•   Pedagogical Approaches 1L00ET89-3002 01.01.2020-31.07.2020  5 cr  (19LAKE) +-
    Learning outcomes of the course unit
    Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.

    Opettajaopiskelija
    - arvioi ja vertailee erilaisia opetuksen ja oppimisen järjestelyjä
    - ymmärtää osaamisperusteisen opetussuunnitelman periaatteet
    - suunnittelee konstruktivistisesti linjakasta opetusta ja ohjausta
    - käyttää keskeisiä oppimiseen ja ohjaamiseen liittyviä käsitteitä
    - vertailee erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ja menetelmiä ja arvioi niiden soveltuvuutta omaan opetukseensa
    - osaa perustella pedagogisia valintojaan
    - ymmärtää arvioinnin merkityksen oppimisprosessin osana ja käyttää vaihtelevia arviointimenetelmiä. (not translated)
    Course contents
    Pedagogisella lähestymistavalla tarkoitetaan oppimista tukevien prosessien suunnitteluun, toteuttamiseen, ohjaamiseen ja arviointiin kuuluvia tavoitteenasetteluja ja valintoja.

    Ydinkysymyksiä:
    Mitä tarkoitetaan opetussuunnitelmalla ja miten oma koulutusalani liittyy kokonaisuuteen?
    Millaista on linjakas opetuksen suunnittelu ja miten sillä tuetaan toteutusta?
    Millaista on osallistavan pedagogiikan mukainen toiminta?
    Millaista on reflektiivinen, tutkiva, kehittävä ja yrittäjämäinen ote opettamisessa ja oppimisessa?
    Miten opettaja voi huomioida opiskelijoiden yksilöllisyyden, kokemusmaailman ja ammatillisen kasvun opetuksessaan ja ohjauksessaan?
    Mikä on kohtaamisen, vuorovaikutuksen ja dialogisuuden merkitys ohjauksen välineenä?
    Miten opettaja tunnistaa erilaisiin oppimistilanteisiin ja omaan persoonallisuuteensa soveltuvat opetusmenetelmät ja osaa toteuttaa ja kehittää niitä?
    Miten tieto- ja viestintäteknologiaa, digitaalisuutta ja sosiaalista mediaa sovelletaan opetuksessa ja ohjauksessa.
    Miten opettaja käyttää ja soveltaa erilaisia arviointimenetelmiä? (not translated)
    Assessment criteria
    Approved/Failed
    HYVÄKSYTTY Opettajaopiskelija - yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa - reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa - osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa - analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja. HYLÄTTY Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. (Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.) (not translated)
    Further information
    Toteutus:
    Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä. (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Sisko Mällinen

    Recommended or required reading

    Moodlessa annettu suositeltu kirjallisuus ja opiskelijoiden oma tiedonhaku (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    itsenäinen ja pienryhmissä tapahtuva tiedonrakentelu
    yhteiskirjoittaminen
    sisällön tuotanto opitusta
    opiskelijoiden omat opetustuokiot
    opitun soveltaminen samanaikaisessa harjoittelussa ja omassa työssä (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Itse-, ja vertaisarviointi, ryhmänopettajan antama palaute ja arviointi. Arviointi on osaamisperustainen. Arvioinnin perusteena ovat aktiivinen osallistuminen ryhmän oppimisprosessiin ja asiantuntijuuden jakaminen, pienryhmissä tomiminen, portfoliossa näkyväksi tehty oman osaamisen reflektointi ja kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät sekä pienryhmänä kirjoitettu ankkuritehtävän raportti ja opetustuokio pienryhmän valitsemasta aiheesta. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    01.01.2020 - 31.07.2020

    Registration

    01.07.2019 - 31.12.2020

    Credits

    5 cr

    Group(s)

    19LAKE

    Teacher(s)

    Sisko Mällinen

    Unit, in charge

    Professional Teacher Education

    Degree programme(s)

    Professional Teacher Education

    Office

    TAMK Main Campus

    Virtual proportion

    3 cr

    Evaluation scale

    Pass/Fail

    Completion alternatives

    Osaamisen näyttö (not translated)

    Training and labour cooperation

    Samanaikainen opetus- ja ohjausharjoittelu omassa koulussa tia muussa aidossa oppimisympäristössä (not translated)

    Exam schedule

    ei tenttejä (not translated)

    International connections

    - (not translated)

    Students use of time and load

    5 x 26,7h, josta 64h lähiopetusta, loput itsenäist ja pienryhmäopiskelua (not translated)

    Content periodicity

    Opetuksen suunnittelun eri tasot
    Osaamisperustainen/-perusteinen OPS
    Konstruktivistisesti linjakas suunnittelu
    Palautteenanto ja dialogisuus
    Arviointi
    Opiskelijakeskeiset menetelmät
    Opetusteknologia
    Opetuksen eettiset periaatteet (not translated)

    Assessment criteria