
Musiikin äänitys niveltyy osaksi äänen suuntaavia, sillä sen aikana käsitellään akustiikan, psykoakustiikan ja sähköakustiikan peruskäsitteet ja studioiden signaalitie.
Puhtaasti musiikkin äänitykseen liittyvät päivät:
12.2-14.2
23.-26.4
2.5
Arviointi perustuu elotv:n yleisiin arviointikriteereihin, ks.
https://intra.tamk.fi/group/koulutusohjelmien-abc/elokuva-ja-televisio/arviointikriteerit
Arviointi perustuu elotv:n yleisiin arviointikriteereihin, ks.
https://intra.tamk.fi/group/koulutusohjelmien-abc/elokuva-ja-televisio/arviointikriteerit
Arviointi perustuu elotv:n yleisiin arviointikriteereihin, ks.
https://intra.tamk.fi/group/koulutusohjelmien-abc/elokuva-ja-televisio/arviointikriteerit
Arviointi perustuu elotv:n yleisiin arviointikriteereihin, ks.
https://intra.tamk.fi/group/koulutusohjelmien-abc/elokuva-ja-televisio/arviointikriteerit
Arto Koskinen
Suomi
20.05.2019 - 31.05.2019
20.04.2019 - 19.05.2019
Arto Koskinen
Taide, musiikki ja media
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Tommi Moilanen
- Läsnäolot
- Aktiivisuus
- Ryhmä- ja yksilötehtävien tekeminen
- Loppuraportointi
Suomi
03.12.2018 - 21.12.2018
01.10.2018 - 30.11.2018
10 - 23
Petteri Rajanti, Tommi Moilanen, Jaakko Salmijärvi, Arto Koskinen, Janne Heinonen
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Viikot ovat intensiivistä työskentelyä pienryhmissä ja suuremmissa työryhmissä kohtausharjoitusten parissa.
Opiskelija osaa laatia ohjaussuunnitelman. Hän osaa analysoida kohtausten merkityksen elokuvassa. Hän osaa suunnitella kohtausten elokuvallisen näyttämöllepanon ja keskinäisen jatkuvuuden.
Sisältö:
Kohtausharjoitukset. Suunnitellaan elokuvan kohtaukset ja toteutetaan ohjaussuunnitelma elokuvakäsikirjoituksesta.
- Opiskelija osallistuu opetukseen
- Opiskelija tekee tehtävänsä pintapuoleisesti, muttei osaa soveltaa oppimaansa tietoa harjoituksiin
- Opiskelija ymmärtää näyttämöllepanon periaatteet
- Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja toteuttaa annetut tehtävät
- Opiskelija soveltaa oppimaansa tietoa harjoituksiin
- Opiskelija toimii vuorovaikutteisessa yhteistyössä pienryhmän sisällä
- Opiskelija ymmärtää näyttämöllepanon merkityksen ja kameran suhteen näyttämön tapahtumiin elokuvallisesta näkökulmasta
- Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja toteuttaa annetut tehtävät kiitettävästi
- Opiskelija reflektoi tekemäänsä harjoitusta ja kehittää itse itseään
- Opiskelija toimii sujuvassa vuorovaikutuksessa eri kokoisissa työryhmissä ja hallitsee kurssin antamat opit ja työkalut monipuolisesti sekä osaa soveltaa niitä muuttuviin tilanteisiin
- Opiskelija hallitsee ja muokkaa näyttämöllepanoa tarinan vaatiman lopputunnelman saavuttamiseksi
- Opiskelija ymmärtää ja hallitsee kameran asettamat rajoitteet ja sen luomat mahdollisuudet osana elokuvallista kerrontaa ja kohtauksen suunnittelua
Opiskelijan seminaari-/opinnäytetyöhön kytkeytyvä kirjallisuus
Kontaktiopetus, itsenäinen-/pienryhmätyöskentely Tabulassa, kurssitehtävät
Kurssin arvioinnissa sovelletaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä: https://intra.tamk.fi/web/tutkinto-opinto-opas/arviointi
Kurssin suorittaminen edellyttää sitä, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksytysti ja arvioinnin muut perusteet toteutuvat vähintäänkin tyydyttävästi.
Suomi
22.10.2018 - 18.12.2018
10.02.2018 - 12.10.2018
6 - 30
Maaret Salminen, Anneli Karppinen
Kurssi painottuu seminaarityön tekemiseen ja siihen sisältyy 5 tehtävää sekä oman seminaarityön itsearviointi. Tehtävien aiheina ovat rajaus ja fokusointi, sisällysluettelo, lukujen kirjoittaminen sekä lopullisen seminaarityön palauttaminen, esittely ja opponointi. Kurssilla työskennellään aluksi yhdessä ja loppupuolella pääasiassa kahdessa ryhmässä, joiden kokoonpano selviää ensimmäisen kokoontumiskerran jälkeen.
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Kurssin voi suorittaa etänä, mikä on tarkoitettu opiskelijoille, jotka eivät työn, harjoittelun tai muun pätevän ja opettajien hyväksymän syyn vuoksi pysty osallistumaan kokoontumiskerroille. Etänä suorittavat tekevät kaikki kurssitehtävät samassa järjestyksessä, kuin lähiopetuksessa olevat. Seminaarityön esittely ja opponointi tehdään lähtökohtaisesti sille varatulla kokoontumiskerralla osallistumalla tilaisuuteen paikan päällä. Poikkeustapauksissa voidaan sopia toisin. Kurssin etänä suorittava ilmoittautuu Pakissa samalle toteutukselle, kuin lähiopetuksessa opiskelevat. Sen jälkeen hän ottaa yhteyttä Maaret Salmiseen (maaret.salminen@tamk.fi) ja Anneli Karppiseen (anneli.karppinen@tamk.fi) ja ilmoittaa suorittavansa kurssin etänä, jolloin hänet lisätään opiskelijaksi etätoteutukselle.
Lähiopetus ja Tabula-työskentely 40%
Itsenäinen työskentely ja kurssitehtävät 60%
Hyväksytyn suorituksen edellytykset eivät täyty.
Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat heikkoja ja puutteellisia. Tehtävien palautukset ovat pääsääntöisesti myöhässä. Tietämyksen ja perustelujen osoittaminen sekä vertaispalautteen antaminen ovat tasoltaan heikkoa tai tyydyttävää. Opiskelijan itsearviointi on vähäistä.
Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat hyviä. Tehtävien palautukset ovat pääsääntöisesti ajallaan. Opiskelija osoittaa hyvää tietämystä, osaa perustella valintojaan ja päätelmiään, antaa vertaispalautetta ja osaa arvioida omaa suoritustaan hyvin.
Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat kiitettäviä. Tehtävät on palautettu ajallaan. Opiskelija osoittaa kiitettävää tietämystä, perustelee valintojaan ja päätelmiään, antaa vertaispalautetta ja osaa arvioida omaa suoritustaan erinomaisesti.
Maaret Salminen
Kurssin arvioinnissa sovelletaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä: https://intra.tamk.fi/web/tutkinto-opinto-opas/arviointi
Kurssin suorittaminen edellyttää sitä, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksytysti ja arvioinnin muut perusteet toteutuvat vähintäänkin tyydyttävästi.
Suomi
11.03.2019 - 03.06.2019
09.02.2019 - 06.03.2019
Maaret Salminen, Anneli Karppinen
Kurssi painottuu seminaarityön tekemiseen, ja siihen sisältyy seminaarityötä edistäviä kursstehtäviä sekä oman seminaarityön itsearviointi. Tehtävien aiheina ovat rajaus ja fokusointi, sisällysluettelo, lukujen kirjoittaminen ja viittauskäytännöt sekä lopullisen seminaarityön palauttaminen, esittely ja opponointi. Kurssilla työskennellään aluksi yhdessä ja loppupuolella pääasiassa kahdessa ryhmässä, joiden kokoonpano selviää ensimmäisen kokoontumiskerran jälkeen.
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Seminaarikurssi suoritetaan lähiopetuksessa. Muista tavoista neuvotellaan erikseen kurssin opettajien kanssa.
Lähiopetus ja Tabula-työskentely 40%
Itsenäinen työskentely ja kurssitehtävät 60%
Seminaarikurssi alkaa 8.3. ja päättyy 17.5. mennessä. Kokoontumiskerrat ovat perjantaisin klo 9-12.
Hyväksytyn suorituksen edellytykset eivät täyty.
Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat heikkoja ja puutteellisia. Tehtävien palautukset ovat pääsääntöisesti myöhässä. Tietämyksen ja perustelujen osoittaminen sekä vertaispalautteen antaminen ovat tasoltaan heikkoa tai tyydyttävää. Opiskelijan itsearviointi on vähäistä.
Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat hyviä. Tehtävien palautukset ovat pääsääntöisesti ajallaan. Opiskelija osoittaa hyvää tietämystä, osaa perustella valintojaan ja päätelmiään, antaa vertaispalautetta ja osaa arvioida omaa suoritustaan hyvin.
Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat kiitettäviä. Tehtävät on palautettu ajallaan. Opiskelija osoittaa kiitettävää tietämystä, perustelee valintojaan ja päätelmiään, antaa vertaispalautetta ja osaa arvioida omaa suoritustaan erinomaisesti.
Ari Koivumäki
Suomi
01.09.2018 - 18.12.2018
02.08.2018 - 10.12.2018
Tommi Moilanen, Carolina Pajula, Jaakko Salmijärvi, Teppo Nuutinen, Arto Koskinen, Helena Ruohotie, Ari Koivumäki
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Pertti Näränen
Suomi
07.01.2019 - 07.06.2019
08.12.2018 - 31.01.2019
Petteri Rajanti, Tommi Moilanen, Teppo Nuutinen, Arto Koskinen, Helena Ruohotie, Ari Koivumäki
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Pertti Näränen
Suomi
13.08.2018 - 08.06.2019
14.07.2018 - 12.08.2018
0 - 40
Maaret Salminen, Pertti Näränen, Tommi Moilanen, Carolina Pajula, Jaakko Salmijärvi, Johanna Granlund, Arto Koskinen, Marianna Leikomaa, Petteri Rajanti, Leena Mäkelä, Anneli Karppinen, Janne Tauriainen, Petri Tuohimäki, Helena Ruohotie, Ari Koivumäki
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
5 op
Maaret Salminen
Suositeltavaa luettavaa:
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos. Helsinki: Tammi.
Hyvärinen, M., Nikander, P. & Ruusuvuori J. (toim.). 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Kustannusosakeyhtiö Vastapaino.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. uudistettu painos. Helsinki: SanomaPro.
Kontaktiopetus, itsenäinen-/pienryhmätyöskentely Tabulassa, kurssitehtävät
Kurssin arvioinnissa sovelletaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä: https://intra.tamk.fi/web/tutkinto-opinto-opas/arviointi
Kurssin suorittaminen edellyttää sitä, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksytysti ja arvioinnin muut perusteet toteutuvat vähintäänkin tyydyttävästi. Poissaolokertoja lähiopetuksesta voi olla enintään kaksi opettajan hyväksymistä syistä, ja opiskelijan tulee korvata kyseiset kerrat sovitulla tavalla. Jos poissaolokertoja on kolme tai enemmän, opiskelijalla suorittaa kurssin loppuun etäopintoina (ks. kohta Toteutuksen valinnaiset suoritustavat).
Suomi
07.01.2019 - 31.03.2019
08.12.2018 - 14.01.2019
Maaret Salminen, Anneli Karppinen
LÄHIOPETUS (7 kokoontumiskertaa)
11.1., 18.1., 25.1., 1.2., 8.2., 15.2. ja 22.2.2019 klo 9-12, luokka 30014
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Kurssin voi suorittaa vaihtoehtoisesti etäopiskeluna, jolloin opiskelija etenee aihekokonaisuus kerrallaan itsenäisesti kurssin omalla etätoteutuksella Tabulassa. Uusi aihekokonaisuus avautuu, kun edellinen on suoritettu. Opinnäytteen suunnittelu ja tutkimusmenetelmät -kurssi (opparikurssi) tulee olla käytynä ennen osallistumista seminaarikurssille (Opinnäytehankkeen raportointi). Kurssin etänä suorittava ilmoittautuu Pakissa samalle toteutukselle, kuin lähiopetuksessa opiskelevat. Sen jälkeen hän ottaa yhteyttä Maaret Salmiseen (maaret.salminen@tuni.fi) ja Anneli Karppiseen (anneli.karppinen@tuni.fi) ja ilmoittaa suorittavansa kurssin etänä, jolloin hänet lisätään opiskelijaksi etätoteutukselle.
Lähiopetus ja Tabula-työskentely 40%
Itsenäinen työskentely ja kurssitehtävät 60%
Perjantaiaamupäivisin 11.1.-22.2.2019 klo 9-12, luokka 30014
Hyväksytyn suorituksen edellytykset eivät täyty.
Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat heikkoja ja puutteellisia. Tehtävien palautukset ovat pääsääntöisesti myöhässä. Tietämyksen ja perustelujen osoittaminen sekä vertaispalautteen antaminen ovat tasoltaan heikkoa tai tyydyttävää. Opiskelijan itsearviointi on vähäistä.
Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat hyviä. Tehtävien palautukset ovat pääsääntöisesti ajallaan. Opiskelija osoittaa hyvää tietämystä, osaa perustella valintojaan ja päätelmiään, antaa vertaispalautetta ja osaa arvioida omaa suoritustaan hyvin.
Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat kiitettäviä. Tehtävät on palautettu ajallaan. Opiskelija osoittaa kiitettävää tietämystä, perustelee valintojaan ja päätelmiään, antaa vertaispalautetta ja osaa arvioida omaa suoritustaan erinomaisesti.
Pertti Näränen
Suomi
01.08.2018 - 07.06.2019
01.08.2018 - 30.04.2019
0 - 40
Maaret Salminen, Pertti Näränen, Tommi Moilanen, Jaakko Salmijärvi, Tomi Leino, Helena Ruohotie, Ari Koivumäki, Janne Heinonen
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Pertti Näränen
Suomi
01.08.2018 - 31.07.2019
02.07.2018 - 30.04.2019
Pertti Näränen, Tommi Moilanen, Carolina Pajula, Jaakko Salmijärvi, Tomi Leino, Teppo Nuutinen, Helena Ruohotie, Ari Koivumäki
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Pertti Näränen
Suomi
01.09.2018 - 30.06.2019
02.08.2018 - 31.08.2018
Petteri Rajanti, Tommi Moilanen, Tomi Leino, Arto Koskinen
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Pertti Näränen
Suomi
13.08.2018 - 31.05.2019
14.07.2018 - 22.08.2018
Petteri Rajanti, Maaret Salminen, Jaakko Salmijärvi
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Pertti Näränen
Suomi
21.08.2018 - 07.06.2019
22.07.2018 - 28.02.2019
30 - 45
Petteri Rajanti, Janne Heinonen, Tommi Moilanen, Anneli Karppinen, Carolina Pajula, Jaakko Salmijärvi
Taide, musiikki ja media
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Anneli Karppinen
Suomi
13.08.2018 - 07.06.2019
14.07.2018 - 28.02.2019
Petteri Rajanti, Maaret Salminen, Janne Heinonen, Tommi Moilanen, Anneli Karppinen, Carolina Pajula, Jaakko Salmijärvi
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Pertti Näränen
Suomi
13.08.2018 - 31.07.2019
02.07.2018 - 30.04.2019
Petteri Rajanti, Janne Heinonen, Maaret Salminen, Pertti Näränen, Tommi Moilanen, Jaakko Salmijärvi, Teppo Nuutinen, Arto Koskinen, Helena Ruohotie
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Pertti Näränen
Suomi
01.09.2018 - 30.06.2019
02.08.2018 - 31.01.2019
Petteri Rajanti, Janne Heinonen, Pertti Näränen, Outi Söderholm, Tommi Moilanen, Teppo Nuutinen, Helena Ruohotie, Janne Heinonen
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Pertti Näränen
Suomi
13.08.2018 - 30.06.2019
14.07.2018 - 12.08.2018
Pertti Näränen, Janne Heinonen, Tommi Moilanen, Jaakko Salmijärvi, Teppo Nuutinen, Helena Ruohotie
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Pertti Näränen
Materiaalit ovat saatavissa kurssin Tabula-alueelta.
Luennot, ryhmätehtävät, etätehtävät, opetuskeskustelut, harjoitukset, kirjoittamisharjoitukset, itsearviointi, vertaisarviointi
Kurssi arvioidaan esseetehtävän (50%) ja itsearviointitehtävän (50%) perusteella. Suoritus voidaan myös hylätä muiden tehtävien tahallisen laiminlyömisen vuoksi.
Suomi
20.08.2018 - 21.12.2018
21.07.2018 - 31.08.2018
Hannele Timola, Johanna Granlund
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Vaihtoehtoisista suoritustavoista on keskusteltava opettajan kanssa.
Ei tenttiä.
Periodit 1 - 2, tarkemmat aika- ja tilatiedot ryhmän lukujärjestyksessä ja kurssin Tabulassa.
Opiskelija pystyy nimeämään oman osamisensa piirteitä ryhmäviestijänä.
Opiskelija tunnistaa oman alansa tekstejä ja osaa nimetä ne.
Opiskelija osaa laatia suppean ongelmaperustaisen tekstin ohjeiden mukaan ymmärrettävästi.
Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ryhmän jäsenenä.
Opiskelija osaa laatia oman alansa tekstejä ohjeiden mukaisesti.
Opiskelija osaa laatia huolellisen ongelmaperustaisen tekstin ja referoida lähdetekstejä sujuvasti, mutta vielä mekaanisesti.
Opiskelija osaa nimetä kehittymisenkohteitaan ja keinoja itsensä kehittämiseksi ryhmäviestijänä.
Opiskelija osaa soveltaa oman alansa tekstilajeja ja kirjottamisen tapoja tilanteen mukaan.
Opiskelija osaa laatia ongelmaperustaisen tekstin, jossa hän osaa yhdistää lähteistä lainattuja ajatuksia omiinsa tyylillisesti yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.
Tarja Haukijärvi
01.08.2018 - 20.12.2018
02.07.2018 - 15.09.2018
Reijo Mäkelä
Taide, musiikki ja media
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Pertti Näränen
01.08.2018 - 20.12.2018
21.07.2018 - 15.09.2018
Reijo Mäkelä
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Pertti Näränen
Suomi
06.08.2018 - 21.12.2018
02.12.2017 - 31.08.2018
Pertti Näränen, Tommi Moilanen, Jaakko Salmijärvi, Teppo Nuutinen, Helena Ruohotie
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Pertti Näränen
Suomi
07.01.2019 - 31.05.2019
10.12.2018 - 30.04.2019
Pertti Näränen, Helena Ruohotie
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Helena Ruohotie
Suomi
20.08.2018 - 18.12.2018
21.07.2018 - 31.08.2018
Elokuva ja TV Virtuaalihenkilö, Teppo Nuutinen, Helena Ruohotie, Janne Heinonen
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Pertti Näränen
Suomi
20.08.2018 - 18.12.2018
21.07.2018 - 31.08.2018
Pertti Näränen, Jaakko Salmijärvi, Helena Ruohotie, Janne Heinonen
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Teppo Nuutinen
Suomi
07.01.2019 - 31.05.2019
08.12.2018 - 26.03.2019
Janne Heinonen, Elokuva ja TV Virtuaalihenkilö, Teppo Nuutinen
Taide, musiikki ja media
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Helena Ruohotie
Suomi
20.08.2018 - 18.12.2018
21.07.2018 - 30.09.2018
Juha Kaikkonen, Jaakko Salmijärvi, Helena Ruohotie, Janne Heinonen, Esko Ansami
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
Pertti Näränen
Opettajalta
Kontaktiopetus, harjoitukset tietokoneluokissa, etätyöskentely Tabulassa, kurssitehtäviä ja tentti
Opiskelijan osoittamat tietokoneenkäyttötaidot tunneilla, kurssitehtävissä, tentissä ja itsenäisessä työskentelyssä. Aktiivisuus, huolellisuus, läsnäolo ja osallistuminen kurssilla.
Suomi
15.09.2018 - 30.09.2018
21.07.2018 - 10.09.2018
Maaret Salminen
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Opetus, harjoitustehtävät ja tentti 50%
Itsenäinen työskentely 50%
ORIENTOIVA TYÖSKENTELY
15.-23.9.2018 Tabulassa
TUNNIT
Ma 24.9. klo 14-18: Adassa (10016) alkuosa ja jatkuu tietokoneluokissa 30015, 30016
Ma 1.10. klo 14-18: Adassa (10016) alkuosa ja jatkuu tietokoneluokissa 30015, 30016
Ti 2.10. klo 13-17: Adassa (10016) alkuosa ja jatkuu tietokoneluokissa 30015, 30016
Ma 8.10. klo 16-19: tietokoneluokissa 30015, 30016
VIIMEISTEN KURSSITEHTÄVIEN DEADLINE 15.10.2018
Arvosanan 1 kriteerit eivät täyty.
Arvosana 2: Opiskelija osoittaa tyydyttäviä tietokoneenkäyttötaitoja tunneilla, kurssitehtävissä, tentissä ja itsenäisessä työskentelyssä. Aktiivisuus, huolellisuus, läsnäolo ja osallistuminen kurssilla on tyydyttävää. Arvosana 1: arvioitavat alueet ovat heikkoja.
Arvosana 4: Opiskelija osoittaa kiitettäviä tietokoneenkäyttötaitoja tunneilla, kurssitehtävissä, tentissä ja itsenäisessä työskentelyssä. Aktiivisuus, huolellisuus, läsnäolo ja osallistuminen kurssilla on kiitettävää. Arvosana 3: arvioitavat alueet ovat hyviä.
Arvosana 5: Opiskelija osoittaa erinomaisia tietokoneenkäyttötaitoja tunneilla, kurssitehtävissä, tentissä ja itsenäisessä työskentelyssä. Aktiivisuus, huolellisuus, läsnäolo ja osallistuminen kurssilla on erinomaista.
Carolina Pajula
Määritellään erikseen kurssin Tabulassa.
Suomi
07.01.2019 - 17.05.2019
08.12.2018 - 06.01.2019
Elokuva ja TV Virtuaalihenkilö, Carolina Pajula
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Maaret Salminen
opettajalta
Kontaktiopetus, valon ja värin workshop, erilaiset kurssitehtävät, Tabula-toteutus.
Arvosanat asteikolla 0-5
Annettujen tehtävien suorittaminen, opetettujen asioiden omaksuminen, luovuus, analyyttisyys, ilmaisu, osallistuminen, läsnäolo, oman osaamisen ja oppimisen reflektointi, itsearviointi ja vertaisarviointi.
Kurssilla on läsnäolopakko. Ilman lääkärintodistusta kontaktiopetuksesta voi olla poissa korkeintaan yhden kerran koko kurssin aikana.
Suomi
14.01.2019 - 17.05.2019
08.12.2018 - 18.01.2019
Maaret Salminen
Kurssi koostuu kolmesta toisiinsa liittyvästä osasta tehtävineen: orientoivasta, kontaktiopetuksesta sekä lopputehtäväprojektista. Painopiste on valon ja värin teoreettisten perusteiden syventämisessä ja soveltamisessa valo- ja väri-ilmaisuun sekä analyyttiseen ja dramaturgiseen ajatteluun.
Orientoiva osuus on ajalla 21.-30.1.2019 (Tabula-toteutuksella)
Kontaktiopetus on ajalla 1.2.-22.3.2019
Lopputehtävän työstö itsenäisesti, ohjaustapaamiset ja välitarkastukset ovat ajalla 1.4.-6.5.2019
Näyttelyn pystytys ja loppukritiikki ovat viikolla 20
Taide, musiikki ja media
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Ei valinnaista suoritustapaa.
Lähiopetus ja Tabula-työskentely 50%
Itsenäinen ja pienryhmätyöskentely 50%
ORIENTOIVA TEHTÄVÄ ENNEN KONTAKTIOPETUKSEN ALKUA (annetaan ilmoittautuneille Tabulassa viikolla 4), DEADLINE 30.1.2019
---
KONTAKTIOPETUS, 7 KERTAA:
pe 01.02.2019 klo 13.00 - 17.00, luokka 30014
pe 08.02.2019 klo 13.00 - 17.00, luokka 30014
ma-to 11.-14.03.2018 klo 09.00 - 16.00, Kuvastudio 13009ab (workshop 4 pv)
pe 22.03.2019 klo 13.00 - 17.00, luokka 30014
---
LOPPUTEHTÄVÄN ITSENÄINEN TYÖSTÖ + OHJAUSTAPAAMISET, DEADLINE 13.5.2019
Kurssin lopputehtävänä toteutetaan aihepiiriin kytkeytyvä valo- ja väritutkielma, jonka muoto on suurkuvatuloste. Ohjaustapaamiset ja välitarkastukset ajoittuvat välille 1.4.-6.5. ja ne sovitaan erikseen kurssilla. Tutkielmista kootaan näyttely Mediapoliksen tiloihin. Näyttely pystytetään viikolla 20, ja se on esillä elokuuhun 2019 saakka, ellei toisin ilmoiteta.
Arvosanan 1 kriteerit eivät täyty.
Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat heikkoja ja puutteellisia. Tehtävien suoritukset ja palautukset ovat pääsääntöisesti myöhässä. Teorian soveltaminen käytäntöön, ilmaisu ja taiteellistekninen ajattelu, valintojen ja päätelmien perustelu sekä vertaispalautteen antaminen ovat tasoltaan heikkoja tai tyydyttäviä. Opiskelijan itsearviointi on vähäistä.
Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat hyviä. Tehtävien suoritukset ja palautukset ovat pääsääntöisesti ajallaan. Teorian soveltaminen käytäntöön, ilmaisu ja taiteellistekninen ajattelu, valintojen ja päätelmien perustelu sekä vertaispalautteen antaminen ovat tasoltaan hyviä. Opiskelija osaa arvioida omaa suoritustaan hyvin.
Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat kiitettäviä. Tehtävät on suoritettu ja palautettu ajallaan. Teorian soveltaminen käytäntöön, ilmaisu ja taiteellistekninen ajattelu ovat tasoltaan kiitettäviä. Hän perustelee valintojaan ja päätelmiään, antaa vertaispalautetta ja osaa arvioida omaa suoritustaan erinomaisesti.
Petteri Rajanti
Tabulassa (tabula.tamk.fi/ omat tunnukset)
Luennot, ryhmätyötehtävät, esseet, esitelmät.
Arviointi perustuu elotv:n yleisiin arviointikriteereihin, ks.
https://intra.tamk.fi/web/tutkinto-opinto-opas/arviointi-koulutuskohtaiset
Suomi
07.01.2019 - 31.05.2019
08.12.2018 - 14.01.2019
Petteri Rajanti, Elokuva ja TV Virtuaalihenkilö
Ammattillisesti suuntaavat 20 op:n opinnot, Äänisuunnittelu ja kenttä-äänitys, Äänisuunnittelu ja miksaus, Äänisuunnittelu ja jälkiäänitys sekä Musiikin äänitys ja miksaus muodostavat kokonaisuuden. Siksi voi olla hyvin vaikeaa ottaa yksittäistä toteutusta erillisenä.
Keväällä hypitään viikottain eri toteutusten välillä. ks Pakki.
Taide, musiikki ja media
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
keskusteltava Petteri Rajannin kanssa tapauskohtaisesti
Luennoijina ammattilaisia
ks Pakki
Kaksi aloitusta:
1.
kolmosille ja niille, joilla kurssi ei ole ensimmäinen ammatillinen suuntaava kurssi:
15.1 klo 13-15 jossain Radiosiiven tilassa, tila selviää joulukuussa
2.
äänikakkosille( kaikki siis mukaan viimeistään tähän):
29.1 klo 9-15 Kosmos 1, eli Radiosiipi 13014
ks Pakki
Jälkiäänitystä on mahdoton käsitellä, jos ei ole kenttä-äänitys, signaalitie, aksutiikan ja psykoakustiikan peruskäitteet ja studioiden käyttö hallussa.
Puhtaasti jälkiäänitystä käsitellään aikoina:
19.- 21.3
26.- 28.3
2.- 4.4
Arviointi perustuu elotv:n yleisiin arviointikriteereihin, ks.
https://intra.tamk.fi/group/koulutusohjelmien-abc/elokuva-ja-televisio/arviointikriteerit
Arviointi perustuu elotv:n yleisiin arviointikriteereihin, ks.
https://intra.tamk.fi/group/koulutusohjelmien-abc/elokuva-ja-televisio/arviointikriteerit
Arviointi perustuu elotv:n yleisiin arviointikriteereihin, ks.
https://intra.tamk.fi/group/koulutusohjelmien-abc/elokuva-ja-televisio/arviointikriteerit
Arviointi perustuu elotv:n yleisiin arviointikriteereihin, ks.
https://intra.tamk.fi/group/koulutusohjelmien-abc/elokuva-ja-televisio/arviointikriteerit
Petteri Rajanti
Tabulassa (tabula.tamk.fi/ omat tunnukset)
Luennot, ryhmätyötehtävät, esseet, esitelmät.
Arviointi perustuu elotv:n yleisiin arviointikriteereihin, ks.
https://intra.tamk.fi/web/tutkinto-opinto-opas/arviointi-koulutuskohtaiset
Suomi
07.01.2019 - 31.05.2019
08.12.2018 - 06.01.2019
Petteri Rajanti, Elokuva ja TV Virtuaalihenkilö
Ammattillisesti suuntaavat 20 op:n opinnot, Äänisuunnittelu ja kenttä-äänitys, Äänisuunnittelu ja miksaus, Äänisuunnittelu ja jälkiäänitys sekä Musiikin äänitys ja miksaus muodostavat kokonaisuuden. Siksi voi olla hyvin vaikeaa ottaa yksittäistä toteutusta erillisenä.
Keväällä hypitään viikottain eri toteutusten välillä. ks Pakki.
Voi olla hankalaa ottaa vain esim jälkiäänitystä tai miksausta, jos ei ymmärrä signaalitiestä, mikrofoneista tai työasemista mitään.
Taide, musiikki ja media
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Sovittava Petteri Rajannin kanssa
Luennoijina ammattilaisia
ks Pakki
Arviointi perustuu elotv:n yleisiin arviointikriteereihin, ks.
https://intra.tamk.fi/group/koulutusohjelmien-abc/elokuva-ja-televisio/arviointikriteerit
Arviointi perustuu elotv:n yleisiin arviointikriteereihin, ks.
https://intra.tamk.fi/group/koulutusohjelmien-abc/elokuva-ja-televisio/arviointikriteerit
Arviointi perustuu elotv:n yleisiin arviointikriteereihin, ks.
https://intra.tamk.fi/group/koulutusohjelmien-abc/elokuva-ja-televisio/arviointikriteerit
Petteri Rajanti
Tabulassa (tabula.tamk.fi/ omat tunnukset)
Luennot, ryhmätyötehtävät, esseet, esitelmät.
Arviointi perustuu elotv:n yleisiin arviointikriteereihin, ks.
https://intra.tamk.fi/web/tutkinto-opinto-opas/arviointi-koulutuskohtaiset
Suomi
07.01.2019 - 31.05.2019
08.12.2018 - 14.01.2019
Petteri Rajanti, Elokuva ja TV Virtuaalihenkilö
Ammattillisesti suuntaavat 20 op:n opinnot, Äänisuunnittelu ja kenttä-äänitys, Äänisuunnittelu ja miksaus, Äänisuunnittelu ja jälkiäänitys sekä Musiikin äänitys ja miksaus muodostavat kokonaisuuden. Siksi voi olla hyvin vaikeaa ottaa yksittäistä toteutusta erillisenä.
Keväällä hypitään viikottain eri toteutusten välillä. ks Pakki.
Varsinainen Äänisuunnittelu ja miksaus alkaa 8.4.2018 klo 9:00, tila selviää myöhemmin.
Tällä toteutuksella oletetaan opiskelijan hallitsevan jo mikrofonit ja työasemat, akustiikan, psykoakustiikan, sähköakustiikan ja signaalitien peruskäsitteet sekä jälkiäänityksen menetelmiä. Nämä käydään läpi toteutuksella Äänisuunnittelu ja kenttä-äänitys sekä Äänisuunnittelu ja miksaus.
Taide, musiikki ja media
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Sovittava Petteri Rajannin kanssa
ammattilaisia vierailijoina
ks Pakki
ks Pakki
Pelkästään miksaamista käsitellään
17.-18.4
29.-30.4
13.-15.5
Mutta toki se on esillä jo Musiikin äänityksestä lähtien, samoin sitä käsitellään äänikerronnan analyyseissä. Miksaaminen on mahdotonta, jos hallussa ei ole akustiikan ja psykoakustiikan peruskäsitteet, signaalitie ja studioiden käyttö.
Arviointi perustuu elotv:n yleisiin arviointikriteereihin, ks.
https://intra.tamk.fi/web/tutkinto-opinto-opas/arviointi-koulutuskohtaiset
Arviointi perustuu elotv:n yleisiin arviointikriteereihin, ks.
https://intra.tamk.fi/web/tutkinto-opinto-opas/arviointi-koulutuskohtaiset
Arviointi perustuu elotv:n yleisiin arviointikriteereihin, ks.
https://intra.tamk.fi/web/tutkinto-opinto-opas/arviointi-koulutuskohtaiset
Arviointi perustuu elotv:n yleisiin arviointikriteereihin, ks.
https://intra.tamk.fi/web/tutkinto-opinto-opas/arviointi-koulutuskohtaiset
Pertti Näränen
Suomi
01.10.2019 - 19.12.2019
01.09.2019 - 19.11.2019
30 - 50
Elokuva ja TV Virtuaalihenkilö, Carolina Pajula
Media-alan koulutus
Media-alan koulutus
TAMK Mediapolis
0-5
Medianomi (AMK)
NQF 6
Ammattikorkeakoulun yleiset pääsyvaatimukset
Opiskelijan on mahdollista hyväksilukea tutkintoon aiempia opintoja sekä aiemmin hankittua osaamista, joka on saavutettu esimerkiksi työkokemuksen, kurssien tai harrastusten avulla.
Katso TAMKin yleiset AHOT-ohjeet.
Opetussuunnitelman mukaisten opintojen suorittaminen ja niitä vastaavan osaamistavoitteiden saavuttaminen.
Lisätietoja: TAMKin tutkintosääntö ja ammattikorkeakoululaki.
TAMKin tutkintosääntö.
Ammattikorkeakoululaki ja asetus ammattikorkeakouluista.
Tutkinto on ammatillisesti suuntautunut Bachelor-tason korkeakoulututkinto. Opinnoissa saa valmiudet toimia media-alalla, erityisesti elokuvan ja television taiteellisissa ja tuotannollisissa tehtävissä. Opintopolun voi suunnata tuottamiseen, käsikirjoittamiseen, kuvaukseen, leikkaukseen tai äänisuunnitteluun. Lisäksi tutkintoon voi liittää mm. radiotyöhön, dokumentaariin ja ohjaukseen liittyviä opintoja.
Tavoitteena on, että opiskelija valmistuessaan:
- Tekee luovia ja toimivia ratkaisuja ideoinnissa, käsikirjoittamisessa ja tuotantoprosesseissa.
- Hallitsee oman erikoisalueensa ilmaisun, työmenetelmät ja teknologian.
- Osaa toimia alan tyypillisissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
- Osaa suunnitella ja johtaa mediatuotantoja ja toimia työryhmän jäsenenä.
- Pystyy toimimaan alan yrittäjänä kotimaisilla ja kansainvälisillä työmarkkinoilla.
VUOSITEEMAT
1 vuosi: elokuvailmaisu ja projektiosaaminen.
Ensimmäisen vuoden jälkeen opiskelija tuntee elokuvailmaisun perusteet, alan ammattiroolit ja työprosessien etenemisen. Hän pystyy toimimaan vähintään avustavissa työrooleissa ammattimaisissa elokuva- ja televisiotuotannoissa.
2. vuosi: televisiotuotanto ja ammatilllinen osaaminen.
Toisen vuoden opinnoissa perehdytään televisio-ohjelmien suunnitteluun ja toteuttamiseen, tv-journalismiin sekä yksikamera- ja monikameratuotantoihin. Ammattiopinnoissa suuntaudutaan osaamisalueille. Toisen vuoden jälkeen opiskelija pystyy työskentelemään av-tuotannoissa harjoittelijana tai oman alansa erityistehtävissä.
3. vuosi: asiakasprojektit ja ammattialan syventäminen.
Opiskelijat kehittävät ja toteuttavat kolmannen vuoden aikana av-projekteja erilaisten yhteistyökumppanien kanssa. Samaan vuoteen mahtuu myös ammattiopintoja, työharjoittelua ja mahdollista ulkomaanvaihtoa.
4. vuosi: ammatillinen asiantuntijuus.
Neljännen vuoden tavoitteena on saavuttaa vahva työelämäosaaminen ja valmiudet toimia alan taiteellisissa, tuotannollisissa tai teknisissä asiantuntijatehtävissä. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa opinnäytehankkeen tai osuuden yhteishankkeesta. Opinnäytehanke on julkaistavaksi tai ulkopuolisen tilaajan käyttöön suunniteltu mediaprojekti, AV-tuote, pilotti tai kehityshanke. Opinnäytteeseen liittyy aina myös hanketta tutkiva ja analysoiva kirjallinen raportti.
Työharjoittelu on kestoltaan noin viisi kuukautta (30 opintopistettä). Suositeltavaa on, että opiskelija tutustuu harjoittelun kautta useampaan työpaikkaan ja työtehtävään. Harjoittelulla on ohjaava opettaja ja siitä laaditaan koulun ja työpaikan välinen sopimus, johon kirjataan myös työaika ja oppimistavoitteet.
Medianomeiksi valmistuneet sijoittuvat esimerkiksi televisio-, elokuva-, mainos- ja jälkituotantoyhtiöihin sekä teattereihin ja tapahtumatuotantoihin.
AMK-tutkinto (BA-taso) antaa hakukelpoisuuden ylempään AMK-tutkintoon tai maisteriopintoihin yliopistoissa ja muissa korkeakouluissa Suomessa tai ulkomailla.
Suoritusten arvioinnissa käytetään pohjana TAMKin yleisiä arviointikriteereitä.
Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät opintojen toteutussuunnitelmista. Opiskelijoiden kanssa sovitaan opintojakson alussa opintojakson suoritus- ja arviointitavat.
TAMKin tutkintosääntö.
Opintojen suorittaminen ja osaamistavoitteiden saavuttaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.
Keskeisin työtapa on projektiopiskelu. Lisäksi opiskeluun kuuluu mm. luento-opetusta, verkko-opiskelua, kirjallisia tehtäviä, työharjoittelua ja itsenäistä tiedonhakua. Tutkintoon voi liittää opintoja myös TAMKin muilta opintoaloilta tai muista korkeakouluista. Kaikille yhteisten opintojen jälkeen syvennetään pienemmissä ryhmissä kunkin omaa opintopolkua, joka valitaan toisen opintovuoden kuluessa.
Opetussuunnitelmassa on otettu huomioon opetus- ja kulttuuriministeriön linjaukset sekä TAMKin strategia.