Please select the curriculum by the start year of studies and orientation line.
Pirjo Puustjärvi
English
02.09.2019 - 20.12.2019
03.08.2019 - 01.09.2019
4 cr
Pirjo Puustjärvi
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
0-5
Eeva Sundström
Introduction to QGIS
https://volaya.github.io/gis-book/en/index.html
QGIS Training Manual
https://docs.qgis.org/testing/en/docs/training_manual/index.html
classroom teaching
exercises
self studying
course work
Finnish
02.09.2019 - 20.12.2019
03.08.2019 - 15.09.2019
3 cr
16IM
5 - 20
Eeva Sundström
QGIS recommended to install on own laptops which enables practising at home.
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
0-5
Participating lectures, doing exercises and course work.
No exam, assessment is based on the coursework.
Teaching in english, exchange students enrolled on the course.
face-to-face education 40 hours, including the course work.
40 h student's own work
QGIS interface and main tools
Adding vector data
Adding raster data
Coordinate properties
Downloading open data
Map services
Layer styling
Attribute data
Thematis maps
Queries and saving selections
Updating attributes
Georeferencing - rectifying raster
Entering GPS data
Making own maps (vector data)
Map Desing
The student has attended the course and could pull through the coursework according the given frames only with the assistance of the teacher.
The student has carried out the coursework mainly on her/his own and with some guidance of the teacher. The report contains the given fraims of the course work with some sign of the own, quite skilful use of statial data.
The student has succesfully applied his/her own skills in implementing the coursework and thus has shown his/her ability to apply and produce new information in using and combinying spatial data. Implementation has been mainly independent.
The studen does not return the report of the coursework.
Perttu Arminen
Kirjallisuus:
Metsäkoulu / Satu Rantala (toim.) 2011 (vanhemmatkin painokset kelvollisia)
Metsäteknologian perusteet / Jori Uusitalo, 2003
Hyvän metsänhoidon suositukset / [julkaisija: Metsätalouden kehittämiskeskus Tapio], 2007.
Verkkoaineistot:
Metsätehon puuhuolto-opas:http://www.metsateho.fi/kattava-sahkoinen-puuhuolto-opas/
tai http://www.metsateho.fi/puuhuolto-opas-vanha (not translated)
Lähiopetus, vierailut, harjoitukset, harjoitustyöt, verkko-opiskelu, virtuaaliaharjoitus (puuvirta) (not translated)
Kurssi arvioidaan tehtävien ja verkkotentin perusteella. (not translated)
Finnish
04.11.2019 - 21.12.2019
23.09.2019 - 04.10.2019
5 cr
19AIM
Antti Kovettu, Reijo Virtanen, Perttu Arminen
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
0-5
Verkkotentti viimeisen lähipäivän jälkeen 1.-3.11.2019. (not translated)
Lähiopetus: luennot ja harjoitukset 25 h
Exkursio korjuutyömaalle 4 h
Itsenäinen opiskelu 105 h (not translated)
Opiskelija tuntee puunhankinnan vaiheet pääpiiteittäin. Opikelija tietää leimikkosuunnitelman. Osaa valita poistettavia puita harvennushakkuilla. (not translated)
Opiskelija tuntee puunhankinnan prosessin vaiheineen ja ymmärtää kuinka puunhankinnan kustannukset muodostuvat.
Opiskelija tietää kuinka leimikkosuunnitelmaa käytetään puunhankinnan työvälineenä. (not translated)
Opiskelija hallitsee hyvin puunhankinnan kokonaisprosessin vaiheineen ja tietää kuinka kustannukset hankintaketjussa muodostuvat. Opiskelija osaa tehdä leimikkosuunnitelman hakkuutyömaalle. Opiskelija osaa valita poistettavat puut harvennushakkuilla huomioiden laaja-alaisesti puuston ominaisuudet. (not translated)
Opiskelija ei osallistu lähiopetukseen. Opiskelija ei ole tehnyt osoitettuja tehtäviä tai niiden sisältö on laadultaan heikko. Opiskelija ei ole osallistunut tenttiin. Puunhankinnan kokonaisprosessin hallinnassa on vakavia puutteita. (not translated)
Ari Vanamo
Finnish
20.01.2020 - 15.03.2020
18.11.2019 - 31.12.2019
5 cr
19AIM
Petri Keto-Tokoi, Ari Vanamo
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
0-5
Ari Vanamo
Finnish
07.01.2020 - 30.04.2020
08.12.2019 - 06.01.2020
5 cr
17IM
Taru Owston
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
0-5
Eveliina Asikainen
Finnish
01.08.2019 - 12.06.2020
02.07.2019 - 31.07.2019
15 cr
16IM
Taru Owston, Jukka Tohu, Elena Grigorova, Eija Lähteenmäki, Eeva Sundström, Jukka Suominen, Perttu Arminen, Petri Keto-Tokoi, Pasi Kuusijärvi, Eeva-Liisa Viskari, Manne Viljamaa, Pirjo Puustjärvi, Eveliina Asikainen, Metsätalous Virtuaalihenkilö, Ari Vanamo
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
0-5
Perttu Arminen
Koistinen, A., Luiro, J-P. & Vanhatalo, K. (toim.) 2016. Metsänhoidon suositukset energiapuun korjuuseen, työopas. Tapion julkaisuja.
Kuusinen, M., Ilvesniemi, H. (toim.) 2008. Energiapuun korjuun ympäristövaikutukset, tutkimusraportti. Tapion ja Metlan julkaisuja. [Verkkodokumentti]. Saatavissa www.metsavastaa.net/energiapuu/raportti.
Energiapuun mittausopas, 2014 Metsätalouden kehittämiskeskus Tapio, Metsäntutkimuslaitos ja Työtehoseura ry
Puuenergian teknologiaohjelma 1999–2003: Metsähakkeen tuotantoteknologia. Loppuraportti, Pentti Hakkila / VTT Prosessit
Hyvän metsänhoidon suositukset energiapuun korjuuseen ja kasvatukseen, TAPIO
Muu kurssilla ilmoitettava materiaali (not translated)
Ongelmalähtöinen opiskelu, lähiopetus, tehtävät, harjoitustyöt, tentti (not translated)
Tutoriaalityöskentely 20 %
Harjoitukset ja ryhmätyöt, yhteensä 45%
1. Tavoitteet uusiutuvien energiamuotojen käytölle (S)
2. Biopolttoaineiden ominaisuudet (10%)
3. Hankintaketjujen kustannusrakenne (S)
4. Tapion suositukset ja niitä taustoittava tutkimus (10%)
5. Tehtävää ei ole
6. Korjuun suunnitteluharjoitus (15%)
7. Energiapuutavaralajien mittaus (S)
Tentti 45 %
Harjoitukset ja retkeilyt ovat pakollisia osasuorituksia, joista tulee osallistua 70%.
Tentti tulee suorittaa hyväksytysti. (not translated)
Finnish
21.10.2019 - 15.11.2019
21.09.2019 - 20.10.2019
8 cr
18IM
Petri Keto-Tokoi, Antti Kovettu, Metsätalous Virtuaalihenkilö, Perttu Arminen
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
0-5
Vierailu korjuutyömaalla. Retkeilyt ja harjoitukset metsäkohteilla. Lämpöyrittäjän yritystoiminnan esittely. Vierailu lämpölaitoksilla. (not translated)
Tentti 20.11.2019.
Uusintatentti tarvittaessa. (not translated)
Lähiopetusta noin 64h, josta maasto-opetusta ja retkeilyjä noin 23h ja omatoimista opiskelua 152h. (not translated)
Opiskelija tuntee tavoitteet uusiutuvien energiamuotojen käytölle ja tietää puuperäisten polttoaineiden hankintaketjut.
Opiskelija osaa suunnitella energiapuuhakkuun huomioiden polttoaineen laadun.
Opiskelija tietää erilaisten käyttökohteiden asettamat vaatimukset polttoaineen laadulle. (not translated)
Opiskelija ymmärtää uusiutuvien energiamuotojen käytön osana ilmastonmuutoksen torjuntaa.
Opiskelija osaa suunnitella energiapuun hankinnan huomioiden ympäristövaikutukset ja toiminnan kannattavuus.
Opiskelija ymmärtää erilaisten käyttökohteiden asettamat vaatimukset polttoaineen laadulle tietää polttoainejakeiden laatuun vaikuttavat tekijät. (not translated)
Opiskelija ei ole tehnyt osoitettuja tehtäviä tai niiden sisältö on laadultaan heikko. Metsäenergian hankintaprosessin hallinnassa on vakavia puutteita.
Opiskelija ei tunne metsäenergian hankintaa ohjaavia suosituksia. (not translated)
Manne Viljamaa
Luentomateriaalit
Osoitetut verkkolähteet esim. http://www.deere.fi/fi_FI/products/equipment/wheeled_harvesters/wheeled_harvesters.page
Kirjallisuus:
SkogForsk/Dag Myhrman, Staffan Berg, Paul Granlund
Metsä- ja työkonetekniikka
212 s.
Tuotanto: SkogForsk ja Opetushallitus 2000
Tuotenumero: 1154015, ISBN 952-13-0686-6
Eero Aula, Pertti Mikkonen
Liikkuvan kaluston sähköhydrauliikka
198 s.
Tuotanto: Opetushallitus 2008
Tuotenumero: 1154021, ISBN 978-952-13-3752-9
Pentti Inkinen ja Jukka Tuohi Momentti 1 Insinöörifysiikka ja opettajan antama materiaali Tabulassa. (not translated)
Itseopiskelu verkkomateriaaleista ja kurssikirjoista. Fysiikan harjoitukset ja tehtävät. Luennot. Kurssin luento- ja opetusmateriaalit julkaistaan Tabulassa tabula.tamk.fi (not translated)
Arviointi perustuu verkkotenttiin 60 % ja fysiikan arvosanaan 40 %.
Fysiikan osuudesta pidetään lopputentti, jossa läpäisyraja on 10/30 pistettä.
Kurssilla tehtävät vierailut ovat pakollisia osasuorituksia, poissaolo korvataan erillisellä tehtävällä. (not translated)
Finnish
26.08.2019 - 18.10.2019
02.05.2019 - 09.09.2019
5 cr
16IM
17IM
17AIM
Reijo Manninen, Mika Ijas, Manne Viljamaa
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
1 cr
2 cr
0-5
Käytetään AHOT -menettelyä. Kurssin voi suorittaa myös osallistumalla pelkästään tentteihin (verkkotentti ja fysiikka). (not translated)
Käynti metsäkonevalmistajalla:
Keskiviikkona 18.9. Logset Oy (not translated)
Fysiikan tentti lokakuun alussa.
Verkkotentti viikolla 41 (not translated)
Lähiopetus n. 76 h. Itsenäinen opiskelu 59 h (not translated)
Fysiikan teoriaopetus 6 x 3 h opetuskertoina (Reijo Manninen).
Muu teoriaopetus 9 x 3 h opetuskertoina. Lisäksi päivä konevalmistajalla.
Muu teoriaopetus (Mika Ijas ja Manne Viljamaa):
3 tuntia
Aloitus, esittely, yleistä
Hydrauliikan sovelluksia
Hydrauliikan perusteet
2 tuntia
Hydrauliikan perusteet
4 tuntia
Pumput ja moottori, hyötysuhde
Voimansiirto
3 tuntia
Mekanismit, rakenteet, puomi, stabiliteetti
3 tuntia
Ohjausjärjestelmät, väylät
3 tuntia
Moottorit, päästöt, polttoaine
3 tuntia
Verkkokoe (not translated)
Kurssin kokonaispistemäärään lasketaan fysiikan ja muun teorian tenttien pistemäärät arviointipainotuksilla, ja kokoanaispistemäärän tulee olla vähintää 50 %, jotta kurssista saa vähintään tyydyttävän (1). Kurssilla osoitettu muu positiivinen aktiivisuus voi korottaa arvosanaa. (not translated)
Tenttien yhteenlaskettujen pistemäärien tulee olla vähntään 70%. Kurssilla osoitettu muu positiivinen aktiivisuus voi korottaa arvosanaa. (not translated)
Tenttien yhteenlaskettujen pistemäärien tulee olla vähntään 90%. Kiitettävä suoritus edellyttää oikean vastauksen antamista osoitettuun kysymykseen ja lisäksi omaa pohdintaa ja perusteluja vastauksen tueksi. (not translated)
Tentti on suorittamatta tai tentistä saatu pistemäärä on alle 50 % kokonaispistemäärästä. (not translated)
Petri Keto-Tokoi
Toteutuksen tabulapohjalle tallennetut aineistot ja linkit
Kurssilla jaettu aineisto
Metsähallitus. 2011. Metsätalouden ympäristöopas. Metsähallitus. Saatavissa: http://www.metsa.fi/sivustot/metsa/fi/ajankohtaista/Julkaisut/Julkaisusarjat/Sivut/Metsataloudenjulkaisut.aspx
Metsähallitus. 2004. Metsätalouden ympäristöopas. Metsähallitus. Edita Prima Oy. Luku 7. Maiseman huomiointi metsätaloudessa. ss. 61-79. Saatavissa: www.metsa.fi/sivustot/metsa/fi/ajankohtaista/Julkaisut/.../Ympäristöopas.pdf (not translated)
lähiopetus
harjoitukset
tentti
raportti/työselostus leimikonsuunnitteluharjoituksesta
retkeilyt ja niillä tehtävät harjoitukset
itsenäinen verkko-opiskelu (not translated)
Arvosanaan vaikuttavat osasuoritukset ja niiden osuus arvosanasta
Tentti 50%
Tutoriaalityöskentely 20%
Maastoharjoitus 30% (not translated)
Finnish
23.09.2019 - 25.10.2019
02.05.2019 - 16.08.2019
5 cr
17IM
Petri Keto-Tokoi, Manne Viljamaa
Opiskelijoiden on osallistuttava kurssin avaukseen ja maastoharjoituksen tekoon ja purkuun. Opiskelijoiden on osallistuttava vähintään 70% maastoretkeilypäivistä.
Aloitrustutoriaali 23.9.2019
Kurssin avaus ja ohjelman esittely 23.9. klo 15.15.-16.00
Maastoharjoitus 22.10. ja sen purku 29.10.2019
Maastoretkeilyt 30.9., 1.10., 3.10., ja 10.10. (not translated)
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
0-5
Kurssilla tehdään itseopiskeluharjoituksia osoitettuun aineistoon perehtymällä ja vastaamalla asetettuihin kysymyksiin.
Luennoilla käsiteltäviin aineistoihin voi perehtyä itsenäisesti tabulan kautta.
Maastoretkeilylle ja harjoituksille ei korvaavaa toteutustapaa ole. (not translated)
Ei ole (not translated)
Tentti 1.11.2019 klo 12.15-15.00 (not translated)
Ei ole (not translated)
Lähiopetus 80 h
Maastoharjoituksen teko 8 h
Itsenäistä tiedon hankintaa 40 h (not translated)
Ensimmäinen jakso viikot 39-41 painottuvat erityiskohteiden erilaisiin tyyppeihin ja niitä koskeviin säädöksiin ja toimintakäytäntöihin. Toinen jakso, viikot 43 ja 44 painottuu metsänhoidon ja puunkorjuun toteutukseen näillä kohteilla. Toisen jakson aikana tehdään leimikonsuunnitteluharjoitus 22.10. ja se puretaan 29.10. maastossa. (not translated)
Opiskelijalla on hajanaista perustason tietoa erityiskohteista ja niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja, mutta hänen kykynsä arvioida ja perustella niiden etuja, haittoja ja rajoituksia sekä soveltuvuutta kohteelle on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen. Opiskelija on melko passiivinen harjoituksissa, retkeilyillä ja tutoriaali-istunnoissa. Opiskelija on tehnyt itsenäisen tiedonhankinnan tehtävät. (not translated)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja ja osaa arvioida ja perustella niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia. Opiskelija osaa valita kohteelle sille asetettuja tavoitteita hvyin toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti tutoriaali-istuntoihin ja harjoituksiin ja tekee itsenäisen tiedon hankinnan tehtävät. (not translated)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija tuntee monipuolisesti erityiskohteille soveltuvat metsänkäsittelyvaihtoehdot ja osaa arvioida niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti. Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla ja harjoituksissa, tekee itsenäisen tiedon hankinnan tehtävät, panostaa tutoriaali-istuntoihin ja on keskeisessä roolissa niissä. (not translated)
Opiskelija ei osallistu tutoriaaleihin tai jättää muistiinpanot tekemättä eikä tee niistä ohjeiden mukaista korvaavaa suoritusta.
Opiskelija ei osallistu 70% maastoretkeilyistä. Opiskelija ei osallistu maastoharjoituksen tekemiseen tai sen purkuun. Opiskelija saa hylätyn arvosanan opintojakson tentistä tai ei osallistu siihen. (not translated)
Petri Keto-Tokoi
Toteutuksen tabulapohjalle tallennetut aineistot ja linkit
Kurssilla jaettu aineisto
Metsähallitus. 2011. Metsätalouden ympäristöopas. Metsähallitus. Saatavissa: http://www.metsa.fi/yopas
Metsähallitus. 2004. Metsätalouden ympäristöopas. Metsähallitus. Edita Prima Oy. Luku 7. Maiseman huomiointi metsätaloudessa. ss. 61-79. Saatavissa: www.metsa.fi/sivustot/metsa/fi/ajankohtaista/Julkaisut/.../Ympäristöopas.pdf (not translated)
lähiopetus
harjoitukset
tentti
raportti/työselostus leimikonsuunnitteluharjoituksesta
retkeilyt ja niillä tehtävät harjoitukset
itsenäinen verkko-opiskelu (not translated)
Arvosanaan vaikuttavat osasuoritukset ja niiden osuus arvosanasta
Tentti 70%
Maastoharjoitus 30%
Itseopiskelutehtävien suorittamista seurataan ja niiden tekemättä jättäminen alentaa arvosanaa yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä. (not translated)
Finnish
16.09.2019 - 16.11.2019
02.05.2019 - 16.08.2019
5 cr
17AIM
Petri Keto-Tokoi, Manne Viljamaa
Opiskelijoiden on osallistuttava opintojakson lähiopetuspäiviin ja maastoharjoituksen tekoon ja purkuun. opiskelijoiden on suoritettava itseopiskelutehtävät, mutta niitä ei arvioida. Niiden tekemättä jättäminen alentaa arvosanaa yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä. (not translated)
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
0-5
Kurssilla tehdään itseopiskeluharjoituksia osoitettuun aineistoon perehtymällä ja vastaamalla asetettuihin kysymyksiin.
Luennoilla käsiteltäviin aineistoihin voi perehtyä itsenäisesti tabulan kautta.
Maastoretkeilylle ja harjoituksille ei korvaavaa toteutustapaa ole. (not translated)
Ei ole (not translated)
Verkkotentti suopritetaan 15.-17.11.2019 (not translated)
Ei ole (not translated)
Lähiopetus 32 h
Itsenäistä tiedon hankintaa 80 h (not translated)
Ensimmäinen lähijakso 4.-5.10. painottuu erityiskohteiden erilaisiin tyyppeihin ja niitä koskeviin säädöksiin ja toimintakäytäntöihin. Toinen jakso, 5.-26.10., painottuu puunkorjuun toteutukseen näillä kohteilla. Toisen jakson aikana tehdään leimikonsuunnitteluharjoitus, joka puretaan maastossa. (not translated)
Opiskelijalla on hajanaista perustason tietoa erityiskohteista ja niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja, mutta hänen kykynsä arvioida ja perustella niiden etuja, haittoja ja rajoituksia sekä soveltuvuutta kohteelle on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen. Opiskelija on melko passiivinen harjoituksissa ja retkeilyillä. Opiskelija on tehnyt itsenäisen tiedonhankinnan tehtävät. (not translated)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja ja osaa arvioida ja perustella niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia. Opiskelija osaa valita kohteelle sille asetettuja tavoitteita hvyin toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti retkeilyihin ja harjoituksiin ja tekee itsenäisen tiedon hankinnan tehtävät. (not translated)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija tuntee monipuolisesti erityiskohteille soveltuvat metsänkäsittelyvaihtoehdot ja osaa arvioida niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti. Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla, harjoituksissa ja retkeilyillä sekä tekee itsenäisen tiedon hankinnan tehtävät, (not translated)
Opiskelija ei osallistu lähiopetukseen eikä tee niistä korvaavaa suoritusta.
Opiskelija ei osallistu maastoharjoituksen tekemiseen tai sen purkuun. Opiskelija saa hylätyn arvosanan opintojakson tentistä tai ei osallistu siihen. (not translated)
Ari Vanamo
Huuskonen, S., Hynynen J. ja Valkonen, S. (toim.) 2014. Metsänkasvatus – menetelmät ja kannattavuus. Metsäkustannus.
Tai Hynynen, J. , Valkonen, S. & Rantala, S. (toim.) 2005. Tuottava metsänkasvatus. Metsäkustannus Oy. 221 s. (luvut 1, 3 ja 5)
Hyvän metsänhoidon suositukset. Tapio 2014 (myös verkkoversio olemassa http://www.tapio.fi/files/tapio/metsanhoitosuositukset/Metsanhoidon_suositukset_ver1_netti.pdf) (luvut 2.4.,3.2.,3.3., 5.3.-5.7., 7.1.6.-7.1.7., 7.2., 7.4.
Metsälaki (1093/1996) (osin)
Valtioneuvoston asetus metsien kestävästä hoidosta ja käytöstä (1308/2013) (osin)
Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali (not translated)
PBL, sisältäen luentoja, maastoretkeilyjä, maastossa tehtäviä ryhmäharjoituksia ja taimikonhoidon käytännön työviikon. (not translated)
Taimikonhoidon työviikko (25 %) - aktiivinen osallistuminen, asenne, kehittyminen suhteessa omaan lähtötasoon
Taimikonhoidon osatentti (20 %)
Maastotentti (45 %) - sisältäen myös kirjallisen osuuden
Ravinnetalousesitys 10 % (not translated)
Finnish
21.10.2019 - 20.12.2019
21.09.2019 - 10.10.2019
5 cr
19IM
30 - 36
Metsätalous Virtuaalihenkilö, Perttu Arminen, Ari Vanamo
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
0-5
Käytännön työjaksoille (taimikonhoito raivaussahalla, viikko 42 tai 43) ei tarvitse osallistua, jos opiskelijalla on metsätalouden perustutkinto tai muuten hankittuna vastaava osaaminen. Osaaminen on todennettava ulkopuolisen tahon antamalla todistuksella. (not translated)
Maastokohteita eri toimijoiden mailla. Mikon Metsäpalvelu Oy järjestää taimikonhoitotyön koulutuksen (not translated)
Taimikonhoidon osatentti 1.11.
Maastotentti 27.11. yhdessä metsän mittaus -opintojakson kanssa
Uusinnat sovitaan erikseen (not translated)
Luento-opetusta n. 10 tuntia
Maasto-opetusta ja käytännön työharjoituksia n. 50 tuntia
Sisätyöskentelyä ryhmissä n. 8 tuntia
Tutoriaalit 6 tuntia
Verkkotentti ja maastotentti 6 tuntia
Itsenäistä opiskelua n. 50 tuntia (not translated)
Taimikonhoitoasiat 14.10.- 1.11. välillä
Harvennuksiin liittyvät asiat 19.11-21.11. (Metsän mittaus -opintojakso 4.11.-18.11. välillä tukee tätä) + maastotentti
Ravinnetalous 21.-25.11. välillä
27.11. (not translated)
Kuvattu OPSissa (not translated)
Kuvattu OPSissa (not translated)
Kuvattu OPSissa (not translated)
Opiskelija ei osallistu tentteihin tai ei saa niistä hyväksyttyä arvosanaa
Opiskelija ei osallistu taimikonhoitoviikolle eikä myöskään toimita vaihtoehtoisen suoritustavan edellyttämää todistusta
Opiskelija ei osallistu ryhmänsä mukana ravinnetalousharjoituksen tekoon eikä harjoituksen esittämiseen (not translated)
Eeva Sundström
Hänninen ym.2010. Suomalainen metsänomistaja. Metlan työraportteja
208. Saatavissa: http://www.metla.fi/julkaisut/workingpapers/2011/mwp208.htm
Kivinniemi M. 2011. Näin se on: metsänomistajan lakiopas. Helsinki, Metsäkustannus.
Paananen R. ym. 2009. Metsän arvo.Helsinki:Metsäkustannus Oy
Kiviniemi M., Havia P. 2010. Perintömetsä : sukupolven vaihdos ja yhteisomistus. Helsinki: Metsäkustannus
Kiviniemi M, Havia P. 2016. Sujuvasti seuraavalle: metsän omistajanvaihdos. Helsinki, Metsäkustannus.
Jauhiainen H.2019/2020 Metsäverokirja. Helsinki: Metsäkustannus.
Verottaja aineistot: www.vero.fi (not translated)
ongelmaperustainen oppiminen
luennot
harjoitustehtävät
oma tila- tehtävät (tila-arvio, spv- veroseuraamukset, metsäveroilmoitus) (not translated)
harjoitustehtävät, hyväksytty/hylätty
tentti: metsänomistajarakenne, maanomistusmuodot,kiinteistöt, ja sukupolvenvaihdostavat
tentti: metsäverotus
Tutoriaalityöskentely 10 %
Kiinteistöt ja sukupolvenvaihdos (40 %), Metsänomistajarakenne ja -tutkimus ( 10 %) , yht. 50%
Oman tilan tila-arviolaskelma arvioidaan 0-5 ja se vaikuttaa 20% kiinteistöt ja spv- OSION arvosanaan. Laskelman arvosanaa saa korottaa. Oman tilan verovertailutehtävä arvioidaan vertaisarvioinnilla 0-5.
Metsäverotus 40 % (not translated)
Finnish
07.01.2020 - 14.02.2020
08.12.2019 - 06.01.2020
5 cr
17IM
Eeva Sundström, Eveliina Asikainen, Perttu Arminen
Yhden metsäveroillan seuraaminen on osa opintojaksoa. Ohjeistetaan Metsäneuvonta-opintojaksolla ja metsäveroiltoja merkitään lukujärjestykseen. (not translated)
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
0-5
Ei ole. (not translated)
29.1.2020 kiinteistöt, spv, suomalainen metsänomistaja, metsänomistajan oikeudet ja velvollisuudet. Uusintatentti 21.2.2020
14.2.2020 metsäverotus ( + spv) , uusintatentti 21.3.2019.
Toinen uusinta, ajankohta vielä avoin. (not translated)
Kokonaisresurssi 5 op x 27 h = 135 h
Lähiopetusta 55 h (ei sisällä tenttejä)
Opiskelijan itsenäistä työtä 80 h (not translated)
Kiinteistöt, suomalainen metsänomistaja, metsänomistusmuodot, metsänomistajan oikeudet ja velvollisuudet
Metsän omistajanvaihtotavat, sukupolvenvaihdos
Metsäverotus (not translated)
- tietää, että metsäomaisuuden hallintaan liittyviä palveluita on saatavilla
- osaa määrittää metsäkiinteistön käyvän arvon summa-arvomenetelmällä, mutta laskelmissa on epätarkkuuksia ja tulosta ei perustella mitenkään
- tietää, että eri metsänomistusmuodoilla on vaikutusta metsäomaisuuden hallinnassa, mutta ei osaa hyödyntää tietoa
- tietää metsäkiinteistön omistajanvaihdosmahdollisuuksia
- osaa laskea edellisiin liittyviä keskeisiä veroseuraamuksia, mutta laskelmissa voi olla virheitä eikä tuloksia perustella mitenkään
- metsävero- ja kausiveroilmoituksen laadinnassa ilmenee virheitä, asioita ei perustella
- osaa kertoa yleisellä tasolla metsänomistajarakenteesta ja tietää pääosin metsänomistamiseen liittyvät oikeudet ja velvollisuudet
- tietää metsänomistajatutkimuksessa käytettäviä tutkimusmenetelmiä
- ei osaa selittää mo-rakenteen tai oikeuksien ja velvollisuuksien taustoja. (not translated)
- tietää mitä metsäomaisuuden hallintaan liittyviä palveluita on saatavilla ja mitkä organisaatiot niitä tarjoavat
- osaa määrittää metsäkiinteistön käyvän arvon summa-arvomenetelmällä oikein, mutta tulosta ei perustella
- tietää että eri metsänomistusmuodoilla ja metsävähennyksellä on vaikutusta metsäomaisuuden hallinnassa mutta tiedon soveltaminen melko vähäistä tai puutteellista
- tietää metsäkiinteistön omistajanvaihdosmahdollisuudet ja osaa laskea eri sukupolvenavaihdostapoihin liittyviä keskeisiä veroseuraamuksia, mutta tuloksiin kantaa ottamisen on vähäistä
- osaa laatia metsävero- ja kausiveroilmoituksen oikein tai lähes oikein, mutta toimenpiteiden perustelut puuttuvat
- osaa selittää metsänomistusrakenteen syitä ja erilaisten metsänomistaryhmien käyttäytymistä
- osaa laatia käyttökelpoisen kyselylomakkeen
- osaa selittää metsänomistajan oikeuksien ja velvollisuuksien lainsäädännöllistä taustaa ja soveltaa tietoa yleisiin tapauksiin (not translated)
- tietää ja osaa etsiä mitä metsäomaisuuden hallintaan liittyviä palveluita on saatavilla ja mitkä organisaatiot niitä tarjoavat
- osaa määrittää ja perustella metsäkiinteistön käyvän arvon summa-arvomenetelmällä
- tietää mitä vaikutusta eri metsänomistusmuodoilla ja metsävähennyksellä on metsäomaisuuden hallinnassa ja tehdä sen perusteella johtopäätöksiä metsäomaisuuden hallintaan liittyvissä tilanteissa
- tietää metsäkiinteistön omistajanvaihdosmahdollisuudet ja osaa laskea ja analysoida eri sukupolvenavaihdostapoihin liittyviä keskeisiä veroseuraamuksia
- osaa laatia metsävero- ja kausiveroilmoituksen ja perustella niihin kirjatut asiat
- edellisten lisäksi osaa arvioida metsänomistajarakenteen ja metsänomistajien asenteiden tulevaisuutta
- osaa arvioida metsänomistajatutkimusten luotettavuutta
- ymmärtää syvällisesti metsänomistajan oikeuksien ja velvollisuuksien taustan ja osaa soveltaa tietoa oikeuksista ja velvollisuuksista hankaliin tilanteisiin (not translated)
Opiskelija ei ole saavuttanut tyydyttää tasoa (1). (not translated)
Ari Vanamo
Luoranen, J, Saksa, T. ja Uotila, K.2012. Metsänuudistaminen. Metsäkustannus
Luoranen, J. & Kiljunen, N. 2006. Kuusen paakkutaimien viljelyopas. Metsäntutkimuslaitos. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 108 s
Luoranen, J., Saksa, T., Finér, L. & Tamminen, P. 2007. Metsämaan muokkausopas. Metsäntutkimuslaitos, Suonenjoen yksikkö. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 75 s.
Mälkönen, E. (toim.) 2003. Metsämaa ja sen hoito. Metsäntutkimuslaitos & Kustannusosakeyhtiö Metsälehti
Saksa, T. ja Kankaanhuhta, V. 2007. Metsänuudistamisen laatu ja keskeisimmät kehittämiskohteet Etelä-Suomessa. Metsänuudistamisen laadun hallinta –hankkeen loppuraportti. Saatavissa [http://www.metla.fi/metinfo/taimitieto/julkaisut/metsanuudistus-screen.pdf]
Saksa, T. ja Nerg, J. 2008. Kuusen istutus, luontainen uudistaminen ja näiden yhdistelmät kuusen uudistamisessa. Metsätieteen aikakauskirja 4/2008. Saatavissa: [http://www.metla.fi/aikakauskirja/ff084.htm]
(Valkonen, S. ym. 2001. Onnistunut metsänuudistaminen. Kustannusosakeyhtiö Metsälehti. vaihtoehtoisena Luorasen, Saksan ja Uotilan kirjalle)
Metsänjalostus -sivusto (www.luke.fi)
Hyvän metsänhoidon suositukset
Metsälaki(soveltuvin osin) ja valtioneuvoston asetu metsien kestävästä käytöstä
Luennot ja muu Tabula -materiaali (not translated)
Lähiopetus (luennot, maastoretkeilyt, harjoitukset), etäopiskelu (not translated)
Verkkotentti 40 %
Etätehtävät 60 %
Lähijaksoille osallistuttava (not translated)
Finnish
16.08.2019 - 26.10.2019
17.07.2019 - 06.09.2019
7 cr
19AIM
Petri Keto-Tokoi, Metsätalous Virtuaalihenkilö, Perttu Arminen, Ari Vanamo
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
0-5
Maastokohteita eri organisaatioiden mailla (not translated)
Verkkotentti, ajankohta sovitaan opintojakson alussa (not translated)
Lähiopetusta 40 tuntia, itsenäiseen opiskeluun käytettävä aika 145 tuntia (not translated)
Lähijaksot:
6.-7.9. Uudistamisen perusteet ja taustat, uudistamismenetelmät
20.9. Uudistamisen laadunseuranta
11.-12.10. Siemen- ja taimituotanto, metsänjalostus
Verkkotentti lokakuun lopussa
Etätehtävät rytmittyvät lähijaksojen mukaan (not translated)
Opiskelijalla on hajanaista tietoa metsänuudistumiseen vaikuttavista tekijöistä, mutta hän ei osaa kaikin osin hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa ohjattuna määrittää metsän uudistamiskypsyyden
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän, mutta ei pysty juuri perustelemaan valintaansa
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset. Hän ei kuitenkaan osaa hydöyntää ja tulkita saatua tietoa riittävästi jatkoratkaisujen tekemiseksi. (not translated)
Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät ja osaa useimmiten hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden ja käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi.
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän ja perustella valintansa riittävästi
Opiskelija tuntee metsänuudistamisen ympäristövaikutukset ja keinot niiden minimoimiseksi.
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti harjoituksiin (not translated)
Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät erittäin hyvin ja osaa hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden, käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi ja määrittää usean metsikön uudistamisjärjestyksen
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle vaihtoehtoisia uudistamismenetelmiä, valita niistä soveltuvimman ja perustella valintansa monipuolisesti.
Opiskelija tuntee metsänuudistamisen ympäristövaikutukset ja keinot niiden minimoimiseksi ja osaa soveltaa tietoa metsänuudistamisratkaisuja tehdessään.
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla ja harjoituksissa (not translated)
Opiskelijalla on riittämättömät tiedot metsänuudistamisesta, mikä näkyy siten, että hän ei saavuta tenteissä hyväksyttyjä osasuorituksia
Hylkäämisen syy on myös, jos ei osallistu lähijaksoille eikä suorita etätehtäviä (not translated)
Manne Viljamaa
Riitta Viitala ja Eila Jylhä, Liiketoimintaosaaminen, menestyvän yrityksen perusta, 2011.
Pienyrityksen työympäristö tuloksen tekijänä 2011.
Metsäyrittäjyyden monet ulottuvuudet (www.metla.fi/julkaisut/workingpapers/2008/mwp095.pdf)
Metsäalan yrittämisen liiketoimintaympäristö - alan toimijat ja markkinalähtöisen kehittämisen haasteet (www.helsinki.fi/taloustiede/Abs/Selv37.pdf)
Kasvun eväät metsä- ja puualan pienyrityksille (www.tts.fi/kasvunevaat/files/tj_406.pdf)
Pertti Hourunranta, Ari Nieminen, Simo Jaakkola, Ville Manner ja Timo Makkonen
OSAAVA YRITTÄJÄ METSÄKONEALALLA (not translated)
PBL, pienryhmätyöskentely, luennot, vierailijaesitelmät, kirjallisuuskatsaus, laskentaharjoitukset, (not translated)
Tutoriaalit 30 % Yritysidean kehittämistehtävä 50% Yritystoiminnan perusteet -verkkotentti 20%
Kirjaessee ym. tehtävät (S)
Innoevent -raportti (S)
Kustannuslaskelmat (S) (not translated)
Finnish
07.10.2019 - 20.12.2019
07.09.2019 - 06.10.2019
10 cr
17IM
Manne Viljamaa, Riitta Vihuri
Pakollisia ovat erikseen osoitetut tehtävät mm.
- Konekustannuslaskelma, ja yritysidea -tehtävän yrityksen kassavirtalaskelma
- Kirjaessee -tehtävä
- Asiakaspalvelun arviointi /mystery shopping
- vierailijaluennot sekä
- yritysideatehtävän esittäminen (not translated)
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
1 cr
2 cr
0-5
AHOT -menettelyllä (not translated)
Vierailijaluennoitsijat mm. metsäpalvelu- ja/tai -metsäkoneyrityksestä. (not translated)
Yritystoiminnan perusteita -verkkotentti viikolla 41 ja 42 (not translated)
Kontaktiopetusta n. 135 h.
Innoevent -tapahtuma viikolla 45 (n 30h)
Itsenäinen tiedonhankinta ja tehtävien laatiminen n. 130 h (not translated)
Kurssi on jaettu kolmeen PBL -sykliin. (not translated)
Tutoriaalit PBL -arvioinnin mukaisesti. Opiskelija on saavuttanut liiketoimintasuunnitelmaprosessin tavoitteet pintapuolisesti. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää liiketoimintasuunnitelman aihepiirin käsitteitä ja malleja. (not translated)
Tutoriaalit PBL -arvioinnin mukaisesti.
Opiskelija on saavuttanut liiketoimintasuunnitelmaprosessin tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin liiketoimintasuunnitelmaan liittyviä käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä yritystoiminnasta. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa. (not translated)
Tutoriaalit PBL -arvioinnin mukaisesti.
Opiskelija on saavuttanut liiketoimintasuunnitelman tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi liiketoimintasuunnitelman aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida yritystoimintaa sujuvasti ja perustellusti ja osaa kiteyttää olennaiset asiat yritystoiminnasta Busines Model Canvas -taulun avulla. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa. (not translated)
Opiskelija ei ole tehnyt vaadittavia osasuorituksia (kts. arviointiperusteet) (not translated)
Ari Vanamo
Opintojakson lukupiireihin on julkaistu ohjeellinen kirjalista. Keskeisiä lähteitä ovat
- Jalonen, Riina ym. (toim.) 2006. Uusi Metsäkirja. Gaudeamus.
- Roiko-Jokela, Heikki 2012. Ihminen ja metsä (1 ja 2). Metsäkustannus.
- Tasanen , Tapani 2004. Lähti puut ylenemähän. Metsien hoidon historia Suomessa keskiajalta metsäteollisuuden läpimurtoon 1870-luvulla.
- Hetemäki, Lauri ym. 2011 Murroksen jälkeen. (not translated)
Vierailu Serlachius-museoihin, kirjallisuuteen perehtyminen ja siitä keskustelu, parityö metsien merkityksestä paikallistaloudessa, ryhmätyö metsän ja yhteiskunnan suhteista eri aikoina, ajankohtaisen metsäkeskustelun seuranta, tilastotieteen luennot ja harjoitukset, tutoriaalityöskentely. (not translated)
Arviointi perustuu kokonaisvaltaiseen näyttöön metsien yhteiskunnallisen merkitysen ymmärtämisestä, kyvystä käyttää kriittisesti yhteiskunnallista merkitystä kuvaavaa tietoa ja tuottaa ko. tiedon avulla esityksiä aiheesta.
Arviointi kohdistuu tutoriaalityöskentelyyn (20%), oppimispäiväkirjaan (30%), parityöhön ja ryhmätyöhön (20%) sekä tilastotieteen tenttiin (30%). Opiskelijan pitää olla mukana vähintään 2 lukupiirissä sekä osallistuttava ohjeistuksen mukaisesti ajankohtaisen metsäkeskustelun seurantaan (Tabulassa). Arvioinnin kohteena on opiskelijan työskentely ja asennoituminen, tiedot ja tiedonhakutaidot sekä kyky käyttää niitä tietojen välittämiseen, näkemysten perusteluun ja argumentointiin. (not translated)
Finnish
21.10.2019 - 31.12.2019
21.09.2019 - 07.11.2019
6 cr
18IM
Eeva Sundström, Jukka Suominen, Pirjo Puustjärvi, Ari Vanamo
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
0-5
Tilastomatematiikan tentti 18.12. klo 9-12. Uusinnat vuoden 2020 puolella sovitaan erikseen Jukka Suomisen kanssa.
Muita tenttejä ei ole. (not translated)
Tilastomatematiikan kontaktitunnit + tentti 18 h
Vierailu Serlachius -museoihin ja tutoriaali-istunnot 14 h
Teemaluennot 10 h
Lukupiirit ja opiskelijoiden muut esitykset 18 h
Itsenäinen opiskelu 75 h (not translated)
Opiskelija tietää yleisellä tasolla metsätalouden merkityksen suomalaisessa kansantaloudessa, yhteiskunnassa sekä alueeellisessa kehityksessä sekä metsäpolitiikan kehityksestä. Opiskelijan käsitys voi kuitenkin olla suppea ja yksipuolinen. Hän osaa havainnollistaa esitystään valmiisiin materiaaleihin perustuvilla tilastoilla tai kuvioilla. (not translated)
Opiskelija osaa esittää erilaisia perusteltuja tulkintoja metsien yhteiskunnallisesta merkityksestä Suomessa ja aluetaloudessa sekä metsäpolitiikan ja metsien käytön suhteesta. Hän osaa käyttää tilastollista aineistoa omien havainnollistavien taulukoiden ja kuvioiden tuottamiseen. Hän osaa arvioida tuloksiin liittyviä epävarmuustekijöitä. (not translated)
Opiskelija ymmärtää metsien yhteiskunnnallisen merkityksen ja metsäpolitiikan muotoutumisen monitahoisuuden. Hän osaa tuoda tämän esille keskusteluissa sekä pari- ja ryhmätyössä. Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti. (not translated)
Petri Keto-Tokoi
Finnish
07.01.2020 - 22.05.2020
11.11.2019 - 06.01.2020
10 cr
17AIM
Petri Keto-Tokoi, Eeva Sundström, Metsätalous Virtuaalihenkilö
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
0-5
Petri Keto-Tokoi
Kangas, J & Kokko, A. 2001. MEtsän eri käyttömuotojen arvottaminen ja yhteensovittaminen. Metsäntutkimuslaitoksen tiedonantoja 800.
Muu materiaali osoitetaan Tabulassa. (not translated)
Työpajat, vierailijaluennot ja retkeilyt, luennot ja harjoitukset, paikkatietoharjoitus, kirjallisuuskatsaus ja sen esittäminen (not translated)
Arvioitavat suoritukset: kirjallisuuskatsaus (30 %), hoito- ja käyttösuunnitelman tekeminen (40 %), monitavoitteisen metsänhoidon kirjallinen etätehtävä (30 %). (not translated)
Finnish
02.09.2019 - 20.12.2019
19.03.2019 - 01.09.2019
10 cr
16IM
Petri Keto-Tokoi, Eeva Sundström, Eveliina Asikainen
• Vierailijaluennot ja retkeilyt
* Kirjallisuuskatsaus 2 op (n. 10 sivua) ja sen tärkeimmät asiat esittelevästä lyhyestä esityksestä, jokainen myös lukee yhden kirjallisuuskatsauksen ja valmistautuu esittämään kysymyksiä, kun ko. katsauksesta pidetään esitys (Eveliina)
Kirjallisuuskatsauksen suunnitelma palautetaan Tabulaan viimeistään
Kirjallisuuskatsauksen lopullinen versio palautetaan Tabulaan viimeistään
• Hoito- ja käyttösuunnitelman tekeminen 3 op (Eeva)
*Kaupunkimetsien hallinta ja yhteensovittaminen, osallistamissuunnitelma 2 op (Eveliina)
• Monitavoitteinen metsien käytön suunnittelu ja metsänhoito 3 op (Petri)
• Alku- ja lopputyöpaja. Näihin osallistuminen on pakollista (kaikki) (not translated)
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
0-5
Vierailuja ja vierailijaluentoja (metsähallitus, Ylöjärven kaupunki, Ramboll), Ylöjärven kaupungin luonnonsuojelualueen hoidon ja käytön suunnitteluun liittyvä harjoitus. (not translated)
Ei tenttejä (not translated)
Ei kv yhteyksiä (not translated)
Retkeilyt 32 h, vierailijaluennot 3 h, monitavoitteisen metsänhoidon ja metsäsuunnittelun teoriaopetus (Petri) 25 h, kirjallisuskatsaukseen liittyvä lähiopetus (Eve) 10 h, itsenäinen työskentely 70 h, Osallistamiseen liittyvä lähiopetus (Eve) 20 h Paikkatietolähiopetus (Eeva) 24 h, itsenäinen työskentely 30 h, alku- ja lopputyöpaja 8 h (not translated)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät mekaanisesti tai tarvitsee niistä suoritumisessa paljon apua. Kirjallisuuskatsaus on sirpaleinen, teoreettinen tieto ei kytkeydy esimerkkeihin. (not translated)
Opiskelija soveltaa oppimiaan käyttömuotojen yhteensovittamisen ja osallistamisen välineitä asianmukaisesti, mutta jossain määrin kaavamaisesti. Kirjallisuuskatsaus muodostaa kokonaisuuden, jossa teoria ja esimerkit kytkeytyvät toisiinsa. (not translated)
Opiskelija soveltaa ja yhdistelee oppimiaan käyttömuotojen yhteensovittamisen ja osallistamisen välineitä luovasti, kriittisesti ja tilanteeseen sopivasti. Kirjallisuuskatsaus muodostaa yhtenäisen, perustellusti rajautuvan kokonaisuuden. (not translated)
Opiskelija ei hahmota metsän eri käyttömuotojen yhteensovittamisen problematiikkaa, eikä hallitse opintojaksolla opiskeltuja yhteensovittamisen välineitä. (not translated)
Jukka Tohu
Finnish
07.01.2020 - 13.03.2020
08.12.2019 - 06.01.2020
7 cr
16IM
Jukka Tohu, Eeva Sundström
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
0-5
Jukka Tohu
Finnish
02.03.2020 - 22.05.2020
11.11.2019 - 22.02.2020
7 cr
17AIM
Jukka Tohu, Eeva Sundström
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
0-5
Pirjo Puustjärvi
earning material will be choosen together with the international students at the beginning of the course.
International exchange students will get their own schedule.
Osallistumalla ryhmätapaamisiin (3) ja osaamalla vastata kysymyksiin ryhmäkeskusteluissa saat arvosanan hyvä (3,4) tai kiitettävä (5).Mikäli osaamisessa puutteita niin opettaja voi velvoittaa tulemaan lopputenttiin.
OMAsuometsä-projektityön vaikutus arvosanaan 50% ja ryhmäkeskusteluiden 50%. (not translated)
Finnish
26.08.2019 - 20.09.2019
02.05.2019 - 16.08.2019
5 cr
17IM
Petri Keto-Tokoi, Pirjo Puustjärvi, Metsätalous Virtuaalihenkilö
OMAsuo raportti arvioidaan opettajan arvioinnin lisäksi vertaisarviointina. (not translated)
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
0-5
Ei ole. (not translated)
Lecturers from Finlands Nature Research Insitute and Forest Center
Deadline for reports will be 4.10.2018
Pienryhmäkeskusteluissa läsnäolovaatimus on 100%
Ryhmäkeskusteluit 9h
Maasto-opetus 32 h
Luennot n 15h
Itsenäinen opiskelu n 80h (not translated)
Opintojaksossa on kolme teemaa
1) Luonnontilaiset suot
2) Turvemaiden metsänhoito
3) Kunnostusojitus (not translated)
Students are familiar with the main features of Finnish forestry and the peatland types in Finland. Students are aware of the main factors affecting tree growth in peatlands and know how to plan silvicultural operations and special features of peatlands from the point of view of forest harvesting.
In addition, the students are able to some scale determine peatland types when working in the field and know how to use vegetation as an aide in the identification of peatland types.
Opiskelija osaa soiden ja turvemaiden kasvupaikkaluokittelun ja osaa käyttää kasvilajistoa monipuolisesti apuna niiden tunnistuksessa.Hän osaa tehdä ratkaisuja metsänhoidollisita toimenpiteistä ja puunkorjuusta sekä huomio niiden ympäristövaikutukset.OMAsuometsä - projektityössä on eri näkökulmia esille tuova lähestymistapa. (not translated)
Opiskelija ei osaa määrittää soiden eikä turvemaiden kasvupaikkatyyppejä. Hän ei osaa perusteita turvemaiden metsähoidosta eikä puunkorjuusta. Opiskelija ei ole ollut läsnä maasto-opetuksessa eikä ole esittänyt ja toteuttanut suunnitelmaa em. tilanteen korjaamiseksi. (not translated)
Pirjo Puustjärvi
Learning material will be choosen together with the international students at the beginning of the course.
. (not translated)
Opintojakson arvosana on OMAsuometsäraportin arvosana, Mikäli raportin palautus viivästyy ilman ennakkosopimusta niin opiskelija ei voi saada arvosanaa erinomainen (5) (not translated)
Finnish
12.08.2019 - 28.09.2019
02.05.2019 - 16.08.2019
5 cr
17AIM
Petri Keto-Tokoi, Pirjo Puustjärvi
OMAsuometsä raportti voi painottua opiskelijan itse valitsemiin aihealueisiin.
Opettajan arvioinnin lisäksi raportin lukee vertaisarvioija ( toinen opintojakson opiskelija) (not translated)
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
0-5
Keskusteltava lehtori Pirjo Puustjärven kanssa (not translated)
Lecturers from Finlands Nature Research Insitute and Forest Center
Deadline for reports will be 1.10.2018
Lähiopetuspäivät syyskuussa (not translated)
Students are familiar with the main features of Finnish forestry and the peatland types in Finland. Students are aware of the main factors affecting tree growth in peatlands and know how to plan silvicultural operations and special features of peatlands from the point of view of forest harvesting.
In addition, the students are able to some scale determine peatland types when working in the field and know how to use vegetation as an aide in the identification of peatland types.
OMAsuometsäraportista käy ilmi opiskelijan perehtyneisyys soiden ja turvemaiden kasvupaikkaluokittelun .Hän osaa analyyttisesti tehdä ratkaisuja metsänhoidollisista toimenpiteistä ja/tai puunkorjuusta sekä huomioda monipuolisesti niiden ympäristövaikutukset. (not translated)
Opiskelija ei osaa määrittää soiden eikä turvemaiden kasvupaikkatyyppejä. Hän ei osaa perusteita turvemaiden metsähoidosta eikä puunkorjuusta. Opiskelija ei ole ollut läsnä maasto-opetuksessa eikä ole esittänyt ja toteuttanut suunnitelmaa em. tilanteen korjaamiseksi. (not translated)
Ari Vanamo
Tabulassa (not translated)
Alustukset, vierailijat, ryhmäkeskustelut ja itsenäiset tehtävät, Someta -duuniin - verkkoympäristön käyttö (not translated)
Arviointina opintojaksolla käytetään itsearviointia, sanallista palautetta ja vertaisarviointia. (not translated)
Finnish
02.09.2019 - 24.04.2020
03.08.2019 - 23.09.2019
3 cr
17IM
Perttu Arminen, Ari Vanamo
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
Pass/Fail
Vierailijoita metsäalan organisaatioista (not translated)
Opintojakso suoritetaan tekemällä annetut oppimistehtävä annetussa aikataulussa sekä osallistumalla kontaktiopetuksen keskusteluihin (not translated)
Kontaktitunteja noin joka toinen/kolmas viikko.
Lisäksi harjoitteluseminaarit, harjoitteluun liittyviä vierailijoita, mahdollisesti verkkokeskusteluja
Kontaktitunteja n. 20 h, harjoituksia ja lukemista noin 60 h. (not translated)
Tarkennetaan ensimmäisillä kontaktikerroilla. Syyslukukaudella harjoitteluseminaareihin osallistuminen, Someta -duuniin -verkko-opintojen suorittaminen keskeisiä. Syyslukukaudella pääosa ensimmäisen vuoden opiskelijoiden ohjauskerroista. (not translated)
Opiskelija ei suorita annettuja tehtäviä ilmoitetussa aikataulussa, eikä osallistu keskusteluihin. (not translated)
Ari Vanamo
Finnish
09.03.2020 - 08.05.2020
08.02.2020 - 08.03.2020
3 cr
19IM
Jukka Suominen
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
0-5
Ari Vanamo
Finnish
07.01.2020 - 30.04.2020
02.12.2019 - 14.01.2020
2 cr
18IM
Katri Kallinen
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
1 cr
0-5
Ari Vanamo
Finnish
07.01.2020 - 30.04.2020
02.12.2019 - 14.01.2020
2 cr
18IM
Katri Kallinen
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
1 cr
0-5
Manne Viljamaa
Luonnonhoito:
Karhunruohosta sudenmarjaan metsäkasviopas, Veli Haikonen, Seppo Vuokko ja Markku Meriluoto, TAPIO
Kasvintunnistusopas (esim. Suomen ja pohjolan kasvit, Bo Nylén, Wsoy)
Liito-orava ja metsän käsittely, TAPIO 2004
Metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt, Markku Meriluoto ja Timo Soininen, TAPIO
Talousmetsien luonnonhoito – metsäammattilaisen käsikirja, TAPIO 2009. Uusittu painos 2015, joka löytyy myös työoppaana verkkojulkaisuna.
Metsätalous ja vesiensuojelu, Metsäteho, soveltuvin osin
Petolinnut ja metsätalous, Kontkanen&Nevalainen 2002
Lainsäädäntö soveltuvin osin: Mm
Metsäoikeus, Matti Kivilinna 2015 ja Metsäsäädökset, Matti Kivilinna 2016.
Hyvän metsänhoidon suositukset
Puukauppa:
Maisematyölupa kaavoitetuilla metsäalueilla, Tenhola, 2002 TAPIO
Metsäteknologian perusteet, Jori Uusitalo, Metsälehti kustannus, soveltuvin osin
Näin se on: Metsänomistajan lakiopas, Kiviniemi M., 2011
Matti Kiviniemi 2006: Puukauppa , valmistelu, sopimus, puutavaran mittaus, soveltuvat osat
Maastotaulukot
Tapion taskukirja, soveltuvat osat
Puunkorjuu:
Metsäteho Oy:n Puuhuolto-opas, http://www.metsateho.fi/puuhuolto-opas
Metsätehon muut oppaat (mm. Puunkorjuun suunnittelu 2005, säästöpuut -esite, rantametsien käsittelysuositus, ojitusalueiden puunkorjuu) – löytyvät Metsätehon sivuilta (www.puuhuolto.fi)
Muu luennoilla osoitettu materiaali (not translated)
lähiopetus, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitustyöt, tentti, ongelmalähtöinen opiskelu, itsenäinen opiskelu (not translated)
Arviointiin vaikuttavat:
Kasvio 15 %
Puukaupan osuus 20 % (tentti)
Näyttökoe maastossa 30 % (sisältää puukaupan, puunkorjuun suunnittelun ja luonnonhoidon osaamiset) puunkorjuun suunnittelun harjoitukset)
Puukaupan ja korjuunsuunnittelun leimikkomaastotöistä tulee palaute toimeksiantajalta ja ryhmä antaa jäsenilleen vertaisarvioinnin. 15 %
Tutoriaalityöskentely 20 %
Kurssiin kuuluvia muita harjoituksia ovat: puustonarviointiharjoitus, puukaupan palvelut -tehtävä, raportoitu vierailu puukauppa-asiantuntijan luona sekä Puuvirtaharjoitukset. Tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaa korottavasti ja niiden laiminlyönti alentavasti.
Läsnäolopakollisia ovat ryhmässä tehtävät harjoitustyöt sekä vierailut ja vierailijaluennot. (not translated)
Finnish
19.08.2019 - 13.10.2019
20.07.2019 - 26.08.2019
13 cr
18IM
0 - 35
Petri Keto-Tokoi, Pirjo Puustjärvi, Manne Viljamaa, Metsätalous Virtuaalihenkilö, Perttu Arminen
Toteutus alkaa maanantaina 19.8.2018 klo 10:15 kurssin esittelyllä. Ensimmäisellä viikolla käydään läpi metsäluonnon arvokkaita elinympäristöjä ja niiden tunnistamista sekä luonnonhoitoa Petri Keto-Tokoin johdolla. Ensimmäisen viikon sisältö kuuluu myöhemmin tentittäviin asioihin.
Ensimmäinen sykli käsittelee puukauppaa ja toinen puunkorjuun suunnittelua.
Omat tietokoneet mukaan sisätunneille. (not translated)
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
1 cr
2 cr
0-5
Keskusteltava vastuuopettajan Manne Viljamaan kanssa. (not translated)
Harjoitustyöt tehdään todellisille puukaupan ja puunkorjuun kohteille, jotka saadaan yritysyhteistyökumppaneilta. Vierailut/ vierailijaluento puukaupassa metsäyhtiöön ja Mhy:een. (not translated)
Puukaupan tentti 13.9. klo 9.00
Lopputentti on näyttökoe maastossa 8.10. (sisältää puukaupan, puunkorjuun suunnittelun ja luonnonhoidon osaamiset). Maastokokeeseen liittyy verkkotenttiosuus, joka tehdään seuraavana päivänä 9.10.
Uusintatenttipäivät syyslukukaudella 2019 ovat metsän yhteisinä uusintakoepäivinä. Ilmoittautuminen viimeistään viikkoa ennen uusintapäivää vastuuopettajalle. (not translated)
Lähi- ja maasto-opetus n. 155 h, itsenäinen työskentely n. 160 h. (not translated)
Puukauppatavat, puukaupan vaiheet, puunmyyntisuunnitelman laatiminen, leimikon puumäärän arvioiminen, puukaupan tekeminen ja hinnoittelu, puukaupan ja puunkorjuun kannalta keskeisimmät lait, sertifiointikriteerit ja suositukset talousmetsissä, erityisen tärkeät elinympäristöt ja luonnonhoito puunkorjuukohteilla, luontolaadun arviointiharjoitus, korjuun suunnittelu ja työsuojelu, GPS-laitteiden hyödyntäminen korjuun suunnittelussa, korjuun ketjutus, ja vesiensuojelutoimenpiteet puunkorjuussa ja korjuujäljen arviointi.
Kurssin ohjelma julkaistaan Lukkarissa
Kurssi on jaksotettu kahteen sykliin: 1) Puukauppa ja 2) puunkorjuun suunnittelu. Ympäristöasioiden opiskelu on integroitu kummallekin syklille ja ko. asioiden opetus on pääosin puukaupan syklissä aloitusviikolla ja opittua sovelletaan myös korjuun suunnittelussa. (not translated)
Opiskelija osaa kertoa pääasiat luonnonhoitoon, puukauppaan ja puunkorjuun suunnitteluun sisältyvistä asioista mm. metsän arvokkaista elinympäristöistä ja metsäluonnonhoidosta, puukauppatavoista, puukaupan markkinoinnista, puun hinnoittelusta ja leimikon puustomäärän arvioinnista sekä korjuun suunnittelusta. Opiskelija ei kuitenkaan osaa kurssin sisältöön liittyviä asioita syvällisemmin, ei osaa nähdä niiden yhteyksiä toisiinsa osana puunhankinnan kokonaisuutta eikä osaa tehdä asioita käytännössä. Opiskelija osoittaa osaavansa pääasiat saavuttamalla vähintään 50 % näiden asioihin liittyvistä tenttikysymyksistä ja harjoitustehtävistä. Kasvion osalta opiskelija on valinnut kasvioonsa jonkin verran epäolennaisia kasveja, kuvat ovat laadultaan heikohkoja ja kasviossa on jonkin verran lajintunnistus- tai lisätietovirheitä. (not translated)
Opiskelija osaa kertoa hyvin luonnonhoitoon, puukauppaan ja puunkorjuun suunnitteluun sisältyvistä asioista mm. metsän arvokkaista elinympäristöistä ja metsäluonnonhoidosta, puukauppatavoista, puukaupan markkinoinnista, puun hinnoittelusta ja leimikon puustomäärän arvioinnista sekä korjuun suunnittelusta. Hän näkee asioiden yhteyden toisiinsa ja osana puunhankinnan kokonaisuutta sekä osaa tämän lisäksi soveltaa hallitsemaansa tietoa käytännössä mm. osaamalla itsenäisesti kartottaa maastossa leimikolla olevat luontokohteet, arvioimalla itsenäisesti poistettavan puuston puutavaralajeittain, osaamalla täyttää puukaupan asiakirjat, selviytymällä itsenäisesti tai työparin/ pienryhmän kanssa leimikon rajauksesta ja suunnittelemalla leimikon puunkorjuuta varten. Hän osaa myös käyttää työparin/ pienryhmän kanssa apuna paikkatiedon hallintaan liittyviä laitteita ja ohjelmistoja työtehtävissä, joissa niistä on apua.
Opiskelija osoittaa osaavansa hyvän arvosanan edellyttämän tason olemalla aktiivisesti mukana luennoilla ja maastoharjoituksissa ja saavuttamalla vähintään 70 % asioihin liittyvistä tenttikysymyksistä ja harjoituksista. Kasvion osalta opiskelija on valinnut kasvioonsa pääosin olennaisia lajeja, lajit on mahdollista tunnistaa hyvin kuvilta, ja kasviossa sallitaan muutamia lajintunnistus- tai lisätietovirheitä. (not translated)
Opiskelija osaa kertoa yksityiskohtaisesti luonnonhoitoon, puukauppaan ja puunkorjuun suunnitteluun sisältyvistä asioista mm. metsän arvokkaista elinympäristöistä ja metsäluonnonhoidosta, puukauppatavoista, puukaupan markkinoinnista, puun hinnoittelusta ja leimikon puustomäärän arvioinnista sekä korjuun suunnittelusta. Hän osaa tämän lisäksi soveltaa itsenäisesti hallitsemaansa tietoa mm. osaamalla kartottaa maastossa leimikolla olevat luontokohteet, arvioimalla tarkasti poistettavan puuston puutavaralajeittain, osaamalla täyttää puukaupan asiakirjat, hinnoitella puukaupan, selviytymällä itsenäisesti leimikon rajauksesta ja suunnittelemalla leimikon puunkorjuuta varten. Hän osaa myös käyttää itsenäisesti apuna paikkatiedon hallintaan liittyviä laitteita ja ohjelmistoja työtehtävissä, joissa niistä on apua.
Opiskelija osoittaa osaavansa kiitettävän arvosanan edellyttämän tason olemalla aktiivisesti mukana luennoilla ja maastoharjoituksissa ja saavuttamalla vähintään 90 % asioihin liittyvistä tenttikysymyksistä ja harjoituksista.
Kasvion osalta opiskelija on valinnut kasvioon edustavia lajeja, kuvat ovat laadukkaita ja kasviossa ei ole lajintunnistus- tai lisätietovirheitä. (not translated)
Jos opiskelijalla jää suorittamatta tai hän saa hylätyn jostakin pakollisesta arvioitavasta osiosta, hän saa koko kurssista hylätyn. (not translated)
Finnish
01.08.2019 - 31.12.2019
02.07.2019 - 06.09.2019
3 cr
19AIM
Manne Viljamaa, Reijo Virtanen, Perttu Arminen
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
0-5
Manne Viljamaa
Material used in the course is mainly from forest machine manufactures (deere.com, ponsse.com)
Uusitalo Jori. Introduction to Forest Operations and Technology. 2010
Persson Per-Erik. Working in Harvesting Teams, parts 1 and 2. 2009
(http://www.loggingon.net/new-logging-book-working-in-harvesting-teams_news_op_view_id_454)
Teaching (lectures/demos), teaching simulators and games/exercises, a report of working in the field
Simulator exercises:
- Ponsse forwarder game, independent exercise
- exercise 1 (Logging and run), independent exercise (5 points)
- exercises 2 (bucking file revision + driver’s adjustments) and 3 (measurement calibration) will be done in small groups or independently
20 % the evalution: Results of simulator exercises
30 % of the evalution: The report of simulator exercises, and the report of harvest and service’s intensive week
50 % of the evaluation: The exam
Finnish
English
07.10.2019 - 20.12.2019
02.05.2019 - 06.10.2019
5 cr
16IM
17IM
17AIM
0 - 20
Manne Viljamaa, Metsätalous Virtuaalihenkilö
Education of safety at work is required before attendance and simulator exercises 1 and 2 must have been done before machine working days
Machine simulator used in the course has been updated to the newest version (Harsi4) which makes it possible to use 3D view.
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
1 cr
2 cr
0-5
Driver training and work experience will be taken into account if lend itself. Those skills will be ensured: creating of bucking files, adjusting of machine, effective working methods and improvement of driver skills, calibration of measuring equipment
Visiting to a forest machine manufacturer or to machine entrepreneur’s hall (services)
Visiting to harvesting site
Practical harvesting and driving exercise on real site
Final exam on Tabula: It's possible to try during two days on the latest week and it's open three hours to answer.
Lectures 30 h
Independent exercises 12 h
Intensive week 24 h
Other independent studying 70 h
Lectures and simulator demos will appear in the timetable
Simulator exercises will be taught in simulator workshops: with instruction if needed, and also on other times if the class is free (exercises 1-2 have to be done before the week 48, the last one before 16.12.)
The report has to be submitted on 18.12. at the latest
You will be given feedback on 20.12. at the latest
The student reaches part of the learning aims set to the course. The student knows how to analyse the use of forest machines and instruct services of the machines. The students shows ones skills by analysing ones simulator exercises, the exam, the report and attending to the teaching. The student masters mainly the content of the course.
The student reaches mainly the learning aims set to the course. The students knows how to analyse and develop the use and service of the forest machines. The students shows ones skills by analysing ones simulator exercises, the exam, the report and attending to the teaching. The student masters mainly the content of the course, and can also give one’s reasons to one’s decisions.
The student reaches the learning aims set to the course. The student knows how to analyse and develop the use of the forest machines so that the action of the driver and the machine is effective and economic. The student knows how to prove one’s skills by analysing one’s simulator exercises, the exam, the report and active attending. The student creditably masters content of the course, and can also give one’s reasons to one’s decisions.
The student has not attended to all required fullfilments
- simulator exercises
- teaching of safety at work
- machine days
- service days
- report
- exam
Jukka Tohu
Finnish
07.01.2020 - 22.05.2020
11.11.2019 - 06.01.2020
10 cr
17AIM
Jukka Tohu, Metsätalous Virtuaalihenkilö, Perttu Arminen
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
0-5
Jukka Tohu
Oppimateriaalit ja kirjallisuus kerrotaan opintojakson Tabula työtilassa (not translated)
Pbl (tutoriaalit, luennot, harjoitukset, tehtävät, vierailut/vierailijat ym) (not translated)
Opintojakson suorittaminen vaatii hyväksytyn arvosanan jokaisesta osasuorituksesta. Eri osasuorituksien painoarvot ovat seuraavat:
- tentit 30 % (välitentti 10 %, lopputentti 20 %)
- harjoitukset 40 % (esitys 5 %, kirjallisuuskatsaus 25 %, excel- ja Puuvirta harjoitukset 10 %)
- tutoriaalit ja aktiivisuus 30 %
Pakollisia osuuksia ovat vierailut, vierailijaluennot, harjoitustyöt, esitykset. Pakollisissa on oltava läsnä vähintään 70 %.
Jos pakollisia harjoituksia ei tee ilmoitetussa aikataulussa, niin tämä vaikuttaa laskevasti opintojakson arvosanaan. (not translated)
Finnish
01.10.2019 - 20.12.2019
19.03.2019 - 01.09.2019
10 cr
16IM
Jukka Tohu, Antti Kovettu, Reijo Virtanen, Ari Vanamo
1. syklin harjoitukset ovat seuraavat:
- Puuvirta harjoitukset (puukauppa, korjuu, kaukokuljetus, puunhankinnan ketju)
- Katkonnanohjausharjoitus Ponssen OptiOffice ohjelmalla
- Kirjallisuuskatsaus
- Wood Supply Game
2. Syklin harjoitukset ovat PBL-syklin lisäksi seuraavat:
- Puutase harjoitus
- Vuosisuunnittele harjoitus
- Lukupiiri johtamiseen liittyen
- Luentoihin, harjoituksiin, vierailijoihin/vierailuihin ja annettuun materiaaliin liittyvä verkkokeskustelu (not translated)
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
0-5
Vierailuja/vierailijoita puunhankinnan eri organisaatiosta (not translated)
Välitentti 12.11.
Lopputentti 13.12.
Uusintatentit välitentti osalta 2.12. ja 17.12. Loppuntentin osalta 17.1. ja 7.2. (not translated)
Luentoja n. 60 h
harjoituksia itsenäisesti ja ohjatusti n. 50 h
Vierailuja/vierailijoita n. 30 h
Itsenäistä opiskelua n. 120 h (not translated)
Kaksi Pbl-sykliä:
1.Puunhankinnan operaatiot ja niiden johtaminen vko 40~46
2.Puunhankinnan suunnittelu vko 46~51
Kummassakin syklissä harjoituksia mm. Puuvirta oppimisympäristössä. Harjoitusten palautus opintojakson aikana.
Kirjallisuuskatsaus tehdään opintojakson ensimmäisen syklin aikana
Lukupiiri johtamiseen liittyen viikolla 47 ja 48
Opiskelijat laativat esityksen ja siihen liittyvän taustamateriaalin jostain puunhankinnan aihepiiristä. Esitykset pidetään viikoilla 49 ja 50. (not translated)
Opiskelija suorittaa opintojaksolla annetut tehtävät pääsääntöisesti annetussa aikataulussa. Harjoituksissa ja tenteissä hän osoittaa tietävänsä suomalaisen puunhankinnan vaiheet ja niiden oleellisimmat ominaispiirteet.
Hän osoittaa osaavansa tehdä puunhankinnan eri vaiheiden suunnitelmia.
Hän osoittaa tutustuneensa opintojaksolla osoitettuihin oppimateriaaleihin. (not translated)
Opiskelija suorittaa opintojaksolla annetut tehtävät annetussa aikataulussa. Harjoituksissa ja tenteissä hän osoittaa tietävänsä suomalaisen puunhankinnan vaiheet ja niiden ominaispiirteet sekä ohjaustarvetta aiheuttavat haasteet.
Hän osoittaa osaavansa tehdä puunhankinnan eri vaiheiden suunnitelmia ja arvioida suunnitelmien käyttökelpoisuutta.
Hän osoittaa tutustuneensa opintojaksolla osoitettuihin oppimateriaaleihin ja pystyy hyödyntämään lukemaansa. (not translated)
Opiskelija suorittaa opintojaksolla annetut tehtävät annetussa aikataulussa. Harjoituksissa ja tenteissä hän osoittaa tietävänsä suomalaisen puunhankinnan vaiheet ja niiden ominaispiirteet sekä ohjaustarvetta aiheuttavat haasteet ja kehittämiskohteet, sekä viimeaikoina tehdyt ratkaisut kehittämiselle.
Hän osoittaa osaavansa tehdä puunhankinnan eri vaiheiden suunnitelmia, arvioida suunnitelmien käyttökelpoisuutta ja muokata suunnitelmia tarvittaessa toimivammaksi.
Hän osoittaa tutustuneensa opintojaksolla osoitettuihin oppimateriaaleihin ja pystyy hyödyntämään lukemaansa, ja lisäksi hän osoittaa oman tiedonhakunsa avulla laajentaneensa osaamistaan puunhankinnan eri osa-alueista. (not translated)
Opiskelija ei palauta opintojakson pakollisia harjoituksia
Opiskelijan ei saa hyväksyttyjä osasuorituksia eri arviointiosuuksista.
Opiskelija ei ole tutustunut opintojaksolla osoitettuihin materiaaleihin. (not translated)
Opetushallitus 2002. Puutuoteteollisuus osat 1 – 5
Jääskeläinen, Sundqvist 2007. Puun rakenne ja kemia
Kärkkäinen 2007. Puun rakenne ja ominaisuudet
Inkinen, Tuohi 2003. Momentti 1 Insinöörifysiikka (ei pakollinen, toimii hyvänä taustamateriaalina)
Sipi, Marketta 2009. Puutavaran mittaus
E-oppimisympäristöt KNOWPaper, KNOWPulp ja KNOWTimber (saatavissa TAMK kirjaston kautta)
Vihreä biotalous : 100-vuotiaan Suomen hyvinvoinnin ja kilpailukyvyn perusta (saatavissa http://jukuri.luke.fi/bitstream/handle/10024/537476/luke-luobio_59_2016.pdf?sequence=8)
Muu kurssilla osoitettu materiaali (not translated)
Monimuotototeutus
- kontaktipäivinä mm. luentoja, harjoituksia, vierailuja,
- etäopiskeluna mm. etätehtäviä, raporttien laatimista, tentit. (not translated)
Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Arviointiin vaikuttavat
- Etätehtävät 4 kpl 10 %
- Sahauslaskelma 15 %
- Raportti opintojakson kokonaisuudesta 20 %
- Fysiikka = 15 %
- Tentti = 40 %
Koska kontaktiopetusta on niukasti, niin siihen on pääsääntöisesti osallistuttava. Poissaolosta tulee ilmoittaa.
Jokaisesta tentistä ja kirjallisesta harjoitustyöstä tulee saada arvosanaksi vähintään 1. (not translated)
Finnish
01.08.2019 - 31.12.2019
02.07.2019 - 06.09.2019
7 cr
19AIM
Reijo Manninen, Manne Viljamaa, Reijo Virtanen, Perttu Arminen
Toteutukseen integroidaan Kirjoitusviestintä, jonka ohjeilla tehdään kurssin osatehtävänä raportti. (not translated)
Degree Programme in Forestry
Degree Programme in Forestry
TAMK Main Campus
1 cr
3 cr
0-5
Ei ole (not translated)
Tuotantolaitosvierailut:
Puutuoteteollisuus: piensaha ja sahauslaskelmat, sahavierailu
Kemiallinen metsäteollisuus: mahdollinen vierailu sellu- ja/tai paperitehtaalla (not translated)
Verkkotentit: sovitaan opintojakson alussa
Uusintatentit sovitaan erikseen opintojakson alussa. (not translated)
Kontaktiopetus ~ 50 h, josta
Itsenäinen opiskelu ~150 h (not translated)
1. lähijakso
- ed. lähijakson tehtävien purku
- kurssin johdanto
- eri tuotannonalat
- raaka-ainevaatimukset
- vierailu Ollikaisen Hirsirakenteella
- puutuoteteollisuuden jalostusprosessit ja tuotteet
2. lähijakso
- Kirjoitusviestintä
- vierailu JPJ Woodilla
- CLT -tekniikka
- Kemiallisen metsäteollisuuden prosessit ja tuotteet
- ernergiantuotanto
3 lähijakso
- Svenska
- fysiikka
- sahausdemonstraatio ja laskentatehtävä
Opintojakson sisältöjä
- Puuta käyttävä teollisuus, puutuoteteollisuuden prosessit
- Etätehtävien anto
- Fysiikan laskentatunnit, Reijo M
- Sahausharjoituksen ohjeistus, Manne
- Biotalouden tulevaisuus
- Puoliryhmittäin sahausharjoitus
- Massa ja paperiteollisuus
- Sahavierailu, JPJ Wood / Reijo V
- Puun energiakäyttö
- Etätehtävä puun energiakäytöstä
- Alustus massa ja paperinvalmistus
- Mahdollinen tuotantolaitosvierailu (jos löytyymassatehdas läheltä, joka suostuisi ottamaan meidät kylään), ellei niin sitten etätehtävien purkua/yhteenvetokeskustelua
- Tentin ohjeistus
- Raportti (not translated)
Opiskelija tietää metsäteollisuuden jalostusalat sekä niissä syntyvät päätuoteryhmät, ja tietää metsäsektorin roolin Suomen kansantaloudessa.
Hän tietää Suomessa käytettävät tärkeimmät puutavaralajit, niiden tärkeimmät mitta- ja laatuvaatimukset ja eri puutavaralajien käytön eri jalostusaloilla.
Hän osaa hakea ammattialansa tietoa. (not translated)
Opiskelija tietää tärkeimmät puun teolliset jalostusprosessit sekä niissä syntyvät tuotteet ja sivutuotteet.
Opiskelija tietää tärkeimpien puunjalostusprosessien vaatimukset puuraaka-aineille, ja ymmärtää miten vaatimukset näkyvät puutavaran- mitta ja laatuvaatimuksissa.
Hän osaa hyödyntää hakemaansa ammattialan tietoa laatiessaan raportteja. (not translated)
Opiskelija osaa laskea puuraaka-aineen käytön hyötysuhteet tärkeimpien jalostusprosessien osalta, tuotteiden ja sivutuotteiden osalta.
Opiskelija tuntee puuraaka-aineen olennaisimmat fysikaaliset ominaisuudet ja tunnistaa miten nämä vaikuttavat puun teolliseen käyttöön, ja ymmärtää miten eri tekijät vaikuttavat puutavaran mitta- ja laatuvaatimuksiin.
Opiskelija tietää eri puuraaka-aineen ominaisuuksien vaikutukset lopputuotteisiin tärkeimpien jalostusprosessien osalta.
Hän osaa hyödyntää hakemaansa ammattialansa tietoa laatiessaan raportteja huomioiden lähdekritiikin ja osaa tehdä lähdeviittaukset ja lähdeluettelon. (not translated)
Kun seuraavista osioista on tullut hylätty suoritus:
- On korvaamattomia poissaoloja lähiopetuksesta
- Tentistä on tullut hylätty eli alle 50% maksimipisteistä.
- Raporteista on saanut arvosanan hylätty. (not translated)
There is no realizations attached to this degree programme.
Bachelor of Forestry, EQF 6
General admission criteria, see TAMK’s websites.
It is possible for students to have their prior competence recognised.
See TAMK’s credit transfer guidelines
Completion of curriculum studies and achievement of related competence objectives.
Further information:
TAMK Degree Regulations
Ministry of Education and Culture
The degree is a bachelor-level professional higher education degree.
The degree complies with the criteria set by the Finnish national degree system as well as with the European framework for degrees and other competence.
Ministry of Education and Culture
The main learning objectives in this program are; understanding the forest as an ecosystem, knowing how to measure trees and estimate stand characters, using GIS data, making and realizing different silvicultural and logging plans, understanding the importance of private forestry in Finland and learning to know forest owners and their objectives, knowing the principles of different enterprises on the forestry sector, knowing the basics of project work
During the first year studies the students get a general understanding of the forest as an ecosystem and learn also the principles of silviculture. At the same time they get to know the basics of logging and harvesting, the products and processes where wood is used and also the requirements for different wood qualities. The second study year is more concentrated on harvesting and harvesting planning. Also forest bioenergy issues are studied. The role of forests and forestry in the society is also one topic, as well as the use of GIS in forestry, silvicultural alternatives and their economical comparison and making and updating a forest management plan.
The third study year concentrates on business, forest owners and their objectives, forestry extension and project management. All students realize a little working-life project during their third study year. Between the third and fourth study year the students have their training period, in different forestry organizations. During the fourth year the students deepen their competence on some special areas and also make their final thesis
Bachelors of forestry work in different fields of forestry. They can for example make and realize silvicultural plans and make forest inventories. Many are specialists in wood supply – for example buying timber from private forest owners or planning and realizing timber harvesting or timber transport operations. Some work with private forest owners advicing and training them.
Graduates often get their first placement in some kind of project work. Work placements can be found both in private sector, such as forest industry and forest owners´associations, and also in the public sector. Some bachelors of forestry establish their own enterprise.
After the bachelor studies the graduates can apply to master studies to universities or universities of applied sciences. In order to apply to master studies in a university of applied sciences, at least 3 years of working life experience after graduation in the related field is a prerequisite.
Assessment of study performances is based on See arviointi
The detailed assessment criteria can be found in course implementation plans. The teaching and assessment methods are agreed on with students at the beginning of each course.
Completion of studies and achievement of competence objectives in the extent set by the curriculum (240 cr.)
4- year program, 240 credit units.
During the preparation of the curriculum the comments of the advisory board have been made use of. The advisory board consists of working life members. Also the alumni who have graduated earlier of this programme, have been interviewed.