•   Learning Environments and Working Cultures 1L00ET86-3003 01.08.2019-31.12.2020  5 cr  (19POKEA) +-
    Learning outcomes of the course unit
    Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.

    Opettajaopiskelija
    - pystyy käsitteellistämään oppimisympäristöihin liittyviä havaintojaan ja arvioimaan niitä
    - arvioi opetussuunnitelman mukaista opetusta erilaisissa oppimisympäristöissä
    - arvioi erilaisten toimintaympäristöjen merkitystä opiskelijoiden oppimisen ja ohjaamisen näkökulmasta
    - analysoi teoreettisia käsitteitä käyttäen, millaista viestintää oppilaitoksen käytänteissä esiintyy
    - osaa käyttää eri viestintäkanavia ja työkaluja ja arvioida niitä pedagogisesta näkökulmasta. (not translated)
    Course contents
    Oppimisympäristö voidaan ymmärtää paikaksi, tilaksi, yhteisöksi tai toimintakäytännöksi, jossa opitaan toimimaan, ymmärtämään uusia asioita tai arvioimaan ja ratkaisemaan erilaisia tilanteita ja ongelmia.

    Organisaatioiden toimintakulttuuri rakentuu toimintaa ja käyttäytymistä ohjaavista malleista sekä virallisista ja epävirallisista säännöistä, arvoista ja periaatteista. Oppilaitoksen julkilausuttu toimintakulttuuri ja toteutuva toimintakulttuuri eivät välttämättä aina vastaa toisiaan. Kohdistamalla huomio toimintakulttuuriin voidaan vaikuttaa oppimiseen, ohjaamiseen ja myös koko yhteisön toiminnan kehittämiseen.

    Ydinkysymyksiä:
    Miten erilaisia toimintaympäristöjä voi arvioida ja muuttaa oppimisympäristöiksi?
    Millainen on autenttinen, konstruktivistinen, inklusiivinen ja monenlaista oppimista tukeva oppimisympäristö?
    Millaisia hyvinvointia edistäviä tekijöitä kuuluu hyvään oppimisympäristöön?
    Miten oppilaitoksen pedagogista ja inklusiivista toimintaa arvioidaan ja kehitetään?
    Millaisia yhteistoiminnan ja yhteisöllisyyden muotoja ylläpidetään?
    Mikä on piilo-opetussuunnitelma, ja miten se vaikuttaa opettajan työssä?
    Mitä tarkoittaa oppilaitoksen toimintakulttuuri, ja miten se suuntaa opettajan työtä?
    Miten oppilaitoksen toimintakäytänteet ovat yhteydessä hyvinvointiin, työssä jaksamiseen ja opintoihin kiinnittymiseen?
    Miten oppilaitoksen toimintakulttuurissa on huomioitu kestävä kehitys? (not translated)
    Assessment criteria
    Approved/Failed
    HYVÄKSYTTY Opettajaopiskelija - yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa - reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa - osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa - analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja. HYLÄTTY Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. (Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.) (not translated)
    Further information
    Toteutus:
    Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä. (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Kosti Nivalainen

    Language of instruction

    Finnish

    Timing

    01.08.2019 - 31.12.2020

    Registration

    01.07.2019 - 31.12.2020

    Credits

    5 cr

    Group(s)

    19POKEA

    Teacher(s)

    Kosti Nivalainen

    Unit, in charge

    Professional Teacher Education

    Degree programme(s)

    Professional Teacher Education

    Office

    TAMK Main Campus

    Evaluation scale

    0-5