•   Promotion of Health and Functional Ability 7K00CT68-3032 21.10.2019-31.12.2019  3 cr  (18AVOHSH2) +-
    Learning outcomes of the course unit
    The student
    - is able to describe health promotion as a part of nursing;
    - knows the importance of mental health for individuals, groups and communities and recognises the different levels of mental health care;
    - knows the impact of becoming ill on the well-being of the individual and the family;
    - gains skills in order to observe and discuss issues related to mental well-being of individuals and families;
    - takes responsibility for his/her learning and actions during small-group learning activities and commits herself/himself to the goal-oriented problem-solving process in small-group education;
    - is able to describe the connection between mental factors and health;
    - knows the mental development of different ages.
    Prerequisites and co-requisites
    none
    Course contents
    - health promotion in nursing
    - protective and risk factors in mental health, different levels of mental health
    - impact of illness on the well-being of individuals and families, illness in crises, steps in crisis
    - addiction as a complex phenomenon and prevention of harmful addiction
    - recognition of issues related to addictions
    - recognition of one’s own attitudes
    - human mental activity and behavior

    Name of lecturer(s)

    Annukka Isokoski

    Recommended or required reading

    Savola, E. & Koskinen-Ollonqvist, P. (2005). Terveyden edistäminen esimerkein: Käsitteitä ja selityksiä. Helsinki: Terveyden edistämisen keskus.
    Ståhl, T. (2017). Terveyden edistämisen vaikuttavuus ja mittaaminen. Duodecim : lääketieteellinen aikakauskirja, 10, pp. 971-973.
    Pietilä, A., Halkoaho, A., Matveinen, M., Länsimies-Antikainen, H., Häggman-Laitila, A. & Kangasniemi, M. (2013). Terveyden tasa-arvo ohjaavana periaatteena: Arvotyöskentelystä toimintojen suuntaamiseen terveyden edistämisessä. Tutkiva hoitotyö : hoitotieteellinen aikakauslehti, 11(1), pp. 35-43.
    Koponen, P., Borodulin, K., Lundqvist, A., Sääksjärvi, K. & Koskinen, S. (2018). Terveys, toimintakyky ja hyvinvointi Suomessa: FinTerveys 2017-tutkimus. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (Tiivistelmä, johdanto ja kappale positiivisesta mielenterveydestä.)
    Käypähoitosuositus: Tupakkariippuvuus ja tupakasta vieroitus
    Käypähoitosuositus: Alkoholiongelmaisen hoito
    Ehkäisevä päihdetyö peruspalveluissa. Opas kunnan ehkäisevään päihdetyöhön. Alkoholiohjelma 2008-2011.
    Nurmi, J-E, Ahonen, T, Lyytinen, H, Lyytinen, P, Pulkkinen, L & Ruoppila, I (2014) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus, Jyväskylä.
    Muu opettajan jakama tenttimateriaali ja luennot (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Luennot, ongelmaperustainen opiskelu, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, draama, ryhmätyöt,opintokäynti
    Opetusmenetelmät tarkentuvat myöhemmin. (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Osa 1 Hoitotyö. Numeerinen arviointi. (50% kokonaisarvosanasta), Orientaatioluennolla läsnäolo pakollinen
    Osa 2. Psykologia . Numeerinen arviointi. (50% kokonaisarvosanasta), Orientaatioluennolla läsnäolo pakollinen
    Osa 3. Pienryhmätyöskentely. Suoritusmerkintä (hyväksytty / hylätty). Pienryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    21.10.2019 - 31.12.2019

    Registration

    17.06.2019 - 13.10.2019

    Credits

    3 cr

    Group(s)

    18AVOHSH2

    Teacher(s)

    Annukka Isokoski, Raakel Viheroksa, Tuija Laakso

    Further information for students

    Molempien osien orientaatioluennoilla ja pienryhmätyöskentelyissä pakollinen läsnäolo. (not translated)

    Unit, in charge

    Extension Studies and Business Operations

    Degree programme(s)

    Open University of Applied Sciences

    Office

    TAMK Main Campus

    Evaluation scale

    0-5

    Exam schedule

    Osa 1. Hoitotyön tentti, kotitentti 17.12.
    Osa 2. Psykologian tentti, sähköinen tentti. Ajankohta tarkentuu ennen orientaatioluentoja.
    Uusinnat tenttiterraariossa yksilötenttinä erikseen ilmoitettuna ajankohtana. (not translated)

    Students use of time and load

    3 op = 3 x 27h = 81h
    Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 81h, josta itsenäisen opiskelun osuus on 57h.
    Pakollinen läsnäolo sekä hoitotyön että psykologian osuuksien orientaatioihin. (not translated)

    Content periodicity

    1. osa: hoitotyö
    2. osa: psykologia
    3. osa: pienryhmät (not translated)

    Assessment criteria
    Satisfactory

    Tietää millaisia vaikutuksia sairastumisella on ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
    Tietää miten havainnoida ja ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
    Tietää riippuvuutta aiheuttavia tekijöitä ja puheeksi ottamisen periaatteet.
    Tietää miten asenteet muodostuvat ja millainen merkitys niillä on.
    Tietää psyykkisten tekijöiden yhteydestä ihmisen terveydentilaan
    Tietää eri-ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä. (not translated)

    Good

    Osaa huomioida sairastumisen erilaisia vaikutuksia ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
    Omaa valmiuksia havainnoida ja ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
    Omaa valmiuksia tunnistaa riippuvuutta aiheuttavia tekijöitä ja ottaa puheeksi riippuvuusongelmiin liittyviä asioita.
    Osaa tunnistaa omia asenteitaan ja pohtia niiden merkitystä.
    Osaa huomioida psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan.
    Osaa huomioida eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita. (not translated)

    Excellent

    Osaa tarkastella monipuolisesti sairastumisen vaikutuksia ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
    Omaa valmiuksia havainnoida laaja-alaisesti psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta ja osaa ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyvät asiat.
    Ymmärtää riippuvuuden laaja-alaisuuden ja omaa valmiuksia ottaa puheeksi riippuvuusongelmiin liittyviä asioita.
    Ymmärtää erilaisuuden laaja-alaisuutta ja osaa pohtia omaa suhtautumistaan monesta eri näkökulmasta.
    Osaa tarkastella monipuolisesti psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan.
    Osaa huomioida laaja-alaisesti eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita (not translated)