Anssi-Pekka Udd
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" - Liisa Laine
-Tabulasivun materiaalit 7S-46 Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät määrällinen osuus 17SO
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd ja Liisa Laine
- kentälle jalkautumiseen liittyvät materiaalit ja aineistot
"TUTKIMUSPROSESSI JA SEN SOVELTAMINEN 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- tabulasivun materiaalit - 7S-46 TUTKIMUSTYÖN PERUSTEET JA TUTKIMUSMENETELMÄT (17SO)
- yleinen tutkimuskirjallisuus esim.: Hirsjärvi, S. ym. 2007/2009: Tutki ja kirjoita.; Ronkainen ym. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Sanoma pro.; Kananen, J. 2013. Case -tutkimus opinnäytetyönä; Tuomi, J. 2009/2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa.
- oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus (not translated)
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" - Liisa Laine
- lähiopetus: luennot ja harjoitustyön työstäminen
- itsenäinen työskentely:harjoitustyön täydentäminen ja viimeistely
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd ja Liisa Laine
- tutkimuksellista otetta käytännössä soveltaminen - HUOM! Integroidaan Osallisuuden edistämisen projekteihin!
- toiminta, aineistonhankinta, analyysi ja raportointi osaksi Projektiopintojen raporttia!
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- lähiopetus: luennot ja työskentely pienryhmissä
- itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen, oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman työstäminen (not translated)
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" - Liisa Laine
- Arviointi palautetun harjoitustyön perusteella
- ARVIOINTI: suoritettu
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd ja Liisa Laine
- toiminta, aineistonhankinta kentältä, analyysi ja soveltuva raportointi pienryhmissä
- ARVIOINTI: suoritettu
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- lähiopetukseen osallistuminen
- oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman rungon tekeminen tutkimusprosessin teoriaa soveltaen
- ARVIOINTI 0-5
ARVOSANA TUTKIMUSPROSESSI -kokonaisuuden arvosanasta. (not translated)
Finnish
01.08.2019 - 28.11.2019
02.07.2019 - 10.11.2019
6 cr
17SO
0 - 25
Liisa Laine, Anssi-Pekka Udd
TÄMÄ TOTEUTUS KOSKEE 17SO - RYHMÄÄ C!!
TABULASIVUT: 7S-46 Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät määrällinen osuus 17SO; 7S-46 Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät (17SO) (TÄRKEÄ kokoava sivu!!!) (not translated)
Degree Programme in Social Services
Degree Programme in Social Services
TAMK Main Campus
4 cr
4 cr
0-5
Opintojakson voi lukea hyväksi tutkimusmenetelmiin liittyvillä ja opintojakson tavoitteet täyttävillä aiemmilla korkeakouluopinnoilla.
Määrällisen osuuden voi suorittaa itsenäisesti kurssilla määriteltävän harjoitustyön avulla. (not translated)
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - osuudessa tehtävät liittyvät työelämän kanssa tehtäviin projekteihin
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - osuudessa mahdollinen yhteistyö oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvän työelämätahon kanssa (not translated)
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" -Harjoitustyön palautusaika 14.10.2019 klo 16 mennessä (sähköpostiin liisa.laine@tuni.fi)
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - toiminta, aineiston keruu ja raportointi osana "Osallisuuden projektiopintoja" syksyn 2019 aikana
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - opintojakson aikana työstetyn oman tutkimussuunnitelmarungon palautus 9.12.2019 mennessä. (not translated)
KOKONAISUUS: 6 op = 162 h
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op = 54 h":
lähiopetus: 20 h
itsenäinen työskentely: 34 h
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op = 54 h":
toteutukseen liittyvä info sekä tarvittaessa ohjaus: 16 h
yhteistyötahon kanssa työskentely - toiminta, aineiston keruu, analysointi ja raportointi: 38 h
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op = 54 h":
lähiopetus: 5 x 4 h + 1 x 6 h = 26 h = n. 1 op
itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista, tutkimusprosessin vaiheiden soveltamista omaan opinnäytetyösuunnitelmaan: 28 h = n. 1 op (not translated)
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op":
1.Kerta Etäkerta
Kurssin esittely
Tilastolliset peruskäsitteet (perusjoukko, otos, otantamenetelmä, havaintomatriisi, tilastoyksikkö, muuttuja, muuttujan arvo)
- muuttujista: määrällinen/laadullinen, jatkuva/epäjatkuva, mitta-asteikot.
2.kertakyselylomakkeen luominen
- e-lomake/kyselylomakkeen luominen.
Tixel, Havaintomatriisin luominen. Frekvenssitaulukosta esimerkki.
Lomakkeen vastausten tuonti havaintomatriisiin.
Harjoitustyön aiheen ja muuttujien valinta.
Harjoitustyön havaintomatriisin täydentäminen
3.kerta
Aineiston luokittelu ja taulukointi (frekvenssitaulukko ja sen tulkinta)
Graafiset kuviot
- miten tulkitsen kaavioita
- vaakapalkit, pylväs- ja ympyrädiagrammi, histogrammi, summakäyrä.
4. kerta
Keskeisimmät tunnusluvut
- moodi, mediaani, keskiarvo, keskihajonta ja järjestystunnusluvut (minimi, alakvartiili, yläkvartiili ja maksimi)
Tunnusluvut Tixelillä
Järjestystunnusluvut graafisesti
5.kerta
Ristiintaulukointi ja sen luominen Tixelillä
Korrelaatiotarkastelu: graafinen kuvaaja ja korrelaatiokertoimen laskeminen Tixelillä
6.kerta
Harjoitustyön tekeminen/täydentäminen
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op":
12.9. Info osana Projektiopintojen infoa
Itsenäistä työskentelyä ryhmittäin tehtävänantojen mukaisesti - lukujärjestyksissä varattu 4 x 4 h toteuttamiselle/ohjaukselle
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op":
KOKONAISUUS 2 op = 54 h: lähiopetus 5 x 4 h + 1 x 6 h = 26 h, itsenäinen työskentely 28 h
LÄHIOPETUSKERRAT RYHMITTÄIN:
A: .
LÄHIKERTOJEN TEEMAT:
1. SOSIONOMI TUTKIMUKSELLISENA KEHITTÄJÄNÄ, TIEDE JA TUTKIMUSPROSESSI (1 kerta)
2. ILMIÖ, TEORIA JA KÄSITTEET (2 kerta)
3. TUTKIMUSOTTEET; TUTKIMUSTEHTÄVÄT JA -KYSYMYKSET (3 kerta)
4. TIETEELLISET TUTKIMUSMENETELMÄT JA SISÄLLÖN ANALYYSI (4 ja 5 kerta [4 kerta "Menetelmäpäivä"] + yhteenvetona "tutkimusasetelma" kuntoon)
5. TUTKIMUKSEN ETIIKKA JA LUOTETTAVUUS, RAPORTOINTI JA YHTEENVETO (6 kerta) (not translated)
- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällinen analyysin etenemisen pääpiirteet (not translated)
- osaa selittää tutkimusprosessin
- osaa muodostaa tutkimusasetelman
- osaa selittää teorian merkityksen tutkimuksessa
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa (not translated)
- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti omaan tutkimusaiheeseensa muodostaen eheän kokonaisuuden (not translated)
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja (not translated)