•   Developing Teachership and Development Project 1L00ET94-3004 01.08.2020-31.12.2020  10 cr  (19POKEB) +-
    Learning outcomes of the course unit
    Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.

    Opettajaopiskelija
    - laatii henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS), joka sisältää omat opintoja koskevat tavoitteet sekä päivittää HOPSia ja tavoitteita opintojensa aikana
    - reflektoi, arvioi ja kehittää omaa ihmis-, tieto- ja oppimiskäsitystään (käyttötietoaan)
    - reflektoi ja arvioi oman opettajaosaamisensa kasvua kunkin opintokokonaisuuden lopussa
    - laatii koko opintojen ajan oman opettajuutensa kasvua ja opettajaidentiteettiään hahmottavaa portfoliota.
    - laatii kehittämistyön:
    - tunnistaa oman toimintansa, työnsä, työyhteisönsä ja ammattialansa kehittämistarpeita sekä rajaa niistä tarkoituksenmukaisen kehittämiskohteen sekä
    - kehittää omaa ammatillista osaamistaan kehittämistyön tekemisessä
    - kuvaa ja arvioi kehittämistyön tuloksia ja johtopäätöksiä kirjallisessa raportissa
    - arvioi kehittämisprosessia, omaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan sekä omaa ja ryhmän oppimista. (not translated)
    Course contents
    Opintojakson keskeiset sisällöt ovat henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS), portfolio ja kehittämistyö. HOPS on lähinnä opintojen suunnittelun ja edistämisen tuki. Portfolio on kuvaus opettajaopiskelijan oman opettajaidentiteetin ja -osaamisen kasvusta. Kehittämistyö on opettajaopintojen tuella karttuvan, konkreettisessa kohteessa osoitetun pedagogisen osaamisen ilmentymä. Nämä kaikki ovat pitkäkestoisia, opintokokonaisuudesta toiseen jatkuvia prosesseja. HOPSin ja portfolion laatiminen aloitetaan opintojen alussa. Kehittämistyö aloitetaan hiukan myöhemmin ja HOPSin tavoitteiden mukaisesti.

    Ydinkysymyksiä:
    Mitkä TAOKin opetussuunnitelman ydinosaamiset ovat sinulle tutumpia, mitkä vieraampia? Huomaathan, että samannimiset ydinosaamiset määrittyvät eri tavoin eri opintokokonaisuuksissa.
    Millainen opintosuunnitelma (HOPS) liittäisi sinun omat tavoitteesi opetussuunnitelman tavoitteisiin?
    Mikä tarkoitetaan opettajan ihmis-, tieto- ja oppimiskäsityksellä (käyttötiedolla)?
    Miten voit tehdä käyttötiedostasi tietoisemman?
    Millainen portfolio ilmentäisi sinun opettajaosaamistasi parhaiten?
    Millaisen pedagogisen kehittämishaasteen tunnistat omassa oppilaitoksessasi tai jossain muussa organisaatiossa tai jossakin hankkeessa? Miten oma pedagoginen osaamisesi olisi liitettävissä tuohon kehittämiskohteeseen? (not translated)
    Assessment criteria
    Approved/Failed
    HYVÄKSYTTY Opettajaopiskelija - yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa - reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa - osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa - analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja. HYLÄTTY Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. (Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.) (not translated)
    Further information
    Toteutus:
    Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä. (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Seppo Janhonen

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    01.08.2020 - 31.12.2020

    Registration

    01.07.2019 - 31.12.2020

    Credits

    10 cr

    Group(s)

    19POKEB

    Teacher(s)

    Seppo Janhonen

    Unit, in charge

    Professional Teacher Education

    Degree programme(s)

    Professional Teacher Education

    Office

    TAMK Main Campus

    R&D proportion

    5 cr

    Virtual proportion

    7 cr

    Evaluation scale

    0-5